Jag bor i skogen i en stuga, fullt medveten om alla djur som finns runt mig MEN jag vill inte ha möss inne.
Det verkar vara den smartaste (eller dummaste..) musen i historien. Jag hittar bajs på exakt samma ställe hela tiden, precis bredvid fällan..jag har provat ca 5 olika fällor, 7 olika bete, jag har en Repello, haft upp till 7 olika fällor runt omkring. Den verkar inte röra sig i stugan utan håller sig på samma ställe, som om den bara kommer in och skiter och går ut igen..
Ja, jag har tätat med stålull, tagit 7 möss på vinden, står fälla där med. Men den här jävelen alltså!!
JAG VET INTE VAD JAG SKA GÖRA-hjälp!
Någon som kan ge mig tips?

• Gilla
oalex
  • Laddar…
Katt?

• Gilla
Flummox och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Katt?
Funderar på det..men jag bor på två ställen, så är i stugan varannan vecka bara och kan inte ha katt på andra stället..

N Nyinomdettaområde skrev:
Jag bor i skogen i en stuga, fullt medveten om alla djur som finns runt mig MEN jag vill inte ha möss inne.
Det verkar vara den smartaste (eller dummaste..) musen i historien. Jag hittar bajs på exakt samma ställe hela tiden, precis bredvid fällan..jag har provat ca 5 olika fällor, 7 olika bete, jag har en Repello, haft upp till 7 olika fällor runt omkring. Den verkar inte röra sig i stugan utan håller sig på samma ställe, som om den bara kommer in och skiter och går ut igen..
Ja, jag har tätat med stålull, tagit 7 möss på vinden, står fälla där med. Men den här jävelen alltså!!
JAG VET INTE VAD JAG SKA GÖRA-hjälp!
Någon som kan ge mig tips?
Enligt Repello's bruksanvisning ska du inte ha några fällor i närheten av Repello'n då mössens drivkraft att äta betet ofta är högre än Reppelo'ns avskräckande effekt. Har du följt manualen noga?

Nu tror jag att Repello bara är humbug men jag är villig att ompröva den åsikten och därför skulle det vara intressant med svar.

• Gilla
[SH] och 2 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Enligt Repello's bruksanvisning ska du inte ha några fällor i närheten av Repello'n då mössens drivkraft att äta betet ofta är högre än Reppelo'ns avskräckande effekt. Har du följt manualen noga?

Nu tror jag att Repello bara är humbug men jag är villig att ompröva den åsikten och därför skulle det vara intressant med svar.
Japp, läst noggrant och placerat utan fällor, funkade typ 2 v sedan kom musen in igen..nu har jag Repellon på avstånd från närmsta fälla..men verkar som mysen totalt struntar i Repellon nu..tyvärr, trodde faktiskt på den men, men..

• Gilla
Malö
  • Laddar…
så är i stugan varannan vecka bara och kan inte ha katt på andra stället..
Du kan inte låna en "grannkatt" några dar för att avdagataga just denna mus?

• Gilla
Nyinomdettaområde
  • Laddar…
Testa dumle på musfällan så ska du se att det gör susen.

• Gilla
Nyinomdettaområde
  • Laddar…
Sätt ut 5-6 fällor runt om i huset - såna där billiga "engångsfällor". Mata dem dumle eller annat gott enligt råd härovan.

Har använt allsköns musavskräckningsmedel som inte funkat. Fällorna funkar.

Jag tog 11 möss i bilen förra hösten - numera vägrar jag ha bilen här på landet under vinterhalvåret.

• Gilla
Nyinomdettaområde och 2 till
  • Laddar…
Den verkar inte röra sig i stugan utan håller sig på samma ställe, som om den bara kommer in och skiter och går ut igen..
Kan det vara en näbbmus? De äter bara animalisk föda och struntar i normalt "musbete".

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M MWHN skrev:
Kan det vara en näbbmus? De äter bara animalisk föda och struntar i normalt "musbete".
Det visste jag inte..får kolla upp👍🏻

yonna yonna skrev:
Sätt ut 5-6 fällor runt om i huset - såna där billiga "engångsfällor". Mata dem dumle eller annat gott enligt råd härovan.

Har använt allsköns musavskräckningsmedel som inte funkat. Fällorna funkar.

Jag tog 11 möss i bilen förra hösten - numera vägrar jag ha bilen här på landet under vinterhalvåret.
Har satt ut fällor också, problemet är att fällorna försvinner..när mössen gått i fällan så tas mössen och fällorna av någon annan och släpas iväg..men ska sätta ut lite fler, tack

M Mffnicke skrev:
Testa dumle på musfällan så ska du se att det gör susen.
Ok, bättre än jordnötssmör? Får testa det då, tack

Jag sätter alltid fast fällorna med ståltråd för att de inte ska dras iväg. Vill man vara extra bekväm så kör en karbinhake också så att det blir smidigt att haka loss fällan för tömning.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du kan inte låna en "grannkatt" några dar för att avdagataga just denna mus?
Har tyvärr nya grannar med katt..eller annan med katt som är villig att låna ut. Svårt när jag inte är på plats hela tiden. Men visst, har tänkt i de banorna med. Tack iaf

M MrJozk skrev:
Jag sätter alltid fast fällorna med ståltråd för att de inte ska dras iväg. Vill man vara extra bekväm så kör en karbinhake också så att det blir smidigt att haka loss fällan för tömning.
Ahh, bra där. Det ska jag testa, tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.