Tjena..
Blir lite fundersam gällande inkommande kablar i huset..
Sitter lättåtkomligt uppe i nock :(
4st inkommande svart grön vit röd (från väster sett)
dessa går till sin egen propp 25amp, bortsett från den röda som
bör vara jord..

Sedan går dessa och blir svarta å sticker iväg till "centralen" i huset, där
det sitter 3st 16 amp å resterande 10 amp proppar..

Vi kan säga att gubben som ägt huset tidigare har kopplat in sig uppe i nock och dragit ner kabel till källaren.. sedan har det inte hänt något mer..

Jag tänkte koppla in en byggcentral med tre fas uttag samt 4st 220 uttag där nere..
Fick tag i en byggcentral från biltema..

http://biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-installation/Byggcentral/
Med inbyggd jordfelsbrytare och dvärgbrytare av slagtålig termoplast. Försedd med handtag. IP44 1 x CEE intag, 16 A, 3-fas 2 x CEE uttag, 16 A, 3-fas 4 x uttag 16 A, 1-fas 2 x C16 A, dvärgbrytare 1 x 40 A jordfelsbrytare, 30 mA

*Hur fungerar det med att ha 25 amp ner till centalen på 16 amp?

*Hur vet jag i vilken ordning jag skall koppla in faserna?

Tack :D

kom å tänka på byggcentalen.. de fyra uttagen på 16 amp verkar ju vara 3 fas, fast det är stickpropp ?

Välkommen till forumet!

Den vanliga brasklappen bör nämnas att det är olagligt att göra fasta elinstallationer av den här typen själv. Sedan nämer vi inte "gubben som ägt huset" mer. Ge dig inte på det hela om du inte har skaffat kunskap först.

Färgerna på dina inkommande ledningar ger inga absoluta svar. Du har inkommende PEN + 3 faser. Gissar att den röda är PEN, men det skulle kunna vara den gröna också. Du måste mäta för att vara säker.

Har du ingen elmätare? All förgrening måste självklart se efter elmätaren.

Om 25 amp fungerar på matningen nedåt beror på kabelvalet i den matningen. Är det fortsatt PEN som gäller ska det vara min 10 mm2

Du tänker väl inte koppla in en byggcentral för fast installation? Den är ju gjord för att vara mobil.

Två 3-fasuttag och 4 1-fas står det ju.. Vilken ord ning du kopplar spelar inte så stor roll, snurrar maskiner åt fel håll kan du bara skifta två faser.

norrbottenstorpet skrev:
. Är det fortsatt PEN som gäller ska det vara min 10 mm2
Nu är det så att lagstiftningen inte är retroaktiv så är det en gammal anläggning så är det godkänt med en klenare PEN (6 mm2). Det är vid nyinstallation (och stora ombyggnader) som PEN måste vara 10 mm2

Protte

:) tolkar det som att TS själv fördragit någon form av kabel = nyinstallation

Huset är från 1923 och inte allt för stort.
jag tror att de suttit en central tidigare i källaren, utflyttat till garaget..
Kabeln är fint uppsatt på väggen och är avkapad mer eller mindre
Gubben var någon form av el ingeniör så är säkerligen inget hemmabygge..
Kablarna är typ 6mm så de verkar ju lovande, byggcentralen är bara tillsvidare då div schakt arbeten ska påbörjas.
Tänkte just på amp styrkan, kan inte centralen "brinna" upp om den är gjord för 16amp ?
16 vs 25.

Slugge skrev:
Två 3-fasuttag och 4 1-fas står det ju.. Vilken ord ning du kopplar spelar inte så stor roll, snurrar maskiner åt fel håll kan du bara skifta två faser.
Hmm man kanske borde läsa ordentligt :P

Enklast är ju att sätta i 16 A som huvudsäkringar OCH se till att ingen byter tillbaka till 25.

Protte

Ja, antar det..
Hört rykten om att man kan sätta in 16amp direkt ist för 25?!?

Men var sitter det 25 A då, är det mätarsäkringar du menar? Sitter mätaren uppe eller nere?

25 A sitter uppe i nock vid inkommande kablar..
Centralen(mätarn) sitter i ett annat rum med 16 amp som huvudsäkringar..
och den utspridda elen i huset är övervakat av 10 amp

Redigerat:
Ja då har du bara tillgång till 16 A du får inte koppla före mätaren.

Ok, Tack för alla svaren :)

Om lådan med säkringar uppe vid nocken sitter före mätaren så tillhör de din nätleverantör. Du får inte vara där och pilla

Edit. Kabeln mellan lådan och mätaren är inte heller din

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.