Asbest? Vad är detta?
Hus från 45. Plastmattor från 90-talet i nästan hela huset (säker datering pga inlagd av ägaren vi köpte huset av). Har rivit ut i flera rum men där låg 90-tals plastmattan direkt på spikad masonit. Inget under masoniten förutom fernissat trägolv.
När jag lyfter på masoniten i hallen på övre plan ser det ut som följande. Kan inte förstå vad det är?
Har inget emot att skicka på analys vid behov men detta sitter hårt. Förstår inte hur jag ska kunna få fram 2-3 msk prov utan att hela huset ändå blir kontaminerad vid ev asbest 😆.
Någon som kan hjälpa mig spåna? 🙄 Närbild av en vägg under renovering, med trä, isolering och gips synliga, och en bit av en golvlist i trä i övre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Linnea86 skrev:
Asbest? Vad är detta?
Hus från 45. Plastmattor från 90-talet i nästan hela huset (säker datering pga inlagd av ägaren vi köpte huset av). Har rivit ut i flera rum men där låg 90-tals plastmattan direkt på spikad masonit. Inget under masoniten förutom fernissat trägolv.
När jag lyfter på masoniten i hallen på övre plan ser det ut som följande. Kan inte förstå vad det är?
Har inget emot att skicka på analys vid behov men detta sitter hårt. Förstår inte hur jag ska kunna få fram 2-3 msk prov utan att hela huset ändå blir kontaminerad vid ev asbest 😆.
Någon som kan hjälpa mig spåna? 🙄[bild]
Väldit svårt att se på den bilden. Är det ngn annat är masonitludd mellan masoniten och trägolvet menar du ?
Svartlim, som kan innehålla asbest, kan ju annars ligga mellan plastmattor och undergolv i äldre hus.

Masonitludd? Det ser ut som nån fibermatta av något slag med Treetex ovanpå? Förmodligen någon sorts avjämning innan man la dit skivan?

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Väldit svårt att se på den bilden. Är det ngn annat är masonitludd mellan masoniten och trägolvet menar du ?
Svartlim, som kan innehålla asbest, kan ju annars ligga mellan plastmattor och undergolv i äldre hus.
Jag fattar, blev så dålig kvalité vid uppladdningen! Det är som ett tjockt lager stelnat lim med ludd inuti. Kan verkligen inte fatta vad det är och vad funktionen skulle vara. Masoniten är inte luddig på undersidan och sitter inte fast så känns inte riktigt som att man limmat masoniten.

Så här ser skivan som ligger ovanpå ut på undersidan. Och ev en bättre bild på ” Undersida av skiva med synligt material och limrester, bit av trämaterial i kanten.
Skapa konto
Undersidan av en träskiva med synligt limludd och ojämna kanter, liggande på ett trägolv.
Skapa konto
limluddet”

• Gilla
Arp32
  • Laddar…
useless useless skrev:
Masonitludd? Det ser ut som nån fibermatta av något slag med Treetex ovanpå? Förmodligen någon sorts avjämning innan man la dit skivan?
Är det något vedertaget? Limma masonitludd i tunt lager för att sen lägga på masonit? Låter konstigt 🤔det är inte en lös matta utan ett lager stenhårt lim med massa fibrer i limmet. Bilderna blir så dåliga vid uppladdning tyvärr.

En teori är att det suttit en limmad golvmatta som man sedan dragit bort, och sedan lagt på masoniten ovanpå. Så lagret man kan se är från den ursprungliga mattan? Och skulle limmet då kunna vara asbesthaltigt? Ser ju inte ut som det klassiska svartlimmet. Men när jag försöker googla verkar ju asbestlim kunnat haft olika färger?

Om golvet är lagt på 90-talet är det väldigt osannolikt att det skulle vara ett lim innehållandes asbest.

Men vis av massor av diskussioner om masonit, både här på BH och på andra håll så brukar frågeställaren heeeelt ha snöat in på asbestskräcken och inte låta sig övertygas även om det är helt klarlagt att materialet inte innehåller asbest. Så min rekommendation är ändå att du skickar in på analys.

B Bästerortarn skrev:
Om golvet är lagt på 90-talet är det väldigt osannolikt att det skulle vara ett lim innehållandes asbest.

Men vis av massor av diskussioner om masonit, både här på BH och på andra håll så brukar frågeställaren heeeelt ha snöat in på asbestskräcken och inte låta sig övertygas även om det är helt klarlagt att materialet inte innehåller asbest. Så min rekommendation är ändå att du skickar in på analys.
Hjälpsamt… Jag är verkligen inte insnöad. Men masoniten är inte från 90-talet. Utan från -53 då det ligger tidningar daterad 53 i vissa av rummen under masoniten. Plastmattan som ligger ovanpå masoniten är dock från 90-talet. Föregående ägare tog alltså bort ett golv som låg löst på befintlig masonit och la dit plastmatta. Tack o hej!

L Linnea86 skrev:
Hjälpsamt… Jag är verkligen inte insnöad. Men masoniten är inte från 90-talet. Utan från -53 då det ligger tidningar daterad 53 i vissa av rummen under masoniten. Plastmattan som ligger ovanpå masoniten är dock från 90-talet. Föregående ägare tog alltså bort ett golv som låg löst på befintlig masonit och la dit plastmatta. Tack o hej!
Det framgick dock inte av din öppningspost. För att få hjälpsamma svar är det en fördel att vara så tydlig som möjligt. Och läs en gång till, jag skrev inte att DU var insnöad. Men uppenbarligen känner du dig träffad.

Men jag ska vara lite hjälpsam, du säger att det sitter hårt och du inte förstår hur du ska få loss 2-3 msk (?) för att skicka iväg på analys. Ta en glashällsskrapa och skrapa loss. Eller ett stämjärn om du inte är lika rädd om virket under. Testa att fukta det först. Det finns massor av sätt.

• Haha
TheGame
  • Laddar…
L Linnea86 skrev:
En teori är att det suttit en limmad golvmatta som man sedan dragit bort, och sedan lagt på masoniten ovanpå. Så lagret man kan se är från den ursprungliga mattan? Och skulle limmet då kunna vara asbesthaltigt? Ser ju inte ut som det klassiska svartlimmet. Men när jag försöker googla verkar ju asbestlim kunnat haft olika färger?
Om skivan inte sitter fastlimmad i det där skiktet så låter din teori trolig.

• Gilla
Linnea86 och 1 till
  • Laddar…
Varför ska du ta bort allt?

• Gilla
Linnea86
  • Laddar…
Förresten, har ett svagt minne av att när man skickar för analys brukar dom inte bara vilja ha "klägget" utan skiva/planka/matta med klägg på.

• Gilla
Linnea86
  • Laddar…
Håller med @TheGame ovan. Varför ska du ta bort det? Tänker du/ni slipa underlagsgolvet och ha som färdigt golv eller finns annan anledning? Ska ni lägga nytt golv ovanpå befintligt underlagsgolv kan väl limresterna vara kvar?

• Gilla
Linnea86
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Varför ska du ta bort allt?
Hade tänkt slipa och måla. Är på två kvadratmeter ungefär och resten av hallen är redan trägolv i samma stuk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.