Hej

köpte för ett år sedan ett hus, har ojordade utag i nästan hela huset,
upplever nästan varje gång att det blixtrar till i våra väggutag, när vi ansluter
kablar,

vad beror detta på ? är det farligt? kan det börja brinna?

ska man byta hela elsystemet i huset, för att bli av med det?
huset är från 60 talet,

är som sakt livrädd att det ska brinna!

Dra ur och stoppa in kablar utan nån last påslagen så undviker du gnistbildningen

okej, om det skulle blixtra utan att man har något ikopplat då, såg att det gjorde det i sovrumet när jag satte i min mobilladdare igår, då var inte mobilen ikopplat utan bara laddaren, blir även så när jag kopplar i andra nätadaptar

Redigerat:
S
Mobilladdare är också en last ;)
Antagligen är dina uttag gamla utan "petskydd", men det är inget att oroa sig för.
Fullt normalt.

ingen riskt att gnistorna som blir tar sig alltså
vill vara helt säker då jag har pyrofobi (rädsla för eld och att det ska börja brinna)

S
Jordade uttag gör ingen skillnad.
Är däremot uttagen gamla typ -60talet o du har småbarn tex, kan det kanske vara motiverat att montera in moderna med "petskydd".

Kan ju kanske vara värt att kolla om det finns beläggningar på kontaktytorna i vägguttaget, eller om dom är glapp så det blir dålig kontakt.

får ringa hit en elektriker då som får byta ut dom, eller lika bra att byta ut allt som kan behövas har tex en "propp" väg som ser ut att vara ganska onödig, bättre att få jordfelsbrytare.

Jag tror du kommer att lägga ut en massa pengar helt i onödan om du byter vägguttag. Så länge vägguttagen inte blir varma är det NOLL risk för brand.

En jordfelsbrytare skall du därimot skaffa, DEN är ett bra skydd mot brand. "Proppväggen" får du dock troligen behålla, den ersätts inte av en JFB.

inte måste man verkligen ha kvar "proppväggen" jag menar måste väl kunna gå att byta till något mindre elcentral

Används inte alla proppar så är den kanske onödigt stor, men du får ställa det i reation till kostnaden på 10-12 000 för en ny central.

Petskyddade vägguttag är absolut ingen dum uppfinning. JFB kan inte ersätta den funktionen!!

S
När jag byggde till mitt gamla hus satte jag i en jfb på nya delen samt på utsatta delar av gamla delen kök tvätt, bad bl.a. Att sätta jfb på ett gammalt elsystem är att be om problem.

Att byta elcentral kan bli dyrt, att byta kontakter kan iofs vara försvarbart, men om det inte är jordat och du vill ha det, kan det bli problem med att få plats med jordkabel i befintliga rör.
Likaså är (kan vara) gamla elsystem dragna med klenare area (6A) än dagens 1,5mm2 (10A).

Det är mycket o tänka på och det springer snabbt iväg kostnadsmässigt.

jimmyboy_666 skrev:
Petskyddade vägguttag är absolut ingen dum uppfinning. JFB kan inte ersätta den funktionen!!
Självklart inte, jag avsåg blixtrandet vid anslutning av laster. :)

sokrates66 skrev:
Att sätta jfb på ett gammalt elsystem är att be om problem.

Det där är fel tänkt. Är anläggningen i så dåligt skick att det inte går att sätta jordfelsbrytare då måste man åtgärda anläggningen, egentligen oavsett om man ska ha JFB eller inte. 30 mA vid 230 V är faktiskt nästan 7 Watt och är det på ett och samma ställe så finns risk för brand.

Jag tycker det är ett dåligt argument mot JFB att skylla på att anläggningen är så dålig och bristfällig att JFB genast skulle "hitta" att det är fel någonstans.

Finns något klokt sagt om en struts och sand.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.