Hej

Jag är i process och bygger om en carport till ett garage och har haft ett företag över som gjutit en betongplatta.
Tycker det har uppkommit rätt många sprickor och behöver en reality check om det är "normalt" / "acceptable" innan jag ringer till ansvariga.

Har vattnat betongen minst 2 ggr om dagen, vilket var enligt instruktionerna jag fick
Varje gång har det varit rikligt med vatten.

Det ligger frigolit i botten och sedan armeringsjärn.
Min känsla är att det är en ren kosmetisk problem och inte ett problem med hållfast.

Bilden är tagen innan jag skulle vattna igen.
Man kan se mönstret av sprickorna

• Sprickor grund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
W Woddy1 skrev:
Hej

Jag är i process och bygger om en carport till ett garage och har haft ett företag över som gjutit en betongplatta.
Tycker det har uppkommit rätt många sprickor och behöver en reality check om det är "normalt" / "acceptable" innan jag ringer till ansvariga.

Har vattnat betongen minst 2 ggr om dagen, vilket var enligt instruktionerna jag fick

Min känsla är att det är en ren kosmetisk problem och inte ett problem med hållfast.

Nej det är inte normalt med så mycket sprickor. När du skriver armeringsjärn, menar du nät då? Hur tjock är betongen?

surris surris skrev:
Nej det är inte normalt med så mycket sprickor. När du skriver armeringsjärn, menar du nät då? Hur tjock är betongen?
Exakt det är ett nät. Var kanske otydlig där.

Tjockleken är jag inte helt 100 på. Men gissar runt 15cm

Har ytan varit täckt med plast eller har ni bara vattnat? Har ytan i så fall varit blött hela tiden?

surris
W Woddy1 skrev:
Exakt det är ett nät. Var kanske otydlig där.

Tjockleken är jag inte helt 100 på. Men gissar runt 15cm
Okej, känns som armeringen inte är korrekt utförd. Antingen för klent nät eller att det ligger för djupt. Har du någon bild innan gjutning? Jag har varit med om många husgrunder som har gjutits och där man inte ens eftervattnat något. Har aldrig sett den sprickbildningen, vid korrekt förarbete och rätt betong.

Jag har inte jättemycket erfarenhet av betongjobb, men det där ser ut som att det har brunnit lite för fort.

När betongen blandas hos leverantören så kan man tillsätta olika medel för att påskynda eller fördröja processen i betongen, detta brukar betongbolagen ha rätt bra koll på, det varierar med yttertemperatur, luftfuktighet, transportsträcka och andra faktorer. Kanske har något blivit lite fel? Eller så har beställaren angivit fel förutsättningar?

Sen har jag förstått att det nästan alltid är fördelaktigt ur samtliga perspektiv för betongen att den brinner så sakta som möjligt. Man bör därför se till att fukten lämnar betongen så sakta som möjligt, därav behovet att vattna och täcka med plast. Det är av denna anledningen extra fördelaktigt att gjuta vid låga temperaturer, det är direkt olämpligt att gjuta vid hög temperatur och i gassande sol.

Hur som helst så är del fullt möjligt att gjuta en platta helt utan synliga sprickor, om man bara gör rätt.
Jag byggde ett hus för några år sen med totalentreprenad där vi valde att ha slipat betonggolv i hela huset, i den processen lärde jag mig mycket om just betongen.

Centano Centano skrev:
Har ytan varit täckt med plast eller har ni bara vattnat? Har ytan i så fall varit blött hela tiden?
Nej bara vatten.

Den har inte varit blött hela tiden. Instruktion från bolaget som gjorde markarbete var att vattna rikligt två ggr om dagen

surris surris skrev:
Okej, känns som armeringen inte är korrekt utförd. Antingen för klent nät eller att det ligger för djupt. Har du någon bild innan gjutning? Jag har varit med om många husgrunder som har gjutits och där man inte ens eftervattnat något. Har aldrig sett den sprickbildningen, vid korrekt förarbete och rätt betong.
Tyvärr ingen bild från just det momentet.

Har från efter gjutningen på kvällen men inte för det momentet

• Gilla
surris
  • Laddar…
Det kan som sagt vara andra faktorer som spelar in men med tanke på att vi har det bästa torkvädret på året just nu så gissar jag på för snabb avdunstning.

• Gilla
surris
  • Laddar…
En annan fundering, är det träpanel som är motgjuten? 1779863640806.png

Nej ska vara precis under träpanelen var för att sätta relativt lika höjd mellan det som blir garage och det som är förrådet.

Tacksam för alla svar

Vad kan man göra i nuläget?
Är det slipa och fylla igen eller måla med nån betong färg över?

Farstatjej90
Gör ingenting innan du kontaktat dom som gjort det. Och tyvärr är det så att så länge du har tagit på dig att göra något kommer allt vara ditt fel. Oavsett orsaken till sprickorna... Men kontakta först annars skapar du bara fler möjligheter att skylla på dig..

Det är helt normalt att gjutningar får ytsprickor särskilt när det är varmt/blåsigt så går härdningen otroligt fort och särskilt i toppskiktet.
Det finns sätt att göra för att motverka det men det är försent nu.
Jag har svårt att se att du får någon ersättning för sprickorna om ni inte avtalat att det inte får förekomma ytsprickor.
Kan tillägga att det inte har att göra med armeringen och påverkar inte hållfastheten.

• Gilla
Rogerbtg och 1 till
  • Laddar…
W Woddy1 skrev:
Hej

Det ser ut som torksprickor. Är mest ett estetiskt "problem". Troligtvis var det soligt och framförallt blåsigt när dom gjöt. Det bästa för att slippa det är att vattna och plasta efter glättning. Funktionellt är det inga problem. I värsta fall kan det lägga sig vatten i sprickorna som på vintern fryser och då kan betongen flagna där, men det är i värsta fall. Isf är det garantijobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.