K
Hej!

Jag ska flytta ca 16 ton jord på min fastighet och ska hyra en dieseldriven minidumper (självlastande, på band) som tar max 800kg.

DT08 | Wacker Neuson https://share.google/jASfYhPwqGaWh2kPl

Jag kommer tyvärr behöva köra jorden runt halva fastigheten, upp för en brant backe och runt en stödmur på bostadshusets baksida. Se bilder.

Jag saknar förutsättningar för att uppskatta tidsåtgången. Är det någon som vågar gissa om jag kan köra upp jorden på 8-9h?

4 vändor i timmen a 500kg så skulle det ta 8h. Jag vet dock inte om det är rimligt att utgå från att man hinner med det.

Tack på förhand!!!

Screenshot_20260519_124654_Chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Screenshot_20260519_125407_Gallery.jpg
    Skapa konto
  • 20260518_210359.jpg
    Skapa konto
Jag uppskattar vägen till 110 m, dvs 220 m per runda. 4 vändor blir 880 m. Maskinen gör 4 km/h så det går åt en kvart bara för att köra. Du kan inte heller köra full speed alltid.
Tro det eller ej, du behöver ha pauser.
Mitt svar är nej, du behöver två arbetsdagar.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Tänk på att larvbanden river upp en del när du svänger också. Jag hade nog satsat på rullebör istället.

K
P Prodigys skrev:
Tänk på att larvbanden river upp en del när du svänger också. Jag hade nog satsat på rullebör istället.
Jag är helt på det klara med att skador kommer att uppstå. Att skottkärra jorden är dock inte aktuellt.

Att i skottkärra, med 3.5 höjdskillnad, på grusgång, förflytta 16 000kg jord runt 100m tar en evighet. Jag lyckas inte ens få upp en full 90L skottkärra för backen. Jorden är nu ordentligt fuktig pga regn, och väger nog bortåt 1400kg/m3. Mer än när den levererades, då den vägde 16 000kg.
Skulle jag få upp 70kg i taget skulle det bli ca 240 vändor.

Räkna med 2 dagar för två man
Skulle jag säga.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
S
Går det inte att ställa upp en kranbil med gripskopa som kranar upp jorden?

K
A atomlab skrev:
Räkna med 2 dagar för två man
Skulle jag säga.
Vi har nu gjort just det.
Tack!

K
Då var det avklarat.
Vi flyttade ca 17 ton, vilket tog ca 11h.
Då gick en del av tiden åt till raster och att skyffla runt jord.
Tyvärr gick det inte att lasta dumpern full, för då tog den sig inte upp för backen.

Hade inte fixat det på rimlig tid med skottkärror.

Tack till er som svarade!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.