Jag har en lampa som jag misstänker kan vara farlig. Hur gör jag för att mäta om den kan vara strömförande?

För att mäta om den kan bli strömförande skulle du behöva en isolationsmeter som mäter med 500-1000V.
Annars kan det räcka med en billig multimeter. Ohmmät mellan höljet och båda stiften på stickproppen samtidigt som du misshandlar lampan lite lätt (rycker i kablar etc).

Men egentligen kanske misstanken räcker för att kasta lampan. Hur ser den ut? Gammal? Märkt med en dubbelkvadrat (dubbelisolerad)? Är det mycket metall och ojordad stickpropp? Används den i ett jordat rum (med jordade uttag)?

Är det inte en dyr lanpa eller en släktklenod så är det soptippen som gäller om man misstänker isolationsfel. Better safe than sorry !

Det beror väl lite på också, varför tror du att den är farlig?

Är kabeln gammal och murken, eller ser den OK ut, men du tycker det kittlar lite när du tar i den?

Om kabeln är i dåligt skick så skall kabeln bytas eller lampan kasseras oavsett vad en mätning ger för resultat. Men om du tycker dig ha fått en stöt av lampan, och lampan känns som värd att bevara så kan du mäta enligt förslag från Bo härovan.

Jag har varit med om att det känns som man får en stöt av vissa mässingsytor, de har en strävhet som ger en kittlande känsla i handen när man stryker över ytan, jag har misstänkt elfel mer än en gång efter en sådan upplevelse.

Om du talar om varför du misstänker att den är farlig är det lättare att ge goda råd.

Ja, det är en gammal lampa men det handlar inte om kablarna. Någon påpekade att lampans konstruktion kunde vara farlig och strömförande om man tog i ett element samtidigt. Det var något med att metallen på sockeln på ljuskällan gick upp över lamphållaren. Så jag tänkte göra en mätning på den bit av sockeln som sticker ovanför lamphållaren då lampan är tänd för att se om det stämmer.

ggisslev skrev:
Det var något med att metallen på sockeln på ljuskällan gick upp över lamphållaren. Så jag tänkte göra en mätning på den bit av sockeln som sticker ovanför lamphållaren då lampan är tänd för att se om det stämmer.
Du behöver nog inte mäta... Beroende på hur du råkar vända stickproppen är det 50/50 att du får en stöt om du petar på "sockeln på ljuskällan". I mina öron låter det som du borde byte lamphållare.

Däremot ser jag väl utifrån din beskrivning inget samband mellan att ljuskällans sockel är åtkomlig och att resten av lampan skulle vara strömförande. Men hur som helst, lampan är olämplig/farlig om det är så enkelt att komma åt spänningssatta delar som det verkar av din beskrivning.

Tack för hjälpen!

Om det är en gammal lampa med gammal sockel (ofta av mässing) så kan man höja säkerheten en bra bit om man byter själva sockeln till en modern av plast. Om du inte vill det så är det åtminstone läge att se över hur anslutningarna ser ut inne i sockeln.

Om du är osäker, be en elektriker titta på lampan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.