Byggde nytt hus för några år sedan och har fixat till en del av marken på tomten, men det närmast huset/grunden har vi ej gjort något åt ännu. Det ligger som bilderna visar ett skapligt lager av singel runt omkring hela huset. Bra dränering där, men hemskt att gå på... Vi vill gärna kunna gå utefter husets alla sidor och funderar på bästa sättet att få till jämna ytor där.
Fösta tanken var att lägga ut 2-3 rader med trädgårdsplattor 40x40, vilket nog inte är helt enkelt att få till på ett bra sätt. En entreprenör föreslog att gjuta betong runt hela huset, vilket enligt honom skulle vara hållbart och bra på alla sätt. Med en "sarg" runtomkring skulle man då kunna gjuta ända in mot sockeln. Är det någon här som har gjort något liknande? Någon med tips eller erfarenheter? Hur bra skulle en sådan gjuten historia klara av alla väderväxlingar och även lite sättningar i marken som kommer med tiden?
Fösta tanken var att lägga ut 2-3 rader med trädgårdsplattor 40x40, vilket nog inte är helt enkelt att få till på ett bra sätt. En entreprenör föreslog att gjuta betong runt hela huset, vilket enligt honom skulle vara hållbart och bra på alla sätt. Med en "sarg" runtomkring skulle man då kunna gjuta ända in mot sockeln. Är det någon här som har gjort något liknande? Någon med tips eller erfarenheter? Hur bra skulle en sådan gjuten historia klara av alla väderväxlingar och även lite sättningar i marken som kommer med tiden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag väntade 5 år så att marken kunde sätta sig ordentligt (eller så var jag bara trött på husbygge, välj själv,)U Uno Mögel skrev:Byggde nytt hus för några år sedan och har fixat till en del av marken på tomten, men det närmast huset/grunden har vi ej gjort något åt ännu. Det ligger som bilderna visar ett skapligt lager av singel runt omkring hela huset. Bra dränering där, men hemskt att gå på... Vi vill gärna kunna gå utefter husets alla sidor och funderar på bästa sättet att få till jämna ytor där.
Fösta tanken var att lägga ut 2-3 rader med trädgårdsplattor 40x40, vilket nog inte är helt enkelt att få till på ett bra sätt. En entreprenör föreslog att gjuta betong runt hela huset, vilket enligt honom skulle vara hållbart och bra på alla sätt. Med en "sarg" runtomkring skulle man då kunna gjuta ända in mot sockeln. Är det någon här som har gjort något liknande? Någon med tips eller erfarenheter? Hur bra skulle en sådan gjuten historia klara av alla väderväxlingar och även lite sättningar i marken som kommer med tiden?[bild][bild][bild]
Jag skulle bara haft en rad plattor runt huset men slutade med en gång på ca metern runt hela huset.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt 👍. Gjorde du det själv, eller? Det har gått 5 år här också, men inte har man varit sysslolös under den tiden inte... Nu är jag minst sagt trött på detta arbetsläger och kommer troligen anlita någon för att göra detta. Undrar vad det kan kosta för ett hus med byggyta 180kvm (ungefär 20x9m).A Argastesnickaren skrev:
Ett alternativ annars vore ju att gjuta en gångbana runtomkring huset, vilket borde vara lättare att hålla rent. Frågan är hur bra det är?
Tackar.U Uno Mögel skrev:Snyggt 👍. Gjorde du det själv, eller? Det har gått 5 år här också, men inte har man varit sysslolös under den tiden inte... Nu är jag minst sagt trött på detta arbetsläger och kommer troligen anlita någon för att göra detta. Undrar vad det kan kosta för ett hus med byggyta 180kvm (ungefär 20x9m).
Ett alternativ annars vore ju att gjuta en gångbana runtomkring huset, vilket borde vara lättare att hålla rent. Frågan är hur bra det är?
Hade hjälp av en gammal vän så tog faktiskt inte många timmar.
Blev själv nöjd med att det fick ta sin tid innan jag började.
Att få en gång runt huset blev ett lyft efter haft lös grus i 5 år.
Att där sen inte kunde växa någonting närmast huset och uteplatsen pga takutsprånget och värmen från huset när solen stod på gjorde att för mig blev det ett lätt beslut att bredda från 300 mm till ca 1000 mm .
Klicka här för att svara