Ska försöka förklara läget kortfattat:

På samma fas (10A) finns tre datoranläggningar samt belysning i arbetsrummet, delar av vardagsrummet och sovrummet. Så har det sett ut i minst ett år utan problem och då har vi kört allt samtidigt.
Det enda som avviker från normalen är att vi för några dagar sedan satte in en adventsstjärna i sovrummet, men den är inte påslagen, bara inkopplad. Utöver det är det kallt ute, -16.

Säkringarna ryker när vi sätter in strömmen till barnens dator, som alltså inte är påslagen. Jag byter och testar uttaget intill som går på samma fas. Säkringarna går. Det är den gamla keramiska typen säkringar, så jag reagerar på att "ögat" i säkringen inte hoppar ut. Testar av ren nyfikenhet att bara byta plats på dem (vi har två 10A-säkringar på den fasen) och då kommer ljuset tillbaka. Strömmen går dock när vi slår på huvuddatorn igen och den är nästan alltid på. Det hjälper inte att byta plats på säkringarna längre. Strömmen kommer tillbaka med nya säkringar, men ljuset blinkar en stund efteråt, samtidigt hörs det ett lätt sprakande ljud i säkringsskåpet.

Jag har nu inte fler reservsäkringar hemma så jag får inte testat nåt mer ikväll, men jag har några frågor som jag undrar om nån kan besvara:

* Hur vet man om man ligger på gränsen till att överträda husets maxkapacitet? Jag tänker på att det är kallt och att värmepumpen fortfarande går och säkert drar en god del. Naturligtvis på en egen fas.
* Hur sannolikt är det att huset matas med för låg spänning?
* Kan problem uppstå på tvärs av faserna? När min hustru tände ljuset i källaren så blinkade ljuset här uppe. Kanske relaterat till första frågan?
* Hur felsöker man egentligen såna här problem? Eller är det bara att vänta ett par veckor i mörker på en dyr elektriker?

Att det sprakar i centralen låter absolut inte bra, det kan vara dålig kontakt i inkommande Nolla/PEN som orsakar sådana här problem, det kan även vara en PK som sitter löst i centralen, detta bör undersökas av en elektriker omgående så du inte får flera följdfel på övriga apparater

Max 2300 w på 10 A.

Du kan inte kolla på ett ungefär vad som är inkopplat på samma grupp ?

Är det samma dator du kopplar in när säkringarna går? (du har skrivit både barnens & huvuddator?)
ifall man kan härleda det till 1 dator så är ju troligen felet i den, men för det ska det inte spraka i elcentralen

kolvas skrev:
Att det sprakar i centralen låter absolut inte bra, det kan vara dålig kontakt i inkommande Nolla/PEN som orsakar sådana här problem, det kan även vara en PK som sitter löst i centralen, detta bör undersökas av en elektriker omgående så du inte får flera följdfel på övriga apparater
Precis, det skall *inte* spraka i centralen. I mitt fall så berodde det på att fasen till gruppen ifråga bara var löst instoppad i klämman, men skruven var inte åtdragen. (Och så hade det varit i 30 år eller så...)

Det kan smälla (tom ganska rejält) när en säkring går, men det är ett helt annat ljud.

P.S. Och att indikatorploppen inte åker loss är vanligt förekommande, man kan inte lita på den utan måste mäta, eller i alla fall skruva ur säkringen och peta på indikatorn för att vara säker på att säkringen är hel.

Timor skrev:
Max 2300 w på 10 A.

Du kan inte kolla på ett ungefär vad som är inkopplat på samma grupp ?
Det som var i bruk just nu var:
Två 23"-skärmar, huvudPC med 550W PSU som inte körde nåt tungt, två äldre skrivare i viloläge, en extern HD i viloläge, 5-portars switch, en liten PA-anläggning som ljudet körs genom vid behov, 4 eller 5 12W glödlampor. Ytterligare 1 PC med skärm var inkopplad, men inte påslagen. PC-högtalare inklusive subwoofer tillkommer på den. Tror det var allt.
Det jag försökte koppla in var barnens PC, som är en gammal häck, troligen 300W PSU och en liten 15" flatskärm samt ett par minihögtalare.

Som sagt, vi har tidigare inte haft några som helst problem tidigare att köra allt detta och mer därtill samtidigt.

Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
P.S. Och att indikatorploppen inte åker loss är vanligt förekommande, man kan inte lita på den utan måste mäta, eller i alla fall skruva ur säkringen och peta på indikatorn för att vara säker på att säkringen är hel.
Indikatorn sitter där den ska, jag provpetade. Säkringen var likväl död. Kan säkringen försvagas? Jag tänker på att den gick "fortare" efter att jag hade bytt plats på dem.

Ta dit elektriker och åtgärda sprakandet.

Slugge skrev:
Ta dit elektriker och åtgärda sprakandet.
Bara att hoppas att det kommer tillbaka just då för nu är det ju tyst. :-/

Sprakar det när du belastar något specifikt?
Han borde upptäcka glappet i vilket fall.

Slugge skrev:
Sprakar det när du belastar något specifikt?
Han borde upptäcka glappet i vilket fall.
Det sprakade när jag satt in säkringarna, blev tyst några sekunder, sprakade lite till, blev tyst, sprakade en sista gång och sen gick jag upp och kollade resultatet. Har inte hört mer sprak sen dess, men har heller inte suttit och lyssnat i källaren. Det verkar som att spraket sammanfaller med blinkande lampor men vet inte om det är orsak eller verkan.

Troligen har utgående fas från säkringen brunnit av, ta ut säkringen och invänta elektriker.

Precis. Om säkringen är hel och du inte har spänning på gruppen samt att den har kommit och gått och det har sprakat i centralen när den gjorde det så är den mest rimliga slutsatsen att fasen har gått av eller släppt. Detta är *inte* bra och utgör en stor brandrisk. Skruva ur säkringen genast och tag dit en elektriker ASAP.

lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Om säkringen är hel och du inte har spänning på gruppen samt att den har kommit och gått och det har sprakat i centralen när den gjorde det så är den mest rimliga slutsatsen att fasen har gått av eller släppt. Detta är *inte* bra och utgör en stor brandrisk. Skruva ur säkringen genast och tag dit en elektriker ASAP.
Nja, jag har ju faktiskt spänning. Jag sitter just nu ett av rummen det gäller (matar dock datoranläggningen från en annan fas) och taklampan lyser som den ska. Tänker fortfarande kontakta elektriker, men behöver jag verkligen ha halva huset i beckmörker flera dagar, dvs skruva ur säkringen?

Är propphuvarna åtdragna eller löst iskruvade? De skall nämligen vara åtdragna.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.