Hej!
Jag river upp en plastmatta som sitter direkt på betongen. Jag lämnade innan dess in ett prov för analys av asbest. Jag skickade in såväl matta som den gråa massa och svarta kristalliknande lim som mattan sitter fast med. Ingen asbest påträffades. Men vad sjutton är det som den sitter fast med? Kanske en konstigt fråga :). Jag är nojjig att det är asbest trots provresultatet. Det sitter riktigt hårt fast.
Tack för seriösa svar!

• Bitar av uppbruten plastmatta med grå och svart limmassa ovanpå betonggolv. Inga tecken på asbest, trots provtagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastmatta med grå massa och svart lim på undersidan, delvis frånskrapad betongyta, hålls i handen med handske.
    Skapa konto
  • Hand i skyddshandske håller en bit golvmatta med svart, kristalliknande lim på undersidan, framför en gul bakgrund.
    Skapa konto
BirgitS
Det du håller i handen ser rätt tjockt ut. Skulle kunna vara ett lager bitumen (asfalt), gamla tiders tätskikt.

BirgitS BirgitS skrev:
Det du håller i handen ser rätt tjockt ut. Skulle kunna vara ett lager bitumen (asfalt), gamla tiders tätskikt.
Aha! Ja under mattan, vars undersida är vit som på bilden, så sitter ett skikt som dels är grått och lite ulligt, och sedan ett tunnt, tunnt lager av svart tjära-liknande kitt. Ja kanske är. Det bitumen. Kanske är allt tänkt att vara lite stötdämpande och tätande. Hm.. Tack, det kan det ju vara!

Man brukar känna på lukten om det är tjära.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om den testats och inget påträffats är de ju bara och köra på? Varför göra de större än vad de är. Har sett sån är svart skit förut med samma resultat. Jag lever än

P Per-Harry skrev:
Hej!
Jag river upp en plastmatta som sitter direkt på betongen. Jag lämnade innan dess in ett prov för analys av asbest. Jag skickade in såväl matta som den gråa massa och svarta kristalliknande lim som mattan sitter fast med. Ingen asbest påträffades. Men vad sjutton är det som den sitter fast med? Kanske en konstigt fråga :). Jag är nojjig att det är asbest trots provresultatet. Det sitter riktigt hårt fast.
Tack för seriösa svar!
Efter 50 år i bygg och fastighetsbranschen vill jag påstå att det du visar innehåller asbest. Du kan kontrollera detta hos ett annat testbolag. Men samtidigt kan vi konstatera att gällande skyddsföreskrifter och krav på åtgärder gäller endast näringsidkare/bolag (arbetsmiljö regler). Du kan ta bort materialet utan risk om du inte har problem med lungor och är storrökare. Som privatperson är utmaningen att lämna in materialet till en återvinningstation. Använd mask och handskar som du sen kastar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.