979 läst ·
22 svar
979 läst
22 svar
Hur kan jag avgöra risken med att ta bort blyfärg?
Sida 1 av 2
Hej alla!
Vi har ett par gamla dörrar från 30-talet i vår lägenhet som behöver skrapas och målas om. Ett test för blyfärg gav positivt resultat, oklart hur mycket men åtminstone spår av bly. Nu är frågan, hur kan jag gå vidare med detta?
Vad jag framförallt behöver är lite hjälp med är hur jag kan uppskatta riskerna med bly. I lägenheten finns också en 2-åring samt en gravid sambo som är orolig för blyförgiftning. Jag behöver någon sakkunnig jag kan vända mig till som kan uppskatta risken åt oss. Vart skulle jag kunna vända mig? Magkänsla funkar inte i detta fall.
För info bor vi i Malmö så om någon vet en person eller företag vi kan kontakta där vore det perfa!
Vi har ett par gamla dörrar från 30-talet i vår lägenhet som behöver skrapas och målas om. Ett test för blyfärg gav positivt resultat, oklart hur mycket men åtminstone spår av bly. Nu är frågan, hur kan jag gå vidare med detta?
Vad jag framförallt behöver är lite hjälp med är hur jag kan uppskatta riskerna med bly. I lägenheten finns också en 2-åring samt en gravid sambo som är orolig för blyförgiftning. Jag behöver någon sakkunnig jag kan vända mig till som kan uppskatta risken åt oss. Vart skulle jag kunna vända mig? Magkänsla funkar inte i detta fall.
För info bor vi i Malmö så om någon vet en person eller företag vi kan kontakta där vore det perfa!
Skrapa på och måla du i lugn och ro. Är så små mängder. Men fru och barn behöver ju inte stå bredvid dig när du skrapar och slipar.V Vedhuggare skrev:Hej alla!
Du bir inte blyförgiftad av det lilla.
Ok ja.. men som jag skrev.. magkänsla funkar inte här. Vi behöver prata med någon som har profesionell auktoritet.Suvi5700 skrev:
Om du själv ( eller med vår hjälp) inte klarar att bedömma att risken är tillräckligt låg för att vara värd att ta tycker jag du ska överväga att byta dörrarna, eller ev hela bostaden om du kan hitta något decennium man byggt lägenheter med mindre hälsorisker än din befintliga.
Finns det någon över huvud taget som kan hjälpa er med detta påhittade problem.V Vedhuggare skrev:
När jag var ung var det väldigt populärt att gjuta tennsoldater. Egentligen var det blysoldater vi gjöt. En bytta på spisen vi rörde i och olika forma att fylla den flytande metallen i. Det var en riktig folkhemshobby under många årtionden som skulle förgiftat flera generationers män om den vore sann.
Så er skräck är helt obefogad och jag undrar över hur man alls kommer på att lämna in färgprov på en dörr för analys. Rätt farsinerande faktiskt.
Så, skrapa på i godan ro. Gärna med en Pilsner innom räckhåll.
Jag ger detta en chans till och ska försöka vara riktigt tydlig här nu: Att helt okända människor på ett forum säger att det är lugnt hjälper inte. Om det vore så hade jag inte behövt skapa en tråd ens. Jag behöver hjälp med att hitta ett proffs som kan säga, via personlig kontakt, att det är lugnt.
Och med det sagt, jag tar och ringer en målerifirma eller två. Jag postade här för att se om någon hade ett bra tips på vart man kan vända sig, inget annat, så om någon har ett sådant tips är jag idel öra!
Och med det sagt, jag tar och ringer en målerifirma eller två. Jag postade här för att se om någon hade ett bra tips på vart man kan vända sig, inget annat, så om någon har ett sådant tips är jag idel öra!
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Så du är bara nöjd om du hittar någon som säger att detta är allvarligt utrym lägenheten tills nån med skyddsutrustning har tagit bort dörrarna eller vad?
Bly är bly, att man numera har fått för sig att det är "farligt" betyder inte att det är ett riskmaterial. Man har använt bly i massor med saker tidigare utan nån utbredd blyförgiftning. Nuförtiden är allt farligt.......men det betyder inte att det i samma sekund det anses som farligt är ett material man måste vara livrädd för.
Bly är bly, att man numera har fått för sig att det är "farligt" betyder inte att det är ett riskmaterial. Man har använt bly i massor med saker tidigare utan nån utbredd blyförgiftning. Nuförtiden är allt farligt.......men det betyder inte att det i samma sekund det anses som farligt är ett material man måste vara livrädd för.
https://www.hse.gov.uk/pubns/cis79.pdf
Dessa råd ges till den som gör det ofta, vilka är de som löper störst risk. En gång med lite sunt förnuft, innebär inte någon större risk.
HSE är Storbritanniens nationella tillsynsmyndighet för hälsa och säkerhet på arbetsplatsen.
Dessa råd ges till den som gör det ofta, vilka är de som löper störst risk. En gång med lite sunt förnuft, innebär inte någon större risk.
HSE är Storbritanniens nationella tillsynsmyndighet för hälsa och säkerhet på arbetsplatsen.
För inomhusbruk har blyvitt varit förbjudet sedan 1860-och för utomhusbruk från 1920-talet så är det från trettiotalet så är det förmodligen zinkvitt. Från femtiotalet och framåt är pigmentet nästan alltid titanvitt.
Sedan är det alltid en god ide att inte andas in slipdamm oavsett färg så är det inte nyttigt.
Sedan är det alltid en god ide att inte andas in slipdamm oavsett färg så är det inte nyttigt.
Produkter som diskuteras: "zinkvitt"
Linoljefärg Vit Titan-Zink Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
75 kr inkl moms
Läs mer
Schööns måleri i Malmö är proffs och har varit i branchen med än ett sekelV Vedhuggare skrev:Jag ger detta en chans till och ska försöka vara riktigt tydlig här nu: Att helt okända människor på ett forum säger att det är lugnt hjälper inte. Om det vore så hade jag inte behövt skapa en tråd ens. Jag behöver hjälp med att hitta ett proffs som kan säga, via personlig kontakt, att det är lugnt.
Men vill väl och försöker få dig att förstå att det finns inget problem. Din sambo har skapat en obefogad oro. Men googla du isället efter experter.V Vedhuggare skrev:Jag ger detta en chans till och ska försöka vara riktigt tydlig här nu: Att helt okända människor på ett forum säger att det är lugnt hjälper inte. Om det vore så hade jag inte behövt skapa en tråd ens. Jag behöver hjälp med att hitta ett proffs som kan säga, via personlig kontakt, att det är lugnt.
Vem hade du litat på här?
Du svarar ju själv. Vi är alla okända för dig. Så varför ens vända dig till Byggahus.se.?V Vedhuggare skrev:Jag ger detta en chans till och ska försöka vara riktigt tydlig här nu: Att helt okända människor på ett forum säger att det är lugnt hjälper inte. Om det vore så hade jag inte behövt skapa en tråd ens. Jag behöver hjälp med att hitta ett proffs som kan säga, via personlig kontakt, att det är lugnt.
Alltså jag beskriver ju bara problemet. Det e inget konstigt. Folk är oroliga för olika saker och jag letar efter sätt att gå vidare med det här. Det är inget personligt mot er här eller så. 
Nu har jag ringt en firma och har mer info om hur de gör med bly och liknande. Borde gjort det direkt istället så klart men tack för alla era svar!
Nu har jag ringt en firma och har mer info om hur de gör med bly och liknande. Borde gjort det direkt istället så klart men tack för alla era svar!