Till att börja med är jag _väldigt_ ovan vid att ta in och tolka offerter, framförallt när det kommer till stora markarbeten. Men jag jobbar på att bli bättre på det.

Och därav vänder jag mig till er som kanske har ett mer tränat öga och uppfattningar om kostnader, formuleringar och rimlighet.

Har begärt och fått offert från en entreprenadfirma gällande delvis dränering av mitt hus (cirka halva huset) samt en grovplanering av gräsyta i trädgården (ca 170 kvm som ska sänkas i nivå ganska kraftigt på sina ställen)

Företaget har varit på plats och tittat noga samt gjort, i mitt tycke, en ganska bra tillyxad "första offert"

Vidare skriver dem att;
Om du vill gå vidare så skriver vi offert i Hantverkarformuläret -17 där vi använder denna beräkning som budgetpris.
Brukar vara mest rättvist då det många gånger kan gå fortare än jag räknat med i beräkningen.

Ringde företaget som förklarade att hantverkaravtalet är mer av ett avtal mellan mig och dem som är ett lite mer av ett finstilt dokument.
Efter att ha frågat runt på andra håll så har jag fått uppfattningen om att om vi skriver detta avtal och påbörjar arbetet så finns det också utrymme för att kostnaden att öka med cirka 15%.

Tolkar det också som det står i det fetstilta där uppe att många gånger kan det gå fortare och därmed blir det billigare(?)

Bifogar nedan den kostnadsberäkning jag fått och som för närvarande ligger till grund för allt.

Ge mig gärna inputs på allt. Allt i från rimlighet i kostnad till vad jag bör ha klargjort med företaget redan från start.

Dränering.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När man ska gräva i marken vet man inte vilka problem man stöter på. Om någon ska ge ett fast pris måste denne gardera sig lite, blir ofta lite dyrare. Får du ett offertpris och du vet att det kan bli 15% dyrare vet du ju vad det som mest kan kosta. Har själv anlitat en medelstor markentrepenör för tre olika markjobb vid tre olika tillfällen. Det första jobbet blev 20% dyrare pga en stor sten samt att han nog räknat lite gent. Vi delade kostnaden. Andra jobbet blev 10% billigare och det tredje gick jämt ut. Med varje faktura fick jag kopia på dagboken som visade timmar maskiner och förbrukat grus var verkligen seriöst.

N Nissegandhi skrev:
När man ska gräva i marken vet man inte vilka problem man stöter på. Om någon ska ge ett fast pris måste denne gardera sig lite, blir ofta lite dyrare. Får du ett offertpris och du vet att det kan bli 15% dyrare vet du ju vad det som mest kan kosta. Har själv anlitat en medelstor markentrepenör för tre olika markjobb vid tre olika tillfällen. Det första jobbet blev 20% dyrare pga en stor sten samt att han nog räknat lite gent. Vi delade kostnaden. Andra jobbet blev 10% billigare och det tredje gick jämt ut. Med varje faktura fick jag kopia på dagboken som visade timmar maskiner och förbrukat grus var verkligen seriöst.
Tack för input. Då finns det ju iallafall 3 alternativ. Billigare, break even och 15% dyrare.
Bra att ha med i kalkylen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.