A anderslofwall skrev:
Håller med @TheGame ovan. Varför ska du ta bort det? Tänker du/ni slipa underlagsgolvet och ha som färdigt golv eller finns annan anledning? Ska ni lägga nytt golv ovanpå befintligt underlagsgolv kan väl limresterna vara kvar?
Hade tänkt slipa och måla. Resten av hallen har trägolv redan och detta är bara ca 2 kvadratmeter. Skulle bli höjdskillnad och se konstigt ut med annat golv på så liten yta.

B Bästerortarn skrev:
Förresten, har ett svagt minne av att när man skickar för analys brukar dom inte bara vilja ha "klägget" utan skiva/planka/matta med klägg på.
Skulle behöva bryta upp en golvplanka isf. Det sitter fast på undergolvet och inte masoniten.

L Linnea86 skrev:
Asbest? Vad är detta?
Hus från 45. Plastmattor från 90-talet i nästan hela huset (säker datering pga inlagd av ägaren vi köpte huset av). Har rivit ut i flera rum men där låg 90-tals plastmattan direkt på spikad masonit. Inget under masoniten förutom fernissat trägolv.
När jag lyfter på masoniten i hallen på övre plan ser det ut som följande. Kan inte förstå vad det är?
Har inget emot att skicka på analys vid behov men detta sitter hårt. Förstår inte hur jag ska kunna få fram 2-3 msk prov utan att hela huset ändå blir kontaminerad vid ev asbest 😆.
Någon som kan hjälpa mig spåna? 🙄[bild]
Jag skrapade en hel trappa med liknande gammalt lim. Det dammar inte innan du går på med slipmaskin.
Jag var osäker om det innehöll asbest så jag använde andningsskydd.
Använd en färgskrapa så får du snabbt fram några matskedar, om du vill skicka det på analys. Spraya lite vatten på om du är orolig för att det dammar.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Det framgick dock inte av din öppningspost. För att få hjälpsamma svar är det en fördel att vara så tydlig som möjligt. Och läs en gång till, jag skrev inte att DU var insnöad. Men uppenbarligen känner du dig träffad.

Men jag ska vara lite hjälpsam, du säger att det sitter hårt och du inte förstår hur du ska få loss 2-3 msk (?) för att skicka iväg på analys. Ta en glashällsskrapa och skrapa loss. Eller ett stämjärn om du inte är lika rädd om virket under. Testa att fukta det först. Det finns massor av sätt.
Självklart men hade masoniten och allt varit från 90-talet hade det inte varit så mycket att fråga om. Ibland missar man att ta med information och jag förtydligar gärna men har inte så mycket till övers för besserwissrar 🍺 ska prova att blötlägga och skrapa.

Juul Juul skrev:
Jag skrapade en hel trappa med liknande gammalt lim. Det dammar inte innan du går på med slipmaskin.
Jag var osäker om det innehöll asbest så jag använde andningsskydd.
Använd en färgskrapa så får du snabbt fram några matskedar, om du vill skicka det på analys. Spraya lite vatten på om du är orolig för att det dammar.
Jag får försöka skicka in det isf! Snart med färgskrapa. Har tre barn under 4 år som måste vistas i rummet dagligen på väg till och från övervåningen så vågar inte chansa. För min egen del, och om det hade gått att stänga om så hade jag kört på med andningsskydd!

Uppdatering! Om någon hittar hit i efterhand så visade prov att ingen asbest kunde detekteras!

• Gilla
imported_Benno och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
L Linnea86 skrev:
Uppdatering! Om någon hittar hit i efterhand så visade prov att ingen asbest kunde detekteras!
Jättebra med en tydlig uppdatering 👍

• Gilla
Linnea86
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Jättebra med en tydlig uppdatering 👍
Tack, ogillar själv trådar som blir riktiga cliff-hangers. Tog för övrigt provet med ett stämjärn för att få med både lim och fiber för de som stöter på nått liknande 😊

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.