Vi har exakt likadant i vårt hus från 1971. Tog dit firma för en badrumsrenovering. De sa direkt att denna beklädnad runt rören innehåller asbest.

L LeSnow skrev:
Vi har exakt likadant i vårt hus från 1971. Tog dit firma för en badrumsrenovering. De sa direkt att denna beklädnad runt rören innehåller asbest.
Då är det säker så!
Har du gjort nått åt rör-beklädnaden eller låter du det vara ?

S Sebastian Nyman1 skrev:
Då är det säker så!
Har du gjort nått åt rör-beklädnaden eller låter du det vara ?
Det är en wc rakt ovanför wc i källare med dessa rör. Hantverkaren nämnde bara att de behöver hantera dem särskilt då det är asbest. Så vi hade inte tänkt göra något alls med dem men de drar väl om på ngt sätt.

S Sebastian Nyman1 skrev:
Okej så de vita klumpar i röränden på bilden skulle du inte tro är asbest?
Och om det är asbest-färg som rören målats med utgår jag från att den är ofarlig så länge jag inte börjar slipa i den?

Tack!
Jag tycker att de vita klumparna ser ut som målarfärg som "kladdat" på mineralullsisoleringen, men det är så klart svårare att göra en exakt bedömning utifrån en bild än i verkligheten. Om ni känner en oro för att det kan vara asbest kan ni ganska enkelt själva ta bort de vita klumparna. Det är så pass lite material att praktiskt taget allt ändå skulle gått åt till ett prov för labanalys. Det är OK för privatpersoner att själva ta hand om (egen) asbest och när det rör en så ringa mängd tycker jag det är helt motiverat att göra det själv.

Asbest i färg anses också vara inkapslad och utgör därmed ingen direkt hälsorisk. Personligen har jag bara vid ett enda tillfälle konstaterat asbest i "vanlig" målarfärg, men asbestinventeringar där målarfärg omfattas är en ytterst liten del av mitt jobb.

Satsuki
X xlssn skrev:
Det syns ingen blottad asbest i dina nakna rörändar. Det kan inte uteslutas att dina rör är beklädda med asbestmaterial på andra, inkapslade, platser. Om du trycker/klämmer på isoleringen kring rörböjar eller T-kopplingar med intakt kapsling och finner den hård, är det trolig asbest där. Det är i så fall möjligt att dina blottade rörändar tidigare har haft en asbestmassa kring sig, men som avlägsnats i samband med något arbete på rörsystemet.

Dylika rörsystem har i bland en mycket tunn asbestlinda (som en grå gasbinda) innanför mineralullen, dvs direkt kring metallrören. Du kan i så fall eventuellt identifiera den genom att försiktigt lyfta lite i mineralullen där du har nakna rörändar.

Slutligen kan det inte helt uteslutas att isoleringen målats utvändigt med asbestinnehållande målarfärg, men detta är ovanligare.

Inkapslade asbestmaterial medför ingen exponering och utgör därmed ingen hälsorisk.
Jag skulle absolut avråda från att börja riva och pilla på strukturer som eventuellt kan innehålla asbest. Så länge allt är inkapslat och övermålat och sitter där det sitter är det ingen som helst fara. Börjar man pilla och det finns asbest i materialet exponerar man det. Sedan kan det naturligtvis vara så att man måste röra och manipulera det för att man tex ska bygga om.

Alltså så länge det sitter där det sitter och är väl inkapslat och målat är det ingen fara. Riv inte i det i onödan. Finns det bara fibrer kan man måla på ett extra lager färg. Riv bara i det om man måste.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.