Jag håller på att dränerar mitt hus som står på berg. Jag har bilat ränndalar runt huset för att sänka dräneringsdjupet ca 39 cm. Nu när jag grävde den sista sidan så hittade jag en försäkning i berget precis vid huset. Hur skulle ni göra? Skall jag fylla det med sprängsten och sedan 8/16 till jag kommer upp till dräneringsdjupet? och sedan padda?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer ju tyvärr inte hjälpa så mycket. Du skapar då en "brunn". Visst, du får en punpbrunn på köpet men då måste du också pumpa ur vattnet där. Du kan inte gjuta upp till dräneringsdjupet där sänkan är, alltså fylla sänkan med betong?Ludde Jakobsson skrev:
Jag håller på att dränerar mitt hus som står på berg. Jag har bilat ränndalar runt huset för att sänka dräneringsdjupet ca 39 cm. Nu när jag grävde den sista sidan så hittade jag en försäkning i berget precis vid huset. Hur skulle ni göra? Skall jag fylla det med sprängsten och sedan 8/16 till jag kommer upp till dräneringsdjupet? och sedan padda? [bild]
Brunner är några meter bort. Jag tänkte att det kanske inte gör något om det står vatten i hålet utanför huset . Dräneringsdjupet är 265 räknat från taket i källaren och hålet är säkert 2,8-2,9.A anderslofwall skrev:
Nej, om det inte spelar någon roll om det står vatten där så kan du grusa upp det. Det jag menade var att det kommer inte hjälpa för vattenansamlingen att du fyller med grus. Visst, kanske hjälper det lite men är det en färsänkning med vatten kommer det fortsätta vara det trots grus. Vad menar du med att brunnen är några meter bort? Dräneringsbrunn? Kan du skapa fall från hålet till brunnen?Ludde Jakobsson skrev:
Jag har en pumpgrop till dräneringen några meter bort i bilden som pumpar bort vatten . MIn hus står i en sänka så jag har gott om vatten i marken. Men det kan väl inte spela någon roll för dräneringen att det är en sänka i berget med vatten i? Tack för hjälpen.A anderslofwall skrev:Nej, om det inte spelar någon roll om det står vatten där så kan du grusa upp det. Det jag menade var att det kommer inte hjälpa för vattenansamlingen att du fyller med grus. Visst, kanske hjälper det lite men är det en färsänkning med vatten kommer det fortsätta vara det trots grus. Vad menar du med att brunnen är några meter bort? Dräneringsbrunn? Kan du skapa fall från hålet till brunnen?
Alltså, det beror ju på om sänkan med vatten måste bli torr? Grusar du upp sänkan och lägger slangen i dräneringshöjd (som du beskriver det) kommer det forstätta ansamlas vatten i sänkan. Kanske till och med lite mer än nu då dräneringsslangen kommer dumpa ned vatten där. Om det är ett problem eller inte kan bara du svara på. Är det inte ett problem, gör som du tänkt. Är det ett problem behöver du antingen fylla ut gropen så det inte kan ansamlas vatten där eller leda bort vattnet från gropen. Antingen med självfall eller pumpa. Kan du få självfall från gropen till pumpbrunnen du nämner är väl det bäst.Ludde Jakobsson skrev:
EDIT: och med fylla ut menar jag inte med grus. Det stoppar inte vatten, tvärt om. Fylla ut med betong eller annan massa som inte kapillärbryter.
Tack för svaret.Alltid skönt att få bolla "problem" med någon annan. Jag gör som ag tänkt I med lite språngsten och sedan ett lager 8/16.. Om problem uppstår så kan jag enkelt gräva upp och sätta en till pumpgrop där. Som sagt. Jag har mest vatten i hela Sverige känns det som på min tomtA anderslofwall skrev:Alltså, det beror ju på om sänkan med vatten måste bli torr? Grusar du upp sänkan och lägger slangen i dräneringshöjd (som du beskriver det) kommer det forstätta ansamlas vatten i sänkan. Kanske till och med lite mer än nu då dräneringsslangen kommer dumpa ned vatten där. Om det är ett problem eller inte kan bara du svara på. Är det inte ett problem, gör som du tänkt. Är det ett problem behöver du antingen fylla ut gropen så det inte kan ansamlas vatten där eller leda bort vattnet från gropen. Antingen med självfall eller pumpa. Kan du få självfall från gropen till pumpbrunnen du nämner är väl det bäst.
EDIT: och med fylla ut menar jag inte med grus. Det stoppar inte vatten, tvärt om. Fylla ut med betong eller annan massa som inte kapillärbryter.
Försök töm ur värsta vattnet, fyll hålet med ett grus material som innehåller 0 friction "finkornigt" tex. 0-32 eller annat som bra shacktmassor. Ej sprängsten eller 8-16
Padda/packa ordentligt till den höjd du vill ha på dräneringsbädden. Lägg sen drän rör. Antar att källargolvet är högre en dräneringsrörsbädden. Lycka till!
Klicka här för att svara