El
BigGitt: Det kan vara 2 hack i ovansidan typ knäp på. Termostaten ska inte sitta lös. Den är nog fastskruvat med 2 skruvar som sitter under ramen på sidorna. Du kanske kan bända lös den mittdelen med en liten stål spackel?
Rikard Ågren: [citat] Inte för att jag vill märka ord, men hur kan SAMMA lampa ha olika färg/styrka? Antar att du menar likadana lampor :)
Glufsglufs: [citat] Hmm..du vet, när man är anställd så har man allt i sina lådor men som företagare får man lära sig att det är inte inkomsterna man blir miljonär på utan det man sparar på ger vinsterna :D Nu är jag så fruktansvärt materialnördig så jag gör inga vinster på att spara :(
Bo.Siltberg: Ja, det ska inte vara några problem elsäkerhetsmässigt. Men vad skulle en grinig besiktningsman säga? Jag hittar inget tydligt svar på när ett badrum tar slut i och med att det inte finns någon dörr.
elmont: Läs om tråden så ska du finna att den har svävat ut och handlar om betydligt mer än "säkerhet" och behörighetssystemet och är långt från trådskaparens fråga. Eftersom det redan finns en tråd som behandlar frågan om behörighet i allmänhet och svaret på ursprungsfrågan för länge sedan är besvarad kan väl den här tråden få dö ut och behörighetsfrågorna hamna i "rätt"
Friedrich: Det är en neutralledare, därav ska den vara blå.
snaggletooth: Googlade lite: http://www.google.se/#hl=sv&q=brandvarnare+litiumbatteri&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=e500d58a7a6e9ece
Suhagg: [citat] Tack. Undviker att pilla med sånt som är över mitt förstånd utan hjälp. Kommer nog gå lättare i fortsättningen då jag slipper riva i någon annans röra och konstigheter.
ciia: Det här blev ett spännande fall för både elektrikern och VVS:aren. Ingen av dem hade sett någon liknande modul innan... Men de kunde konstatera att någon krets var helt död iallfall och att det gick inte på fullvarv.
hempularen: Om vi antar att din nuvarande lampa är inkopplad med en lampkontakt i en takdosa då borde det vara enkelt även för någon med begränsade kunskaper att koppla in den där skenan. Jag har sagt ingen erfarenhet av just den produkten från IKEA. Men deras taklampor brukar ju säljas utan anslutningskabel, den får man oftast köpa löst och montera själv. Om det är en lampa som behöver
Rrrrr: Tex EUU har kurser i KNX. Finns även andra... http://www.euu.se/kurser___175.aspx?KID=375&KOD=AUTO Annars funkar ju google rätt bra :) http://www.lmgtfy.com/?q=KNX+kurser
Rrrrr: [citat] På golvvärme (230V) är det alltid krav på JFB och har alltid varit de. Just den frågan är vi nog väldigt eniga om (de flesta av oss iaf :cool:)
miko: Lantbruksmaskiner faller under samma EMC-krav som hemelektronik. Däremot borde det ligga i tillverkarens intresse att sakerna inte krånglar eller går sönder allt för lätt. Är det EMC i prylar utan radio så är det Elsäkerhetsverket som gäller.
riob: Alla dosor sitter på väggen, även för takarmaturer tyvärr. Den dolda som jag vill pricka in sitter ovan dörröppning till v-rum, ledningar ut endast höger och vänster, anslutna dosor sitter på annan vägg med 90 graders vinkel därför lite svårt att avgöra med precision med dragtråden. Som tur är har tidigare övertapetserade dosor iaf INTE haft lock. Funderar på att slå in en
RilleRock: [citat] Tänkte ge dig ett svar men har inte gått 11 månader än :D
R_Strandberg: Dra ett 20mm eller 25mm rör från takdosan till centralen för det kan bli många trådar om du ska börja styra vägguttag och olika takbel m.m. Kom ihåg att dra ett extra rör från strömbrytaren till centralen för framtida bus-ledning. Annars borde det inte vara några bekymmer.
Bo.Siltberg: Det kommer med all säkerhet att fungera utmärkt med en normal sektionering, dvs två JFBer i centralen där den ena matar allt utomhus plus ev några strategiska men mindre viktiga grupper som lysen. Sätt för allt i världen ingen JFB eller personskyddsautomat ute i pumphuset för då får du noll koll på om den mot förmodan skulle lösa. Vattenpumpen torde dessutom gå över denna JFB så
cullberg: Beslagdesign har bra utbud av både 10/20W samt led för inbyggnad i baldakin 16mm. Dom har tex en 20w med en 3mm "distans" som gör att man kan ha den i 16mm skiva! Annars är deras Led lampa Hermes ett bra alternativ som jag brukar använda mig av när jag ritar kök. http://www.beslagdesign.se/start/
Rikard Ågren: Då är det ju en smal sak att jorda allt. Inget att fundera på. Kontrollera bara att den är kopplad i central
yxis: Aha. Jag trodde att bara kanske hälften av befolkningen bryr sig om en sån skylt?
yxis: "Sinusdimmer" är kanske bättre än thyristorstyrning? Eller säger man bara thyristorstyrning som nån slags minne från 70-talet då man faktiskt använda thyristorer till sånthär? (Från nån gång på 80-talet var det väl alltid triac'ar till de här effekterna, och nu är det väl IGBT'er som "sinusdimmers")...
yxis: [citat] Hehe, ja, en kupévärmare i bältet vore inte dumt :D
Patrik_Hed: [citat] Jo, kanske det, men samtidigt är jag uppvuxen i en familj (och släkt) med ingen särskilt stor alkoholkultur. ;) //Patrik
Samster: När det gäller KNX är det enklast, tycker jag, att hårdkoppla modulen till datorn och programmera den, sen sätter man upp den och kollar att den funkar. ETS är väl inget superkul verktyg att använda när man är hemmafixare, men vad gör man inte för det smarta hemmet :-)
AKO-Västvik: Hej tänkte klara upp ett par saker, Diskmaskiner i Belgien använder inte varmvatten från hem systemet, värme element som vanliga maskiner i Sverige, de flesta maskiner byggs ju ute i Europa. jag är intresserad av att köpa Spis, ung och övriga maskiner... så inte endast diskmaskiner.. Därför detta inlägg från början om någon har erfarenhet i ämnet...
Rikard Ågren: De funkar men ger väl inget intryck av kvalitet. Fästet är förskjutet några cm från centrum på de lite större elementen. Reglagen lossnar lätt. Det står Ensto på skyltarna. Anslutningsdosan är det inget fel på. Föredrar dock Siemens alla dagar i veckan.
MatsTyresö: Jag har Vattenfalls tidstariff, man måste ha en årsförbrukning över en viss gräns för att få teckna denna. Då är det högtaxa vardagar 06-22 under perioden november-mars och lågtaxa all annan tid. Mitt hus är byggt på 60-talet och har vattenburen elvärme där pannan samtidigt är en ackumulatortank på 2000 liter. Jag har en totalförbrukning på c:a 35.000 kWh/år där c:a 32.000
yxis: Den där låter rätt dyr i drift... Om du inte vill köra inomhusenheten för en luft-luft-värmepump så verkar man kunna köpa värmeväxlare på Ebay från nåt tyskt företag, en bekant kör en sån till sin vattenburna värme ihop med en äldre värmepump (en sån som man kan snål-återfylla med gasol istället för "rätt" gas som jag tror heter R22) och på höst och vår ger den bra