45 857 läst ·
57 svar
46k läst
57 svar
Resultat efter byte av tryckimpregnerade syllar.
Vad roligt att höra!
Har köpt en sommarstuga från -70 som när vi tillträde luktade illa. Drömmen om strandtomt och härlig sommar har istället blivit jobbig. Vi har inte flyttat in och kommer prova med sätta in absorptionsavfuktare samt undertryck i grunden för att se om lukten försvinner. Vi har bjälklag i golv som är impregnerat med träskyddsmedel och det är det som luktar illa skulle jag tro. Eller är det badrummet där man använt flytspackel som ger ifrån sig nån kemisk lukt. Man famlar lite i blindo och har ingen aning ifrån vart det kommer…. Hopplöst!!
Nästa steg blir att riva upp hela golvet.
Har köpt en sommarstuga från -70 som när vi tillträde luktade illa. Drömmen om strandtomt och härlig sommar har istället blivit jobbig. Vi har inte flyttat in och kommer prova med sätta in absorptionsavfuktare samt undertryck i grunden för att se om lukten försvinner. Vi har bjälklag i golv som är impregnerat med träskyddsmedel och det är det som luktar illa skulle jag tro. Eller är det badrummet där man använt flytspackel som ger ifrån sig nån kemisk lukt. Man famlar lite i blindo och har ingen aning ifrån vart det kommer…. Hopplöst!!
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
Gratulerar! Orkar du speca upp de olika momenten ni gjorde för att bli av med lukten?F fv18 skrev:
Redigerat:
Löste det sig med absorptionsavfuktare i eran stuga?F FritidshusetSmåland skrev:Vad roligt att höra!
Hej!
Vi satte in en absorptionsavfuktare, tätade alla ventiler, la plast i grunden samt tog bort allt organiskt material. Vi spacklade om alla väggar samt målade ytskikt. La även nytt golv.
Blev av med doften.
Vi satte in en absorptionsavfuktare, tätade alla ventiler, la plast i grunden samt tog bort allt organiskt material. Vi spacklade om alla väggar samt målade ytskikt. La även nytt golv.
Blev av med doften.
Uppföljning:S senap skrev:Vi bytte syll på vårt 70-talshus (LB-hus) för drygt 20 år sedan. Huset har krypgrund och kondensplasten på marken var i oordning och den därmed förhöjda fuktigheten från den blottade marken gjorde att doften vandrade ut från syllen och kröp in i huset.
Under syllbytet gick det inte att vara i huset. Doften var outhärdlig. De borttagna syllbitarna låg på gräsmattan framför huset och väntade på bortforsling och spred stank i hela kvarteret. Under ca tre veckor efter syllbytet var det fortfarande jobbigt att vistas i huset. Doften hade fastnat i alla möbler, textilier, tapeter, mattor etc. Det var sommartid och första åtgärden var att ha riktigt god ventilation genom att ha fönster öppna. Sedan drog jag bort alla tätningslister på fönstren.och efterhand som månaderna gick så blev luften bättre och bättre i huset. Det tog väl kanske ett år innan doften var nästan helt borta. Hade man känt till ozonbehandling då, så hade man naturligtvis gjort detta då. Nu drygt 20 år senare kan man förnimma doften svagt om man varit borta någon vecka och huset varit tillbommat men när man vädrar försvinner det snabbt. Inga besökare (utom en med synnerligen känsligt luktsinne) märker detta då vi använder huset normalt. Likväl kommer jag att köpa en ozon-apparat för att få bort den sista svaga doften som aldrig riktigt gått ur.
Kontentan är att doften från syllen sitter fast i allt annat i huset och att det krävs lång tid eller många ozonbehandlingar (med jämna mellanrum) för att få bort den sista doften.
Jag kör ozonmaskinen typ 1-2 ggr/år vilket räcker. Under husets första 30 levnadsår så hann sylldoften tränga långt in i takbjälkar, golvbjälkar, reglar i innerväggar m.m. Kanske någon mm per år. Det tar lika lång tid för doften att sippra ut så allt som inte är bytt kommer att lukta i många år. Ozonmaskinen går bara in den yttersta millimeter samt i springer etc. Att spärrmåla och spackla motar ju doften men den kommer ju alltid att finnas kvar inne i bjälkar etc. Vid spärrmålning spackling etc så blir detta inte perfekt utan det kommer alltid att bli ”hål” någonstans där doften sipprar ut. Ozonmaskinen hjälper bra men lite doft kommer alltid att finnas, speciellt i plast som t.ex. avloppsrör paneler på vitvaror etc. Man kan ju inte byta allt utan t.ex. dörrkarmar, fönsterkarmar etc kommer alltid att lukta då dessa inte spärrmålas.
Jag märker att temperaturväxlingar gör att det luktar mer vilket ju är logiskt.
Jag hoppas det löser sig.
