Hej

Då jag renoverar min kåk byggd -70 så uppdaterar jag med jordade vägguttag och lamputtag.

I ett fall så går det 3 faser (gul, brun, grön) + tändtråd + nolla (vit) mellan två dosor.
Ska det vara korrekt så ska det vara 3 olika jordkablar oxå, i mitt fall är det illa nog att få in 1 jord. Vad göra??

MVH
Rickard

1 jord och 1 nolla per grupp och 1 grupp per rör så det är inga problem, annars har du gjort något fel.

C
Varför ska du ha in tre jordtrådar?

Från då huset byggdes har det varit 3 grupper, 1 nolla i samma dosa/rör. Det är inte enkelt att dra nya rör i detta fall då elen kommer från tidigare renoverad hall.

C
Men man "får" dela en trefasgrupp i en dosa. Alltså, har du en nolla, varför ska du då ha mer än en skyddsjord, om du tänker efter?

Det ska vara 3 olika faser, 1 nolla och 1 jordtråd. I dosan kan du grena från dessa. Men olika faser alltså, L1, L2 och L3.

Tack för svaren, det är L1, L2, L3, jord, nolla och en tändtråd. mycke smörja så gick det!

Trevlig kväll
Rickard

Låter som en mysko tråddragning. Vad är inkopplat på gruppen?

Lite offtopic kanske men får man ha samma jord till två olika säkringar?
Om inte, vad kan bli fel?

Det skall vara en skyddsledare till varje grupp, 1, 2 eller 3-fas.

Det fungerar givetvis även om man skulle dela skyddsledare med en annan grupp, men det är inte tillåtet eftersom anläggningen blir oöverskådlig och ändringar kan medföra att skyddsjorden för en grupp kopplas bort av misstag.

OK, tackar.
Det funkar men helst inte alltså.
Men måste va bättre så än ojordat ifall man har det att välja mellan?

I mitt fall är det vägguttag samt belysning i hela huset (95m2) på 3 proppar.

Det låter lite udda. Du har alltså en kabel/rör med 5 ledare (tre faser, nolla och jord) från centralen till en kopplingsdosa, som fördelar ut gruppen på enfasgrupper till uttagen?

Det stämmer fast nu är det 6 snören i röret då det även går 1 tändtråd!

Tändtråd tillbaka i samma rör ?
Skulle själv dra mig för att bryta (skarva) nollan och jorden innan jag var framme i den dosa där förgreningen sker. Ska väl inte vara något problem om det bara blir ordentligt gjort men om nollan skulle brytas på vägen kan ju en del inte så roliga fenomen uppstå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.