Hej!
Köpt hus byggt -71. Denna plastmatta ligger i ett stort källarrum. Det finns också stuvbitar i ett äldre ek-kök från vedum. Det gamla köket, svart/rött, finns i källaren. Så därmed lär man inte bytt kök i första taget efter 1971.
Vill riva ut mattan.
Tanken är att lägga in ett skiffergolv.
Finns risk för asbest?
Köpt hus byggt -71. Denna plastmatta ligger i ett stort källarrum. Det finns också stuvbitar i ett äldre ek-kök från vedum. Det gamla köket, svart/rött, finns i källaren. Så därmed lär man inte bytt kök i första taget efter 1971.
Vill riva ut mattan.
Tanken är att lägga in ett skiffergolv.
Finns risk för asbest?
Besiktningsmannen hävdade att plastmatta inte tillåter grunden att andas. Därmed finns oro om vad som nu kan dölja sig under plastmattan.O skrev:
Köpt huset med mina vuxna barn och källaren har två sovrum.
Fritidshus och ej permanent boende.
Källaren känns fräsch trots att felaktiga material har använts.
Väv som är målad, golvlister i trä (lite lätt mögel på enstaka ställe vid yttervägg), laminatgolv ovanpå heltäckningsmatta, plastgolv i andra rummet…
Efter 55år? Tillåt mig småle...L LeSnow skrev:
Allvarligt talat om det funkat utan problem i 55år och man misstänker att det är vinylgolvet från tarkett som hindrar eventuella problem att komma in behåller man väl detta utmärkta skydd?
Generellt har det funkat 55år kan det knappast varit alldeles fel. Att man vill ändra av olika skäl är en naturlig sak. Men att det behöver ändras är en annan.L LeSnow skrev:
Golven är inlagda senare. Bakom golvlister mit yttre vägg fann vi mögel. Mycket möjligt att det även finns under mattan mot samma yttervägg.O skrev:
Efter 55år? Tillåt mig småle...
Allvarligt talat om det funkat utan problem i 55år och man misstänker att det är vinylgolvet från tarkett som hindrar eventuella problem att komma in behåller man väl detta utmärkta skydd?
Generellt har det funkat 55år kan det knappast varit alldeles fel. Att man vill ändra av olika skäl är en naturlig sak. Men att det behöver ändras är en annan.
Under ett laminatgolv fanns tjock illaluktande heltäckningsmatta.
Tagit mattprover nu och skickar in på asbestprov.
Klicka här för att svara