Byggahus.se

Resultat efter byte av tryckimpregnerade syllar.

3k läst  35 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Vi har köpt ett hus byggt -73. Vid besiktningen framkom det att lukten som fanns i huset berodde på tryckimpregnerade syllar, fanns förhöjd fukthalt i syllarna, och pga den ”kemiska” lukten från de tryckimpregnerade syllarna kunde mögel ej uteslutas. Huset är ca 135 m2, 1 1/2 plan. Vi fick ner priset på huset och köpte det efter mkt om och men. Bodde kvar i vårt gamla boende under två månader då ett känt byggföretag renoverade här hemma. Plattan är sanerad, flytspackel, ventilerat golv med platonmatta, stålsyllar och nya reglar och golv. Dessutom är alla ytor så som tak, balkar,fönster, dörrar, väggar målade eller bytta. Nytt kök insatt. Syllbytet gjordes inifrån, utom på en del där det ligger ett gammalt stengolv. Har finns det ff kvar ca 0,5 m tryckimpregnerad syll, då den inte gick att komma åt utan att renovera toaletten och ta bort stengolvet i hallen. Byggföretaget som utförde renoveringen trodde inte att den skulle orsaka problem, men när vi ska renovera hall/badrum så kan den bytas. Men just här tycker jag inte att det luktar. Till huset tillkommer en ”ekonomidel” på ca 45 m2, här finns garage, tvättstuga och ett extrarum. Grunden här är platta på mark. I tvättstugan plastmatta, och i extrarummet en gammal heltäckningsmatta som vi nu ska riva ut, och hyra en golvslipning låta lufta och se vad som händer. Men här luktar det egentligen inte så mkt. Men trots denna omfattande renovering i huvuddelen av huset så är det någon lukt som stör... vi känner den, min sambo mer då han är iväg på jobbet, våra föräldrar känner nåt också. Jag har frågat två kompisar som jag bett svara ärligt, och ingen av dom känner nåt i mina kläder när vi varit iväg. Vi har köpt en ozonair maskin som behandlar. Den har vi igång i enonomidelen på natten och stänger in till huset. Har läst att om det luktar badhus 2 dagar på rad efter användning så är det ok, det luktar badhus. Men någon lukt stör mig... på besiktningen framkom inga problem i denna ekonomidel, och byggföretagets rekommendation var att avvakta syllbyte av denna ekonomidel (det skulle isf göras utifrån). Men nu är jag ändå rädd, efter att vi har flyttat hit att nåt luktar (våra möbler kan inte vara luktsmittade då vi inte tog hit saker förrän efter syllbyte var klart).

Är det någon som har erfarenhet av byte av tryckimpregnerad syll inifrån. Försvann lukten direkt efter eller tog det tid? Snälla ni som gjort detta stora arbete i era hus, berätta hur det var efteråt! Nu är det 3 veckor sedan dom blev klara här.

Jag tycker jag känner ngn lukt (vet ej vad) precis när jag kommer in i huset. Men sen vänjer ju näsan sig... sen är det också nåt som luktar i ekonomidelen/tvättstugan/extrarummet, känner det om dörren dit är stängd dagtid, när jag isf öppnar och går in.

Andra förslag på vad vi kan göra? Jag vill inte dölja någon lukt utan behandla orsaken... Men just nu är pengarna helt ärligt slut då allt kostar mer än förväntat...

Någon som har erfarenhet av ozonair? Jag är rädd för att den döljer en äcklig lukt, och att problemet finns kvar...?

Så många som verkar ha problem med dålig lukt i hus. Hur tänker ni? Usch, jag är rädd för att någon ska säga att vi luktar, eller inte vill komma hem till oss... för visst kan man känna när man är på bio, IKEA, åker buss mm om någon har mögel/tryckimpregnerad dålig syll hemma...?

Snälla, tar tacksamt emot förslag, tankar och idéer på vad vi mer kan göra!

2. T
    Medlem · Nivå 8
    Kan det vara inbillning?
    Kan det vara att "ventilationen" står för stilla så det bli instängt?

Annars ta bort lister och börja lukta vid golv/vägg så lär det mräkas om det kommer därifrån

• Laddar…
  3. K
    Medlem Nivå 5
    Om inte dina kompisar känner det i dina kläder, så är det på den bättre sidan. Så ingen panik i dagsläget.

Hus från 70-talet har inte den bästa ventilationen. Och med en så stor renovering som ni hade, så tippar jag på att ny material avger lite lukter.

Edit: Vill du veta hur dina kläder luktar, så gå till simhallen och bada. Har läst det nollställer luktsinnet.

En tips ifall du är en person som övertänker, gå inte och googla fel i hus med lukter.

Jag själv köpte en hus med lite lukt, började läsa på nätet.
    Tänkte och nojjade i ca 10 månader att vi hade nått dold fuktskada. Men symptomer kom aldrig, kläder blev ej luktsmittade. Så nu har jag lungnat mig och tänker logiskt på vad orsaken kan vara och tar tag i det så småningom.

Ge det lite tid.

Redigerat 15 maj 18:59
    • Laddar…
  4. J
    Medlem · Nivå 7
    Jag tror mycket sitter i huvudet vid det här laget.

