5 714 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Säkringarna ryker. Hur felsöker man?
Hur kan en säkring mata halva husets belysning?
Fattar jag dig rätt så svajar belysningen, spänningen kommer och går och det sprakar i elcentralen när du har i en viss säkring, är det så?
Kan ju misstänka att felet med datorn avslöjade en svag punkt, alltså att det glappar vid gruppsäkringen men samtidigt förstår jag inte allt du skriver, men glappkontakt orsakar varmgång som är relativ till hur mycket last du tar ut.
Fattar jag dig rätt så svajar belysningen, spänningen kommer och går och det sprakar i elcentralen när du har i en viss säkring, är det så?
Kan ju misstänka att felet med datorn avslöjade en svag punkt, alltså att det glappar vid gruppsäkringen men samtidigt förstår jag inte allt du skriver, men glappkontakt orsakar varmgång som är relativ till hur mycket last du tar ut.
Belysningen i två och ett halvt rum går på den säkringen. Det är inte fysiskt halva huset, men hälften av vad som används oftast.Slugge skrev:Hur kan en säkring mata halva husets belysning?
Jag har som sagt inte kunnat felsöka 100% men det verkar som att spänningen är stabil så länge belastningen är det, dvs jag inte kopplar in/slår på nåt nytt. Sprakande verkar höra ihop med att säkringen skruvas i.
Låter onekligen då som att en ledare sitter löst inne i centralen och om du inte har någon verkligt elkunnig bekant i närheten (dvs som typ arbetat eller arbetar med el) så bör du nog ta ta dit en elektriker snarast.
/Kent
/Kent
Elektrikern har varit här, på ny rekordtid!
Det enda han hittade var en "skarvdosa" (lite osäker på vad det heter på svenska) i ett klädskåp där allt inte var helt åtdraget och i det skåpet har jag aldrig varit och petat på nåt så det felet måste ha funnits där i många år.
Allt var OK i säkringsskåpet.
Det enda han hittade var en "skarvdosa" (lite osäker på vad det heter på svenska) i ett klädskåp där allt inte var helt åtdraget och i det skåpet har jag aldrig varit och petat på nåt så det felet måste ha funnits där i många år.
Allt var OK i säkringsskåpet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Läskigt, när drog ni åt skruvarna hemma senast gott folk 
Men förklarar det varför säkringarna gick? Hög startström i PC-aggregatet som pga detta glapp överbelastade säkringen?
Du hade nog tur att inga elektronikprylar gick sönder.
Men förklarar det varför säkringarna gick? Hög startström i PC-aggregatet som pga detta glapp överbelastade säkringen?
Du hade nog tur att inga elektronikprylar gick sönder.
Som en parentes kan jag nämna i detta sammanhang när jag åkte på ett fel och det var en 3-ledargrupp som tog belysning och vägguttag i en ganska stor villa.
När jag kom dit luktade det bränt i hela huset och det visade sig att nolla hade släpp i centralen, vilket gjorde att hälften av botten våningens elektronik gick sönder när dom fick 400V, försäkringsbolaget hjälpte en mycket ledsen husägare.
Jag fick senare byta ut det mesta elen i huset.
När jag kom dit luktade det bränt i hela huset och det visade sig att nolla hade släpp i centralen, vilket gjorde att hälften av botten våningens elektronik gick sönder när dom fick 400V, försäkringsbolaget hjälpte en mycket ledsen husägare.
Jag fick senare byta ut det mesta elen i huset.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Jag har ingen statistik, men elektronikprylar tenderar inte att gå sönder av underspänning. Spikar däremot (som ofta kommer efter en underspänning) dödar mycket, det är den allmänna meningen. Särskilt om spiken kommer från ett blixtnedslag.yxis skrev:
Klicka här för att svara