D
Jag har en kulvert mellan ett stort hus och ett litet hus på tomten. I kulverten går el, fiber och vatten i PEM-slangar. Jag kommer behöva en del tunga leveranser framöver, typ lass med kross mm (15 ton)

När jag fixade dräneringen för fem år sedan var jag tvungen att kapa kulverten. Jag la istället i markrör som jag delade (för att slippa dra om elen mm).

Kulverten ligger ca 45 cm under marken idag. Jag har alltså återfyllt runt det ni ser på bilen.

Tror ni jag kan köra tung trafik över rören om jag gjuter ett betonglock som får stöd i båda ändana av den gamla kulverten?

• kulvert 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kulvert 2.jpg
    Skapa konto
D
Såhär ser det ut idag.

Svart = tänkt körväg

Rött = kulvert

Idag har jag haft någon enstaka tung lastbil som kört och du går hjulen precis i kanten mellan gamla betingkulverten och plaströren.

Hitintills har det gått bra men vill gärna förstärka på något sätt så jag slipper oroa mig.

• IMG_6016.jpeg
    Skapa konto
D
Tänker alltså att jag gjuter en skiva över den delen som är bortsågad av kulverten.

Det går ju inte direkt säga utifrån bilderna hur mycket som är bortsågat av kulverten men säg 100-120 cm.

Därmed ligger locket med en spännvidd på 100-120 cm på diagonalen men det är väl en sanning med modifikation eftersom marken ger stöd på varje sida om röret, dvs spännvidden åt andra hållet blir ju bara 30 cm (ett 11-rör och ett 16-rör).

Borde räcka med ett lock som är 10-12 cm va?

• IMG_6018.jpeg
    Skapa konto
Såhär, är marken väl paddad under och över rören och det är så djupt som 40cm så tycker inte jag det borde vara ett problem.

Vill man ändå göra nåt åt det så hade jag hellre gått upp lite och gjutit ett 15cm tjockt lock och haft minst 2st 16mm armeringsjärn som går över kanten på befintlig kulvert.
Sen kan man naja lite mindre storlekar till ett litet nät mellan de längre 16mm men om du lägger lite krut på armering tror jag aldrig mer du behöver fundera på det där sen.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tack,

Efter att ha studerat bilderna noggrant tor jag kanske det är 50 cm från ov rör till nuvarande marknivå.

Under rören ligger det makadam 8/16 och därefter vanlig jord.

Jobbet med kulverten gjordes för 7 år sedan och även om det inte packades så någrant då har det säkert satt sig nu. Har kört en 2,5T grävare där och är en del gångtrafik mm där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.