223 läst ·
2 svar
223 läst
2 svar
Vattenskada i 70-talshus på platta
Hej!
Jag har drabbats av plötslig vattenskada i hus ifrån 70-talet med platta på mark. Det visde sig efter friläggning av golv i de drabbade rummen att syllen (som står direkt på plattan) är påstruken med sannolikt PCP-innehållande Cuprinol, samt att det finns tryckimpregnerade ingjutna bitar i betongen (oklart vad de var behandlade med).
Lukt påtaglig i samband med golvöppning. Efter professionell torkning med avfuktare är lukten försvunnen. Försäkringen avslår byte av behandlat material med hänvisning till att lukt försvunnit och att torkning räknas som tillräcklig åtgärd.
Min oro är att lukten kan komma tillbaka senare...vad är era erfarenheter? Det har inte förekommit tidigare vattenskador eller luktproblem, dvs tydligen så har betongplattan och träkonstruktion hållit en godtagbar RF resp. FH.
Läser motstridiga uppgifter: dels att en gång fuktpåverkad sätter igång en kemisk reaktion som ej avstanner efter torkning, dels att en plötslig vattenskada med snabb friläggning inte är lika allvarligt som långtidsfukt vad gäller luktproblem.
Vad vore bästa tillvägagångssätt nu, med tanke på att byte av syll och ingjutna bitar inte är möjligt pga kostnad?
Tack för snabba svar!
Jag har drabbats av plötslig vattenskada i hus ifrån 70-talet med platta på mark. Det visde sig efter friläggning av golv i de drabbade rummen att syllen (som står direkt på plattan) är påstruken med sannolikt PCP-innehållande Cuprinol, samt att det finns tryckimpregnerade ingjutna bitar i betongen (oklart vad de var behandlade med).
Lukt påtaglig i samband med golvöppning. Efter professionell torkning med avfuktare är lukten försvunnen. Försäkringen avslår byte av behandlat material med hänvisning till att lukt försvunnit och att torkning räknas som tillräcklig åtgärd.
Min oro är att lukten kan komma tillbaka senare...vad är era erfarenheter? Det har inte förekommit tidigare vattenskador eller luktproblem, dvs tydligen så har betongplattan och träkonstruktion hållit en godtagbar RF resp. FH.
Läser motstridiga uppgifter: dels att en gång fuktpåverkad sätter igång en kemisk reaktion som ej avstanner efter torkning, dels att en plötslig vattenskada med snabb friläggning inte är lika allvarligt som långtidsfukt vad gäller luktproblem.
Vad vore bästa tillvägagångssätt nu, med tanke på att byte av syll och ingjutna bitar inte är möjligt pga kostnad?
Tack för snabba svar!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Om det är cuprinol under golvet så hade jag inte tvekat att byta ut nu när du har golven öppna. Lukten hade kommit förr eller senare även om du inte haft en vattenskada. Det räcker med lite fukt under lång tid och nu när det varit vatten där nere. Det finns lösningar med ventilerade golv och ventilation av grunden (beroende på höjd). Men det löser inte ditt verkliga problem tyvärr.M MissCookieMonster skrev:Hej!
Jag har drabbats av plötslig vattenskada i hus ifrån 70-talet med platta på mark. Det visde sig efter friläggning av golv i de drabbade rummen att syllen (som står direkt på plattan) är påstruken med sannolikt PCP-innehållande Cuprinol, samt att det finns tryckimpregnerade ingjutna bitar i betongen (oklart vad de var behandlade med).
Lukt påtaglig i samband med golvöppning. Efter professionell torkning med avfuktare är lukten försvunnen. Försäkringen avslår byte av behandlat material med hänvisning till att lukt försvunnit och att torkning räknas som tillräcklig åtgärd.
Min oro är att lukten kan komma tillbaka senare...vad är era erfarenheter? Det har inte förekommit tidigare vattenskador eller luktproblem, dvs tydligen så har betongplattan och träkonstruktion hållit en godtagbar RF resp. FH.
Läser motstridiga uppgifter: dels att en gång fuktpåverkad sätter igång en kemisk reaktion som ej avstanner efter torkning, dels att en plötslig vattenskada med snabb friläggning inte är lika allvarligt som långtidsfukt vad gäller luktproblem.
Vad vore bästa tillvägagångssätt nu, med tanke på att byte av syll och ingjutna bitar inte är möjligt pga kostnad?
Tack för snabba svar!
Jag har tyvärr inte råd då det blir extremt dyrt eftersom saneringsfirma med undertryck och allt krävs om man sågar i behandlad syll...Discoman skrev:
Om det är cuprinol under golvet så hade jag inte tvekat att byta ut nu när du har golven öppna. Lukten hade kommit förr eller senare även om du inte haft en vattenskada. Det räcker med lite fukt under lång tid och nu när det varit vatten där nere. Det finns lösningar med ventilerade golv och ventilation av grunden (beroende på höjd). Men det löser inte ditt verkliga problem tyvärr.
Klicka här för att svara