De flesta hus "luktar" ju något när man kliver in, om man är orolig över lukter så kommer hjärnan spela dig ett spratt.

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 2
    Jag tror inte att det är inbillning. För idag när min sambo har varit borta på kvällen så kunde han och den han var hos känna en dålig lukt i hans kläder. Och även elektrikern som är och jobbar hos oss nu kan känna det när han kommer in i huset, och han ”vet” hur det luktar med dåliga syllar. Så nåt är det!

Tror också mkt på att ventilationen står lite stilla. Nästa vecka ska vetinlationshål i väggarna sättas in i huvuddelen. Vi har redan satt in i ekonomidelen.

6. S
    Medlem Nivå 2
    Vad tror ni om detta då... I delen på framsidan av huset i hallen med stengolv byttes syllen utifrån. Vi tänker nu att det kanske kommer från insidan här, att det skulle vara värt att öppna upp 20 cm från golvet dom meterna det gäller och byta isolering och gips här. Nu är det nyspacklat och målat i hallen redan, men det är det ju värt att göra om, bara det försvinner! Vad tror ni?

7. K
    Medlem Nivå 5
    Otillräckligt ventilation luktsmittar inte. Jag har haft en hatt i ett varmförråd i ca 1 år. Finns ingen som helst ventilation, där finns det lukt, troligtvis plastmattan. Tog in den förra veckan för att känna ifall den luktsmittats. Den är i princip luktfri.

Ifall du vill ha råd om elak lukt så skicka pm åt shadowfire, han har erfarenhet inom området.

• Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 2
    Imorgon kommer samma kille som gjorde den stora besiktningen inför husköpet, som då gjorde hål i golvet för att mäta syllen. Han ska se och lukta. Företaget som har gjort stora renoveringen i grunden och bytt ut alla syllar samt gjort vid hela golvet och reglat upp nytt kommer också för att undersöka vad det kan vara.

Jag har inte sovit hemma inatt, just för att känna hur det kändes nu på morgonen när jag kom hit. Och jo, det luktar när man kommer in.

9. J
    Medlem · Nivå 7
    Om ni hänger kläderna ute på vädring, försvinner lukten då?
    Som jag förstått så går det inte att vädra bort denna kemiska lukt.

10. S
    Medlem Nivå 2
    Nä det gör det inte riktigt. Min man har haft sina kläder hängande på en klädstång i uterummet. Men alla kläder vekar inte ha tagit till sig. Om man då jmf när vi var här på visningen, när inget var åtgärdat, då stod jag inte ut med lukten i bilen sen, den var så hemsk, och när vi då kom hem till vårt dåvarande boende fick vi hänga ut alla kläder och duscha direkt. Men då satt det ändå kvar i min jacka.

11. J
    Medlem · Nivå 7
    Ok känns som ni haft ett riktigt aggressivt angrepp då. :(

Vi vi kan ju utgå från att betongplattan var rejält smittad, den sanerades sa du? Mig veterligen är det inte säkert man kan sanera en platta från denna lukt till 100%?

• Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 2
    Ja alltså besiktningsmannen hann inte ens innan för dörren förrän han sa att det luktade, och det var 21% fuktighet i syllen. Därför hade vi ute ett känt företag som utgår fr Hbg som arbetar ned syllar. Och dom sa att i detta huset måste det göras inifrån. Som jag förstår det är bottenplattan sanerad, flytspacklad och sen ventilerad Platonmatta innan dom sen reglade upp nya golv. Så tvivlar inte på att det är bra gjort. Men så finns det en del på framtiden där syllen byttes utifrån. Det är vid entrén, på insidan ligger det ett gammalt stengolv och grunden här var annan än i huset, så då tog dom det från utsidan. Men funderar nu på att iom att lukten enbart känns vid entrén, att vi från insidan ska ta bort nedre delen av väggen/gipsskivorna och isoleringen. Det har väl blivit doftsmittat av gamla syllen?

13. S
    Medlem Nivå 2
    Nä jag vet inte riktigt hur dom har sanerat, eller resultatet av hur det brukar vara. Någon som gjort liknande renovering för länge sedan som kan berätta???

14. J
    Medlem · Nivå 7
    Du går väl oftast in via entren och känner således lukten där. Finns det någon annanstans man kan gå in i huset, typ en altandörr, hur känns det då? Alternativt får man väl klättra in i ett fönster. :)
    Men du kan nog ha rätt med att lukten sitter kvar isoleringen etc

15. S
    Medlem Nivå 2
    Ja vi har flera ingångar så jag slipper klättra. Går man in från ett annat håll så känns det inte på andra ställen i den renoverade delen (tycker inte vi iaf, men vi kan ju ha vant oss redan...?), men även om man går in via en annan dörr så känner man lukten när man kommer bort till entrén pp framsidan.

Det finns en sk ”ekonomidel” i huset med garage, tvättstuga och ett extrarum. Den luktar på ett annat sätt. Friades(?!) i besiktningen, men här finns en gammal heltäckningsmatta som vi ska slänga ut imorgon innan besiktningsmannen kommer på återbesök...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: