I en liten toalett i källaren på en kompis hus har tidigare ägare renoverat lite och satt ett badrumsskåp med belysning i. Ca 20 cm ovanför skåpet kommer ett rör ur väggen och från det är det draget FK utan vidare ner till skåpet. Gissar på att det suttit en klotlampa monterad över röret tidigare.
Kan man ta hål i botten på en kulodosa, montera denna över röröppningen och sedan dra exempelvis EKK den lilla biten ner till skåpet. Vore detta en lämplig lösning på problemet?

Skall det vara helt korrekt är det dosa + kabel som gäller alternativt dragit ut FK ur röret och i stället dragit in en EKK - men 9 av 10 elektriker hade nog tagit höljet från en EKK och trätt det över FK'n

Kör man dosa så döljer man ju dessutom ett inte så snyggt rör som kommer fram. Nu syns det inte så mycket där det sitter men iaf. Finns det förresten något krav på skyddsjord i ett sådant här fall? För det är ojordat nu.

Om badrumsskåpet innehållet något som ska jordas (tex uttag eller belysning) så ska det finnas jord fram

Grottan skrev:
Skall det vara helt korrekt är det dosa + kabel som gäller alternativt dragit ut FK ur röret och i stället dragit in en EKK - men 9 av 10 elektriker hade nog tagit höljet från en EKK och trätt det över FK'n
Kanske beror på att det BLIR helt korrekt med höljet från en EKK trätt över fkn? :rolleyes:

Rrrrr skrev:
Kanske beror på att det BLIR helt korrekt med höljet från en EKK trätt över fkn? :rolleyes:
Var inte denna diskussion uppe för ett tag sedan då någon "paragrafryttare" fördjupade sig i elinstallationsreglerna och kom fram till att man med höljet från en EKK över FK tillverkat en egen kabel som därmed inte är godkänd så jag tror förslaget där var att avmantla X meter EKK och spara hölje + fyllnad på de sista 20-30 cm.

Betvivlar starkt att någon elektriker skulle göra så utan det är nog 99 av 100 som trär EKK höljet över FK och är nöjd med det.

I bland så tenderar regelhysterin i detta land gå överstyr... :-)

Dom gånger jag har råkat ut för samma sak (händer titt som tätt vid stamrenoveringar då klotlampan ska bytas till badrumsskåp) så har jag satt en bit kabellist (med klister) uppklippt i botten som täcker röret och sen ner till skåpet. Då täcker man röret, får trådarna skyddade till skåpet samt man slipper en dosa.

Grottan skrev:
Var inte denna diskussion uppe för ett tag sedan då någon "paragrafryttare" fördjupade sig i elinstallationsreglerna och kom fram till att man med höljet från en EKK över FK tillverkat en egen kabel som därmed inte är godkänd så jag tror förslaget där var att avmantla X meter EKK och spara hölje + fyllnad på de sista 20-30 cm.

Betvivlar starkt att någon elektriker skulle göra så utan det är nog 99 av 100 som trär EKK höljet över FK och är nöjd med det.

I bland så tenderar regelhysterin i detta land gå överstyr... :-)
Det var jag som skrev om det. En annan medlem som är elektriker skrev för något år sedan om att han fått nedslag vid en besiktning just på att trä ett hölje över FK. Besiktningsmannen hade begärt att få se typprovningsresultat för denna "nya kabel".

Men det är såvitt jag förstår något som görs regelbundet av elektriker.

Glufsglufs skrev:
Dom gånger jag har råkat ut för samma sak (händer titt som tätt vid stamrenoveringar då klotlampan ska bytas till badrumsskåp) så har jag satt en bit kabellist (med klister) uppklippt i botten som täcker röret och sen ner till skåpet. Då täcker man röret, får trådarna skyddade till skåpet samt man slipper en dosa.
FK får inte gå fritt i en kanal som inte är avsedd för de (den måste skruvas fast och får inte gå att öppna utan verktyg (tex Thorsman DMT utan klister))

hempularen skrev:
Det var jag som skrev om det. En annan medlem som är elektriker skrev för något år sedan om att han fått nedslag vid en besiktning just på att trä ett hölje över FK. Besiktningsmannen hade begärt att få se typprovningsresultat för denna "nya kabel".

Men det är såvitt jag förstår något som görs regelbundet av elektriker.
Tala om nitisk besiktningsman.. Vad menar han är faran med denna installation?

Rrrrr skrev:
FK får inte gå fritt i en kanal som inte är avsedd för de (den måste skruvas fast och får inte gå att öppna utan verktyg (tex Thorsman DMT utan klister))
Ja, det är en fråga som stöts och blöts men jag har fått det godkänt av tre olika besiktningsmän i tre olika projekt. Om det handlar om att det är så kort bit eller om dom ansåg att klisterlisten var helt ok eller bara det att men måste ha en mejsel för att peta bort locket vet jag inte. Det enda som anmärkts vid något tillfälle är nar jag missat att peta i silicon i ändorna av listen.

Rrrrr skrev:
Tala om nitisk besiktningsman.. Vad menar han är faran med denna installation?
Det finns lika många tolkningar av olika saker som det finns besiktningsmän verkar det som. Jag vet en som slog ner på alla avskalningar i alla dosor i alla lägenheter som besiktades för att han på ett ställe sett märken i kardelerna efter skaltången med motiveringen att kardelerna kan gå av. Generell anmärkning och omskalning/koll på allt. Nu var inte jag inblandad som tur var för då hade man ju blivit tokig.

Idioti. Det blir märken efter skruv och snabbanslutningar också

Glufsglufs skrev:
Ja, det är en fråga som stöts och blöts men jag har fått det godkänt av tre olika besiktningsmän i tre olika projekt. Om det handlar om att det är så kort bit eller om dom ansåg att klisterlisten var helt ok eller bara det att men måste ha en mejsel för att peta bort locket vet jag inte. Det enda som anmärkts vid något tillfälle är nar jag missat att peta i silicon i ändorna av listen.
Hade du fått Hempularns besiktningsman så hade de nog aldrig blivit godkänt! ;)

Mja, jag tycker nog att märkena efter en felställd kabelskalare är bra mycket bättre brottanvisningar än märkena efter skruv/klämkontakter. Nypta kardeler är fy-fy. Det är väl sådant man kollar själv direkt efter att man har skalat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.