Jag och min sambo håller på att totalrenovera ett hus från 60-talet och har av elektrikern fått på offerten att "de byter samtliga apparater i installationen". Som jag läser det ingår även byte av elcentral/proppskåp. Jag har någonstans fått för mig att gammeldags proppskåp med porslinsproppar har fördelar jämfört med moderna varianter, ofta med flipbrytare. Samtliga kablar är redan bytta men proppskåpet är kvar och det ser ut som om elektrikern tänkt låta bli att byta det.

Nu undrar jag om jag ska påpeka detta så att även elcentralen byts eller om det tom är bättre att ha kvar den gamla (men med nya ledare)?

Tack på förhand,
Patrik

Jag skulle byta centralen till en ny. Har du installerat en jordfelsbrytare? Om inte ta med en sådan också.

I ett vanligt hus har en ny normcentral fler fördelar än en gammal porslinssäkringscentral.

//Patrik

Vilka? Jag bara undrar.

Det riktigt viktiga är ju att du skall ha en jordfelsbrytare. Det går att installera även om du inte byter elcentralen. Dock så är det enklare att göra en uppdelning på flera jordfelsbrytare om man har en modern normcentral.

En normcentral är mycket mer flexibel. Du kan ha trafos, relän, kontaktorer, tidur, enkelt dela upp på flera JFB eller PSAer etc etc i samma kapsling. Sen varierar såklart nyttan från fall till fall. Detta bör man ju som kund avgöra i samråd med sin elektriker - det beror ju helt på hur avancerat man vill bygga

Jo, men mot det får man ju väga nackdelarna; t ex att när (inte om, utan när) en dvärg går sönder så måste gemene man ha dit en elektriker för att byta ut den. Vilket lämnar gruppen strömlös under tiden. Jag hade (och har) inte bytt bara för sakens skull. Min jfb sitter alldeles utmärkt i en kapsling utanför. :)

Ah, det är ändå något visst med grå hammarlack! Så estetiken håller jag inte med om. :) (men min fru håller förstås med dig, så jag inser att jag "tycker fel" :D )

• Gilla
phelicks
  • Laddar…
Jordfelsbrytare ska finnas/installeras (har dock inte kollat att det är installerat) så den saken är redan biff. Estetiken är heller inget stort bekymmer då den sitter i ett särskilt skåp.

Diazed kan glappa. :)

En fördel är att när/om en säkring löser ut behöver du inte göra den nesliga upptäckten att du saknar reservproppar....och att affären har stängt.

-MH- skrev:
Diazed kan glappa. :)
Då drar man åt propphuven!
Vad gör man när en automat glappar?

Jag har absolut inget emot automater men att kasta en fungerande Diazed tycker jag är slöseri, gå på bio istället.

Protte

När diazed glappat för mycket så kan bottnen skadas, och har man otur skadas den så svårt att det blir svårt att byta den. Rätt ovanligt men inte mindre än två av mina bekanta har råkat ut för detta, dessutom på platser där "nån annan" ansvarar för installationen...

Trasiga PK bottnar ser man rätt ofta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.