288 läst ·
7 svar
288 läst
7 svar
Varför fördröjningsmagasin?
Vi har fått förslag på ett system för dagvattenhantering som består av en vattentank följd av ett fördröjningsmagasin följt av en stenkista. Jag förstår syftet med vattentanken (kunna återanvända vattnet för bevattning) och stenkistan (infiltrera ut vattnet i marken), men vad är vitsen med fördröjningsmagasinet? Kan man inte bara göra antingen tanken eller stenkistan större?
Produkter som diskuteras: "dagvattenhantering"
Regnvattenränna 2-pack Mr Flowout
Leder bort vatten från husgrunden
1 046 kr inkl moms
Läs mer
Jag antar att det är någon form av kassettprodukt de menar. Och ja, min fråga är just om den tillför något till systemet som man inte redan uppnår med tanken och stenkistan (bortsett från volym då).
G Genomklok skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 352 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 352 inlägg
Antagligen för att stenkistan inte har hur hög kapacitet som helst och vid ett störtregn så kan det helt enkelt vara så att den inte klarar av att ta hand om allt vatten.M ms2010 skrev:Vi har fått förslag på ett system för dagvattenhantering som består av en vattentank följd av ett fördröjningsmagasin följt av en stenkista. Jag förstår syftet med vattentanken (kunna återanvända vattnet för bevattning) och stenkistan (infiltrera ut vattnet i marken), men vad är vitsen med fördröjningsmagasinet? Kan man inte bara göra antingen tanken eller stenkistan större?
Det går säkerligen räkna ut hur stor stenkista du behöver med de förutsättningar du har för att ersätta fördröjningsmagasinet. Det handlar ju bland annat om hur genomsläpplig jord du har där stenkistan är.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Jo precis, men då är ju innebörden att fördröjningsmagasinet inte tillför något annat än volym. Om man i stället ökade volymen på stenkistan lika mycket borde väl funktionen bli densamma - eller?
Ossian K Olsson skrev:
Antagligen för att stenkistan inte har hur hög kapacitet som helst och vid ett störtregn så kan det helt enkelt vara så att den inte klarar av att ta hand om allt vatten.
Det går säkerligen räkna ut hur stor stenkista du behöver med de förutsättningar du har för att ersätta fördröjningsmagasinet. Det handlar ju bland annat om hur genomsläpplig jord du har där stenkistan är.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 352 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 352 inlägg
Säg att fördröjningsmagasinet är en tank på 1000 liter. Då måste du ju i praktiken tillföra en stenkista med 1000 liter ”fritt utrymme” och jag vet inte exakt hur stor kista det skulle innebära men kanske 5-10 kubikmeter. Det finns säkerligen en formula för att räkna ut det rätt.M ms2010 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 809 inlägg
Det finns ju stenkistor av plast som borde kunna agera både stenkista och fördröjningsmagasin.
Kallas även dagvattenkassett.
Kallas även dagvattenkassett.
Där har du en poäng förstås. I en stenkista upptas mycket av volymen av ... sten.Ossian K Olsson skrev:
Men, som 13th Marine skriver finns ju dagvattenkassetter som är mer "volymeffektiva". Dessutom lärde jag mig just, när jag googlade lite, att kassetter kan läggas ut mer avlångt/rektangulärt vilket förbättrar infiltrationen.
Jag får intrycket att dagvattenkassetter med vägg runt omkring = fördröjningsmagasin, och dagvattenkassetter utan vägg runt omkring = stenkista. Typ.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden