Johanw123
Johanw123: Sovrummet blev klart i Mars 2025, skulle satt in ett 60 högt fönster istället för 50 men annars nöjd. [bild]
249 svar · 93,5k läst
·
Suvi5700
Suvi5700: [citat] Kallas is
4 svar · 1,2k läst
blackarrow
blackarrow: [citat] Hur gör man ett stabilt golv och hur tjockt blir det? Hur stabilt blir det med spån på frigoliten? Sen kan väl spån bli lite mjuk med åren om den inte ligger helt torrt.
2 svar · 238 läst
P
Påvenjunior: [citat] Och det är vad?
23 svar · 2,8k läst
RoTe
RoTe: [citat] Hur menar du att det är svårt? Dyrt blir det väl säkert men svårt att anlita nån eller?
9 svar · 751 läst
·
C
cpalm: Börja alltid med att förstå och åtgärda orsaken till skadan/fukten. I det här fallet ser orsaken ut att vara rätt uppenbar - man kan inte ha trä i eller under marknivå. Minst 30 cm sockel brukar man säga. Men blir inte riktigt klok på vad som hänt här - har marknivån ändrats? Är ju ändå en äldre konstruktion som i stort sett ser hyfsat fräsch ut. Det borde ruttnat bort för
1 svar · 243 läst
·
IdaBo
IdaBo: Här kommer fler bilder på konstruktionen! [bild] [bild] [bild]
1 svar · 379 läst
·
Foliehatten3
Foliehatten3: [citat] Det är ju inte direkt någon precion med måtten när man skruvar ner sådan
13 svar · 1,3k läst
·
K
kordyceps: Testar att återuppliva denna tråd, hur har det gått med huslyftet @Hasols_1789 ? Jag har ett liknande hus, något större bara (20x10m) som satt sig sedan länge. Vore intressant att höra vad du kom fram till och hur du tog det vidare?
6 svar · 12,5k läst
·
E
Egidijus Latisas: [citat] Avjämna golvet med torr sand innan xps ska läggas. Ta en lång bräda och dra sanden i alla ojämna ställen.
44 svar · 28,1k läst
·
J
Jessica Berg: Toppen, tack snälla för svar!
13 svar · 1,6k läst
·
S
Simon Bia: Det har du nog rätt i. Tack för förtydligande. Hur ser du / ni på detta? Av det jag letar fram ska den inte sitta utanför plasten.
2 svar · 152 läst
·
Pjosk75
Pjosk75: Hej Det lär vara väldigt lite som växer under ett hus. Men lägg på en ordentligt markduk som sen täcks med grus så ser det bättre ut.
2 svar · 190 läst
P
pmd: [citat] Det beror antagligen på hur bra betongkvalitet man gjuter med, och hur länge golvet ska hålla. Om man målar om golvet regelbundet så minskar man risken för att det ska sippra ner vatten i det. Vatten som kan ge upphov till skador när det fryser. Lite, lite i taget. Vi hade en carport vid vårt förra hus, som var byggd cirka 15 år innan vi flyttade in. När vi flyttade ut 12 år
6 svar · 720 läst
A
Andreas56789: [citat] Frågade min KA om detta, han menade att det viktigaste var snön just nu. Men kanske hänger ihop med att tjälen inte riktigt är i närheten ännu. När den riskerar komma förstår jag att man behöver fundera, dock undrar jag hur mycket tjällyftning jag riskerar på 70 cm bergross plus 20 singelbädd. Doxk viktigt att översta lagret singel är löst så att man kan passa in
11 svar · 411 läst
N
neo11: [citat] Fick för mig att det var utomhus, och det såg lite konstigt ut längs ner. Men står ju att det är i en källare, så nej. Sockel behövs inte.
9 svar · 315 läst
·
K
kladde: Jo män det var blåbetong i väggen också. Nu är den borta i alla fall.
2 svar · 150 läst
·
P
Prodigys: Ska det vara dekorativt eller funktionellt? Och vad för trafik ska det vara på ytan?
3 svar · 243 läst
X
xxargs: Detta är inget man behöver springa i blind akut panik att åtgärda - många hus har fuktiga källare eller har saltpåväxt på väggarna (för att utrymmet hålls torrt med värme och ventilation) och har varit så i årtionden utan att det ger någon avgörande strukturell påverkande vittring. Av hur väggstrukturen ser ut så har väggen gjorts om någon gång i historian, antagligen för
2 svar · 413 läst
·
A
AdaEve001: Hej, jag uppskattar Byggahus.se och finner ofta intressanta trådar om instruktioner och tips, därför skriver jag nu min första fråga i forumet och hoppas på att få några kloka råd eller idéer! Jag är i färd med att lägga marksten på en yta där jag i huvudsak skall ha 2 st soptunnor som jag vill hängna in med en spaljé. Min fråga är hur jag bäst bär mig åt för att fästa
0 svar · 183 läst
J
jonaserik: [citat] Ja du det kan jag inte svara på, måste gjorts vid byggnation huset.¨och inte en susning om varför. Har det konstaterats att det går ihop med avloppet då.
23 svar · 963 läst
·
G
Gabbe1: Inlägg #21 i den här tråden ger en viss inblick i arbetet med plattan. Inläggen innan behandlar markarbetet. https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-fritidshus-i-fjallen-i-egen-regi.441725/
5 svar · 953 läst
J
Jansson69: [citat] Såhär skriver Weber. Underlaget ska vara väl härdat, det vill säga en yta av block, tegel eller betong ska vara härdad så att inte fukt finns i underlaget innan putsningsarbetet påbörjas. Börja med att montera alla hörnlister therm 391 i smygar och hörn med therm 261 EF-bruk och även alla diagonalarmeringar i fönster, dörrar och balkonger. Montera therm 400/401 startlist i
3 svar · 223 läst
·
T
Taxture: SRV i Gladökvarn……. [bild]
17 svar · 6,7k läst
·
D
Daniel Eriksson1: Tack för alla tips! Eftersom jag inte har så bra förutsättningar för en extern nivåsensor i min pumpbrunn så landade jag i att köpa en ny pump. Den nya har en mycket lägre restvattennivå i auto-läge än nuvarande så i teorin bör den klara att hålla en tillräckligt låg vattennivå i brunnen. Denna blev det:
12 svar · 500 läst
·
P
PaulaBE: Hej! Vi köpte hus i våras där i princip allt var original från 1970 och har nu sakta påbörjat projekt renovering. Just nu håller vi på och byter VA rör ut till tomtgräns, och har alltså grävt fram del av grunden för att komma åt. I samband med detta harvi då planerat att påbörja dränering, men när vi nu sett grundens skick blir jag tveksam. Enligt ritning och bygglov ska
0 svar · 163 läst
·
F
fribygg: Bara att gjuta igen.
1 svar · 163 läst
·
Göran.W
Göran.W: [citat] Men kolla upp med någon firma som sysslar med styrd borrning vad dom ska ha. Det blir enormt mycket billigare. Eventuellt måste man spränga där riggen ska stå för att få ner det i rätt start nivå. Sprängning där hålet slutar behövs kanske med beroend på hur det ser ut där slangen ska in i huset. Ska jag kill gissa kostar det någonstans mellan 100k och 150k inklusive
28 svar · 4,6k läst
J
Johannnnnnn: blev det bra till slut?
39 svar · 13,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.