Fördelen med absorptionsavfuktaren är att den drar ner luften så luften kommer ej upp i huset. Istället skickar den ut den…
Är det någon som har erfarenhet kring tryckimpregnerade syllar i radhus? Det är en svag lukt men är orolig för att det ska bli mer och efter allt jag har läst i den här tråden kan det blir ett väldigt stort och dyrt projekt på en billig bostad som man kastar bort pengar i då.
Tryckimpregnerade syllar finns i hela radhuslängan och ifall det finns kvar hos grannarna kanske det inte hjälper helt även om jag skulle byta mina syllar, att det kan komma in lukt från grannar ändå?
Tryckimpregnerade syllar finns i hela radhuslängan och ifall det finns kvar hos grannarna kanske det inte hjälper helt även om jag skulle byta mina syllar, att det kan komma in lukt från grannar ändå?
Ok tackar för svar!F FritidshusetSmåland skrev:
Om infon är vägledande för någon annan, så verkar problemet vara löst i mitt hus.
Tätat krypgrundens alla håligheter utåt med skum, lagt krypgrundsisolering på marken, kört en DH6 sorptionsavfuktare på full fräs i ett år. Har sedan en tid kunnat dra ner på effekten. Hade luktproblem i två år ungefär, inget hann bli särskilt luktsmittat så har inte behövt byta ut något i konstruktionen.
Hela tiden haft kvar frånluftsfläkt i badrummet på 20 l/s, men bytt ut gamla ventiler mot Flexit Aero vilket skapat bättre spridning av friskluft i alla rum, även vintertid.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Vi har nu bott i detta huset i 6 år. Dom första åren var hemska. Jag vet att alla har olika teorier och sätt att lösa problem på, men här är några saker som vi har lättnad längs vägen, och åtgärder vi tagit till:
Det går inte att lösa sådana här problem genom att göra något halvdant. Vi har lärt oss hur viktigt det är att renoveringar behöver göras från grunden. Hur tråkigt det än är. Våra syllar byttes inifrån. Även innerväggarna. Allt ner till bottenplattan revs upp. Bottenplattan rengjordes och sanerades. Vi låg själva på kvällen och dammsög bort varje liten flisa av gammalt trä. All gips och isolering måste bort! Sen ventilerat golv, reglades nytt golv upp, och ny isolering och gips i väggar. Som jag skrivit ovan så byttes våra syllar utifrån på ett ställe. Men det blev inte bra! Vi bilade upp hela det stengolvet som låg innanför där dom bytt syllar utifrån. Och jo då, fanns isolering, och gipsskivor kvar. Dom stank när vi tog upp dom. Så trots att alla ”experter” sa att jag hade fel, så hade jag rätt! Allt ska bort! Finns inga genvägar. Det fungerar inte att dölja, täta, använda ozon. Det är billiga lösningar som inte gör att man sover gott på natten. Problemet, och därmed lukten, och oron över det finns kvar. Detta är min tro och åsikt i detta. Vet att andra blivit nöjda med sådana åtgärder.
Vi har även renoverat den biarean som hör till huset med garage, groventre och tvättstuga. Eller inte vi själva. Jag ringde runt och pratade med olika byggare. Det. Ar viktigt för mig att dom förstod hur viktigt det var att rivningen skulle göras noggrant! Jag kan leva med lite sned list, men inte med gammal gips i väggarna! Det blev dyrt, men ett så bra jobb, noggrant och dom rev verkligen allt! Egentligen hade man kunnat bygga om hela den delen av huset. Men så nöjd efter åt. Finns inte en gipsbit, träbit, isolering, fönster, dörrar, innertak eller nåt som helst kvar. Dyrt men luktfritt och så fräscht. Det var värt varje krona!
Vi har en sak som är ett problem fortfarande. På insidan av vår sidovind på ena sidan sitter det asfaboard. När det blåser mkt ute och är varma temperaturer luktar det vind när man går förbi den dörren ut till sidovinden. Ingen byggare hittills verkar vilja ta sig på det uppdraget, och eftersom det inte är nåt som stör på samma sätt så får vi se hur vi gör med det.
När vi har varit på semester en vecka och kommit hem och allt har varit stängt så luktar det inte äckligt när vi kommer hem. Kanske lite lite innestängt bara. Och jag är säker på att mitt luktsinne fungerar, för jag vet precis vilka i barnens skola eller på affären jag går förbi som har liknande problem som vi haft.
Tyvärr är det svårt att lita på ”experter” är min känsla. Vår mäklare tillsammans med besiktningsföretaget (ett stort sådana som även jagar råttor, då vet ni nog) fuskade med protokollet och fuktigheten i syllen. Sen det stora företag som renoverade här först gav mig råd att täta el-dosor när lukten inte försvann efter deras stora jobb… så det är ensamt att ha ett hus med problem, så känner jag!
Viktiga saker vi gjorde:
Ny ventilation, ny värmekälla, värme i golv (annars blir det en ”kall” lukt av betong), ALLT luktsmittat måste bort! Var noggranna!
Jag har ingen erfarenhet av radhus, men skulle passa mig för det. Lukt tar sig igenom allt! Och när inte allt vårt var bytt kunde den lukten sprida sig.
