Hej på er... Jag har en jordbrukstomt på ca 2 HA. Det går en mellanspännings ledning rakt igenom tomten liggande på 2 st stolpar och jag gissar att det handlar om ca 150 m. Eon äger ledningen och jag undrar det smartaste sättet att få den nergrävd utan att det kostar skjortan... Har någon av er erfarenhet ang detta.?

Det blir inte billigt men det går ju att göra så. Billigast borde bara att plöja ner den om det är möjligt, ska ligga minst 800 under marken om det är åkermark. Men bara EON kan ge dig besked på priset, 200 m kabel, 2 ändavslut, 2 stag för stolparna, ombyggnad stolpbalkar, ta väck gamla stolpar (kreosot), återställning.. Sen tillkommer strömavbrott på det.

En viktig detalj är att avståndet från marken upp till ledningen är ett minsta säkerhetsavstånd. 6m för 'mellanspänning' om jag minns korrekt. På en tomt kan det bli vissa markförändringar efterhand, anläggning infart/parkering eller bygge och om säkerhetsavståndet inte längre är uppfyllt ska nätbolaget åtgärda detta. Oftast innebär detta nedgrävning om tomtmark. Inte bra om t.ex. arbetskranen på lastbilen kan komma mot ledningen eller liknande allvarlig olycka.

Om du har lite is i magen kommer ledningen troligtvis att grävas ner så småningom, som ett led i vädersäkringen som pågår för fullt i hela landet.

Kontakta Eon och fick ett muntlig offert på ca 30 - 40.000:-. Inte så jädra dyrt som jag trodde... tjoho.!

Lät ju överkomligt. d^_^b Kanske subventioneras lite av deras krafttagsprojektidéer. Få det skriftligt och hugg ner linjen då antar jag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.