Grävt fram lite under ett fristående förråd på tomten och noterade att syllen är rutten på undre halvan. Övre halvan är intakt. Bara grävt fram en liten del så vet inte hur det ser ut runt resten.
Vad bör jag göra för att det inte ska bli värre? Gräva fram den helt? Då blir det dock en ”vallgrav” runt hela förrådet då gräsmattan intill är på en högre nivå.
Tack på förhand
Vad bör jag göra för att det inte ska bli värre? Gräva fram den helt? Då blir det dock en ”vallgrav” runt hela förrådet då gräsmattan intill är på en högre nivå.
Tack på förhand
Medlem
· Västra Götaland
· 3 582 inlägg
Du kan inte kasta tillbaka jorden på syllen. Gräv runt allt, lägg lecakulor/sten/grus eller annat dränerande material du har tillgängligt ca 20-30 cm intill syllen hela vägen ner,(bara lecakulor får ha kontakt med syllen) sedan kan utanför detta lägga tillbaka din gräsmatta.
Tack, då ska jag göra det. Jag trodde förrådet stod på plintar men det verkar stå på underlaget som är jord/sten, så vet inte riktigt om jag kan gräva under syllen.
Räcker det med att gräva i nivå med den och sen fylla på med dränerade material?
Räcker det med att gräva i nivå med den och sen fylla på med dränerade material?
Om du vill framtidssäkra förrådet kan det vara vettigt att byta den halvruttna syllen mot en ny som vilar på betongplattor till exempel.
Beroende på hur stort och tungt förrådet är kan det gå bra att lyfta en sida i taget med domkrafter och lägga dit plattor och en ny impregnerad regel.
Beroende på hur stort och tungt förrådet är kan det gå bra att lyfta en sida i taget med domkrafter och lägga dit plattor och en ny impregnerad regel.
Klicka här för att svara