Så det är inte riktigt en solskenshistoria, det är det nog aldrig med gamla hus. Men nu känner vi iaf att vi trivs, kan koppla av, inte orolig för lukt i kläderna längre, och kan ta hem folk hit igen. Även om jag fortfarande vädrar dagligen! Men det gjorde jag även innan jag bodde i ett problemhus… ;-)
Det går inte att lösa sådana här problem genom att göra något halvdant. Vi har lärt oss hur viktigt det är att renoveringar behöver göras från grunden. Hur tråkigt det än är. Våra syllar byttes inifrån. Även innerväggarna. Allt ner till bottenplattan revs upp. Bottenplattan rengjordes och sanerades. Vi låg själva på kvällen och dammsög bort varje liten flisa av gammalt trä. All gips och isolering måste bort! Sen ventilerat golv, reglades nytt golv upp, och ny isolering och gips i väggar. Som jag skrivit ovan så byttes våra syllar utifrån på ett ställe. Men det blev inte bra! Vi bilade upp hela det stengolvet som låg innanför där dom bytt syllar utifrån. Och jo då, fanns isolering, och gipsskivor kvar. Dom stank när vi tog upp dom. Så trots att alla ”experter” sa att jag hade fel, så hade jag rätt! Allt ska bort! Finns inga genvägar. Det fungerar inte att dölja, täta, använda ozon. Det är billiga lösningar som inte gör att man sover gott på natten. Problemet, och därmed lukten, och oron över det finns kvar. Detta är min tro och åsikt i detta. Vet att andra blivit nöjda med sådana åtgärder.
Vi har även renoverat den biarean som hör till huset med garage, groventre och tvättstuga. Eller inte vi själva. Jag ringde runt och pratade med olika byggare. Det. Ar viktigt för mig att dom förstod hur viktigt det var att rivningen skulle göras noggrant! Jag kan leva med lite sned list, men inte med gammal gips i väggarna! Det blev dyrt, men ett så bra jobb, noggrant och dom rev verkligen allt! Egentligen hade man kunnat bygga om hela den delen av huset. Men så nöjd efter åt. Finns inte en gipsbit, träbit, isolering, fönster, dörrar, innertak eller nåt som helst kvar. Dyrt men luktfritt och så fräscht. Det var värt varje krona!
Vi har en sak som är ett problem fortfarande. På insidan av vår sidovind på ena sidan sitter det asfaboard. När det blåser mkt ute och är varma temperaturer luktar det vind när man går förbi den dörren ut till sidovinden. Ingen byggare hittills verkar vilja ta sig på det uppdraget, och eftersom det inte är nåt som stör på samma sätt så får vi se hur vi gör med det.
När vi har varit på semester en vecka och kommit hem och allt har varit stängt så luktar det inte äckligt när vi kommer hem. Kanske lite lite innestängt bara. Och jag är säker på att mitt luktsinne fungerar, för jag vet precis vilka i barnens skola eller på affären jag går förbi som har liknande problem som vi haft.
Tyvärr är det svårt att lita på ”experter” är min känsla. Vår mäklare tillsammans med besiktningsföretaget (ett stort sådana som även jagar råttor, då vet ni nog) fuskade med protokollet och fuktigheten i syllen. Sen det stora företag som renoverade här först gav mig råd att täta el-dosor när lukten inte försvann efter deras stora jobb… så det är ensamt att ha ett hus med problem, så känner jag!
Viktiga saker vi gjorde:
Ny ventilation, ny värmekälla, värme i golv (annars blir det en ”kall” lukt av betong), ALLT luktsmittat måste bort! Var noggranna!
Jag har ingen erfarenhet av radhus, men skulle passa mig för det. Lukt tar sig igenom allt! Och när inte allt vårt var bytt kunde den lukten sprida sig.
Så det är inte riktigt en solskenshistoria, det är det nog aldrig med gamla hus. Men nu känner vi iaf att vi trivs, kan koppla av, inte orolig för lukt i kläderna längre, och kan ta hem folk hit igen. Även om jag fortfarande vädrar dagligen! Men det gjorde jag även innan jag bodde i ett problemhus… ;-)
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
Helt rätt! värt slitet i slutändan.F fv18 skrev:Vi har nu bott i detta huset i 6 år. Dom första åren var hemska. Jag vet att alla har olika teorier och sätt att lösa problem på, men här är några saker som vi har lättnad längs vägen, och åtgärder vi tagit till:
Viktiga saker vi gjorde:
Jag är i samma situation. Ska ha en snickare och fukt/lukt-person hit för provtagning i slutet av veckan.F FixarHanna skrev:Är det någon som har erfarenhet kring tryckimpregnerade syllar i radhus? Det är en svag lukt men är orolig för att det ska bli mer och efter allt jag har läst i den här tråden kan det blir ett väldigt stort och dyrt projekt på en billig bostad som man kastar bort pengar i då.
Hur har det gått för dig, fått några svar, gjort någon åtgärd?
Klicka här för att svara