Hej alla!

Jag har varit och kikat på ett enklare/billigt (nästan gratis) fritidshus byggt för ungefär 100 år sedan, timrat med en gles torpargrund av granitblock.

Huset har stått oanvänt/ouppvärmt i ganska många år, det ser dock fräscht ut inomhus och finns inga spår av vattenläckage från varken tak eller fönster.

Men, det är en svag men ändock tydlig ”stugdoft” där inne, jag har gått runt med en fuktmätare och mätt runt golvsocklar, etc. utan att hitta några förhöjda fuktvärden förutom runt en liten grund ”svale” i golvet där dom förvarat kylvaror innan dom skaffade kylskåp.

I reglarna runt den här grunda lådan var där fuktkvot på upp emot 50% (max 7% i andra delar av huset). Just den där lådan är ju en smal sak att ta bort.

Men jag har också noterat att i princip all golvisolering (ser ut typ som Rockwool) trillat ned och ligger på marken under stugan, kan isoleringen där (teoretiskt) vara källan till stugdoften?

Om jag skulle köpa stugan tänkte jag i så fall riva ut innergolvet och isolera om samt lägga nytt trägolv istället för spånskivan med plastmatta som ligger där nu. Eventuellt också byta ut golvreglarna om dessa är fuktskadade…

Torpargrunden verkar vara tillräckligt ventilerad då den är ganska gles, man ser ut/in på många ställen runt stugan.

Men som sagt, kan (teoretiskt) isoleringen som trillat ned vara upphovet till doften inne i stugan?

Jag tror det är den där spånskivan med plastmatta som luktar.
Spånskivor är inte på något vis bra att ha i ouppvärmda hus.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag tror det är den där spånskivan med plastmatta som luktar.
Spånskivor är inte på något vis bra att ha i ouppvärmda hus.
Mmm, det låter ju vettigt - isolering är ju ett oorganiskt material egentligen…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.