River runt i golvet i källaren. Byggt 1960, betonggolv-linoleummatta-parkettgolv. Under linoleummattan är något svart skikt, ser ut som en tunn matta/gummiskikt, se bild. Kan den innehålla asbest? Hur vet jag?
Hade gärna lyft mattan för att se om betonggolvet behöver tätas (en radonexpert sa att man kunde täta sprickor med silikon för att minska markradon). Är det bästa att bara låta linoleummattan ligga? Den doftar inte och det är inte några fuktproblem.