7 583 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Flera tändtrådar, en nolla, i samma VP-rör
Kan man ha flera tändtrådar (från samma fas/grupp) och endast en nolla i ett VP-rör?
Meningen är att dra fas och nolla till en väggbrytare med tre knappar.
Fasen går in i de tre knapparna och ut kommer ut som tre tändtrådar.
Vidare från brytaren går de tre tändtrådarna och nollan i ett VP-rör som passerar tre takdosor.
I varje takdosa tar man ut en tändtråd samt nollan.
Nollan måste alltså skarvas i de två första takdosorna.
Meningen är att dra fas och nolla till en väggbrytare med tre knappar.
Fasen går in i de tre knapparna och ut kommer ut som tre tändtrådar.
Vidare från brytaren går de tre tändtrådarna och nollan i ett VP-rör som passerar tre takdosor.
I varje takdosa tar man ut en tändtråd samt nollan.
Nollan måste alltså skarvas i de två första takdosorna.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hur du än vänder och vrider på detta så har du aldrig mer än 10A säkrat till nollan, en nolla räcker till många tändtrådar bara matningen till strömbrytarna är säkrad rätt.
Protte
Protte
Håller givetvis med Protte till 100%.
Det enda fall man får se upp med är om man har fler än tre belastade ledare i röret.
Låt oss tänka oss det något krystade fallet att tre faser går till en brytare och sedan kommer tillbaka som tre tändtrådar i samma rör. Vi full belastning har man då 6x10A i röret och man får börja räkna på ledardimensioner och värmeutveckling.
Det enda fall man får se upp med är om man har fler än tre belastade ledare i röret.
Låt oss tänka oss det något krystade fallet att tre faser går till en brytare och sedan kommer tillbaka som tre tändtrådar i samma rör. Vi full belastning har man då 6x10A i röret och man får börja räkna på ledardimensioner och värmeutveckling.
Tackar för svar.
Gruppen kommer att avsäkras med max 10 A, kanske 6 A.
Det handlar om belysning endast (ej vägguttag) i ett vardagsrum.
Eventuellt kommer jag att montera ännu fler takdosor. Och då får varje tändtråd styra mer än en takdosa.
Vilket då också borde vara ok?
Gruppen kommer att avsäkras med max 10 A, kanske 6 A.
Det handlar om belysning endast (ej vägguttag) i ett vardagsrum.
Eventuellt kommer jag att montera ännu fler takdosor. Och då får varje tändtråd styra mer än en takdosa.
Vilket då också borde vara ok?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jepp, ingen fara.
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara