Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
rydboholm: Som jag uppskattar ditt svar. Och det gör det hela enklare såklart. AI vill gärna få det till stor sannolikhet för äkta hussvamp. Men av det jag se verkar det inte vara så illa. Jag är enormt tacksam för ett fint svar på en fredagskväll.
Hispaniola: Slog mig att jag aldrig sett självdöda möss tidigare. I denna sork/ hanta tid var det ingen bra ide att googla... Städade bort en när jag kom till huset 1/5, ff minusgrader på vinden då, låg rakt fram på golvet, inte i något skrymsle, ingen fläck på golvet under...kikade direkt runt med lampa o var tacksam för att inte hitta fler då. Idag kontrollerade jag lilla kallvinden, där jag
Luktnissan: [citat] Tack för svar. Vi blir nog tvungna att göra det också men det är så fruktansvärt dyrt. Vi har hört att foggning ska vara bättre än ozonbehandling.
hempularen: Jag vet att vissa kommuner kräver analysprotokoll på precis alla fyllnadsmassor, även om man bara flyttar material inom tomten. Men om det verkligen gäller även sprängsten vet jag inte.
fribygg: [citat] Dansk svensk gårdshund är nog det bästa. (Gyttorps röda fungerar oxå)
SågspånPappspikEternit: Jag skulle vilja påstå att det är ytterst låg sannolikhet för asbest. Visst, det kan finnas asbestmaterial i hus byggda 1970, men det finns inte överallt i huset.
Bakken: Det var en blandning av två olika svampar, varav den ena var hussvamp. Så för vår del blev det att slita ut allting inne i huset och byta ungefär 200m timmer. Inget större problem eftersom vi ändå hade tänkt oss en totalrenovering. Vi har inte haft några problem efter att vi bytt både taket, stockarna, och dränerat både inne och utanför huset. Fördelen(?) med att göra
BigR: [citat] Det kan mycket väl vara gammal luktsmitta, men det är också ganska vanligt att gammal förhydringspapp (gammaldags vindpapp) börjar lukta när solen kommer fram och driver ut fukt ur väggen. Det är asfalt-/bitumenimpregneringen som bryts ner med tiden. Pentaklorfenol och bitumen är båda riktiga luktbovar som gärna finns tillsammans i gamla hus.
Intet: [citat] Då får dene jobba minst tre timmar borta för att slippa jobba en timme hemma. Helt ohållbart i längden. Det kanske var så att asbestborttagarfirmans chef var medveten om att rörläggaren skulle ta bort isoleringen själv, men brydde sig inte alls annat än att kunna använda det som utpressning?
JonasSun: Någon form av lus skulle jag gissa på. Bild tre visar nån form av avföring?
måns hagberg: Ser ut som målad plåt (järnplåt) med mässingslist runt om. 1975 kan man ha använt asbestskiva under plåten. Det ingick i föreskrifterna. Den var egentligen onödig, plåt hade räckt, men asbesten gör heller ingen skada eller utgör någon risk så länge som den är på plats. Asbest är ett fiberformigt obrännbart mineral. Fibrerna är skadliga om de inandas eller på annat sätt
Intet: [citat] Aha. En ny bild. Japp. Masonit spikades upp på halvrutten panel och på med ny lockläkt. Byggfusk är inget nytt.
Bästerortarn: Som tidigare medlemmar skrivit så är den normala åtgärden att vänta ut stanken om kadavren inte är lättåtkomliga. Luktar satan men försvinner till slut.
Dr Benz: Så länge du inte rör det så är det ingen fara. Många liknande rör har hanterats genom tiderna. Det har inte hänt mycket. Man kan vara medveten och försiktig. Men det gäller allt som har med huset att göra
Robert GL: Då jag sitter på begränsad kunskap angående detta så kanske någon kan hjälpa mig. Märkte att det låg dessa små runda träflisor/spån/ spill från någon bagge vid ett fönster, helt 100 att det kom från en list ifrån övervåningen/kallvind. Såg inget på vinden, det ligger golvspån sen isolering sen vindpapp, ser att virket är väldigt påverkat och finns lite gångar i det. Tar
resting_in_mold: hur gär det? vad ska man göea och har ni botmedel?
Johan Gunverth: [citat] Skulle nog även säga att linoleummatta av den typen skulle försvinna i sin helhet efter några år i en varmkompost. Någon annan på forumet sökte geotextil i naturmaterial (!?), Kanske TS utrivna matta skulle duga till det. 😁
stOra_m: @Joffeturbo Kom ni fram till om det var mögel eller smuts?
Intet: Instämmer. Brukar synas på undersidan som är våffelmönstrad efter gjutformen.
klaskarlsson: [citat] Inte i en grund tror jag. Blåbetong/lättbetong, använde man främst i väggar, inte i bärande delar. Dessutom är den mer mörkgrå/blåaktig i färgen normalt sett. Men om du är orolig så återanvänd inte materialet inomhus. I övrigt är det lika farligt som annan betong vad gäller damm om du inte jobbar med det yrkesmässigt; Ha på munskydd om du slår itu det för att skydda
owaysis: Hej, Kan säga att jag skickade in ett prov och fick svar tillbaka att det inte var någon asbest i mattan eller limmet.
emilson2020: Då har jag ännu lite mer på fötterna, tack hörni
MultiMan: Böjarna är med största säkerhet asbest, det var så man gjorde. Var glad att du använde P3-masken, den har skyddat dina lungor om den höll tätt runt ansiktet som den skulle. Våttorka överallt och tvätta dina kläder så snart du kan.
Stefan1972: Är det nå cement eller puts bakom så är det nog salter som lakas ut och med luftdrag skapar dylikt ihop med damm och sånt.
tergo: mårdar brukar vara lätta att fånga i fälla behövs inget bete de är nyfikna och går in ändå
imported_Benno: Det är så slarvigt isolerat att ingen ens brytt sig om att snygga till böjarna med asbest/gurmassa. Möjligen har det suttit i t-kopplingarna tidigare, men där är ju skarvat med gängtejp på senare år och då har man tagit bort den gamla isoleringen.
fribygg: Jag ser inte nån list på bilden. Varken regeln eller spånskivan är farliga eller "hårda o slipa i" ditt problem är snarare skruven som äter slippapper om du försöker slipa ner den med sandpapper.