Hej!
I min tvättstuga är rören i taket klädda med någon sorts isolering, ser ut som gips. Några ”inklädnader” ser nyare ut o några äldre. Det är vitt som ni ser på bilder o ovanpå lite grått (är nog målat vitt)
Är det Asbest i dem tro?
Om ja, kan jag bara låta det vara, tänker så länge det är intakt borde de inte släppa fiber?
Huset byggt 1959.
I min tvättstuga är rören i taket klädda med någon sorts isolering, ser ut som gips. Några ”inklädnader” ser nyare ut o några äldre. Det är vitt som ni ser på bilder o ovanpå lite grått (är nog målat vitt)
Är det Asbest i dem tro?
Om ja, kan jag bara låta det vara, tänker så länge det är intakt borde de inte släppa fiber?
Huset byggt 1959.
Tack för snabbt svar!Intet skrev:
Vad tror du om denna bilden:
Är det färg som fastnat på stålull?
Intet skrev:
Första bilden är det svårt att se vad det kan vara.
Den andra däremot ser det ut sommaren
Borde varas stenull i alla rör tänker jag. Den första bilden där det är vita klumpar tänker jag borde vara färg som klumpat sig med stenullen. Så ingen åtgärd nödvändig i dagsläget?Intet skrev:
Asbesten finns, om den gör det i böjarna, inte i de raka rören. Så skall du sanera så kapa rören där de är raka och ta ut börjarna intakta. Då är det helt lugnt.
Kolla dock var du kan slänga det. Inte alla återvinningsstationer tar emot asbest i endera liten eller stor mängd, vissa inte alls.
Kolla dock var du kan slänga det. Inte alla återvinningsstationer tar emot asbest i endera liten eller stor mängd, vissa inte alls.
Asbesten finns? Kan du se det på bilden eller är det en kvalificerad gissning? Jag utgår från att det är asbest i rören men om jag inte skadar eller sågar i det så är det la lugnt?lsoderlund skrev:
Det du beskriver som målad stålull vid T-kopplingen ser i mina ögon ut att vara misstänkt asbest.
Vid start och slut av isolering samt vid T-kopplingar, ventiler och börjar ökar sannolikheten att det finns asbest. Byggåret 1959 är i asbest eran.
Vid start och slut av isolering samt vid T-kopplingar, ventiler och börjar ökar sannolikheten att det finns asbest. Byggåret 1959 är i asbest eran.
Nej, du måste nog ta prover för det.S Sebastian Nyman1 skrev:
Men är det asbest så är det i böjarna de sitter. Har själv ett hus från 68 och där var/är böjarna i asbest.
Okej så om det är asbest i slutet av kopplingen det som är på bilden, är det någon fara och behöver åtgärdas eller är det lugnt så länge jag inte böjar riva i det?H HSP skrev:
Det syns ingen blottad asbest i dina nakna rörändar. Det kan inte uteslutas att dina rör är beklädda med asbestmaterial på andra, inkapslade, platser. Om du trycker/klämmer på isoleringen kring rörböjar eller T-kopplingar med intakt kapsling och finner den hård, är det trolig asbest där. Det är i så fall möjligt att dina blottade rörändar tidigare har haft en asbestmassa kring sig, men som avlägsnats i samband med något arbete på rörsystemet.S Sebastian Nyman1 skrev:
Dylika rörsystem har i bland en mycket tunn asbestlinda (som en grå gasbinda) innanför mineralullen, dvs direkt kring metallrören. Du kan i så fall eventuellt identifiera den genom att försiktigt lyfta lite i mineralullen där du har nakna rörändar.
Slutligen kan det inte helt uteslutas att isoleringen målats utvändigt med asbestinnehållande målarfärg, men detta är ovanligare.
Inkapslade asbestmaterial medför ingen exponering och utgör därmed ingen hälsorisk.
Okej så de vita klumpar i röränden på bilden skulle du inte tro är asbest?X xlssn skrev:Det syns ingen blottad asbest i dina nakna rörändar. Det kan inte uteslutas att dina rör är beklädda med asbestmaterial på andra, inkapslade, platser. Om du trycker/klämmer på isoleringen kring rörböjar eller T-kopplingar med intakt kapsling och finner den hård, är det trolig asbest där. Det är i så fall möjligt att dina blottade rörändar tidigare har haft en asbestmassa kring sig, men som avlägsnats i samband med något arbete på rörsystemet.
Dylika rörsystem har i bland en mycket tunn asbestlinda (som en grå gasbinda) innanför mineralullen, dvs direkt kring metallrören. Du kan i så fall eventuellt identifiera den genom att försiktigt lyfta lite i mineralullen där du har nakna rörändar.
Slutligen kan det inte helt uteslutas att isoleringen målats utvändigt med asbestinnehållande målarfärg, men detta är ovanligare.
Inkapslade asbestmaterial medför ingen exponering och utgör därmed ingen hälsorisk.
Och om det är asbest-färg som rören målats med utgår jag från att den är ofarlig så länge jag inte börjar slipa i den?
Tack!