Hej!

Här skall dras vatten & avloppsledningar.

Men hur enklast sondera var urberget går på tomten?

Vid anslutningspunkt behövs det sprängas ned typ 2 meter, men hus med källare står bara några få meter bort, och inget sprängt där.

Så skulle behöva leta efter lämplig väg till den sänka som huset tydligen står på?

Tacksam för förslag!

Markradar är nog rätt verktyg. Jag vet inte om det går att hyra maskiner själv, men det går i alla fall att köpa in karteringstjänsten på diverse ställen.

useless useless skrev:
Markradar är nog rätt verktyg. Jag vet inte om det går att hyra maskiner själv, men det går i alla fall att köpa in karteringstjänsten på diverse ställen.
Hmmm, tack, verkar helt rätt vara en tjänst man får köpa.

Någon måste kunna tolka resultatet, och överföra det till karta.

surris surris skrev:
Har du kollat SGU:s jorddjupskarta? [länk]
Häpp, en närboende har hela tre markeringar på kartan.

Verkar dock variera en del i området, precis utanför hans hus där det är markerat c:a 4 meter, har dom nu sprängt i flera veckor för att komma ned runt två meter, så varierar verkligen.

Och vid kanten till hans tomt är det noll meter djupt.

Hmm, får hyra en grävare då så får man se var det tar stopp, misstänker att det är dyrt att spränga.

Bra svar hursomhelst!

När vi drog in VA 2019 betalande vi 500 kr/löpmetern för att spränga rörgraven. Till det etableringskostnad på 8 tkr och 5tkr/hus som behövde vibrationsmätare. Priser plus moms om jag kommer ihåg rätt.

Men oavsett är ju första steget att frilägga.

• Gilla
JRH77 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.