M
mrfrenzy: Då är det bara trycka till på knappen på brandvarnaren så den inaktiveras en halvtimme.
5 svar · 920 läst
S
shadowfire: elmont, ja så är det nog. R_Strandberg, man tackar, bra tips!
3 svar · 2,9k läst
O
Orbin: YIIEEPPHIIII!!! Nu funkar det. Tusen tack för alla tips. Hågge hade helt rätt i att det var en sparkoppling. Detta hade jag aldrig löst utan er hjälp. Dock finns det fler elproblem i vårat hus så hjälp mig gärna framöver under en ny tråd.
8 svar · 4,1k läst
·
Timor
Timor: Än andra träbaserade skivor, kanske skulle tilläggas...
3 svar · 1,4k läst
nsiak
nsiak: En annan anledning till att bygla vid uttaget är en dålig idé är spänningsfallet (ökningen i nollan) som blir vid hög belastning och långa kablar. Säg att du har tex 20m till centralen, står och rostar bröd i köket, har du då nollan/jord byglad i uttaget får du en potentialskillnad mellan brödrost och tex diskbänk. Inte för att den blir speciellt stor men det är ju inget att
13 svar · 6,7k läst
S
Slugge: 2 § Föreskrifterna gäller inte för starkströmsanläggningar - på luftfartyg, - på fordon för elektrisk järnvägs-, spårvägs-, tunnelbane- och trådbussdrift, - på övriga fordon, inklusive släpfordon, - på fartyg, inklusive fritidsbåtar, - på övriga anordningar. Det erfordras inte någon elbehörighet för att utföra elarbeten i fritidsbåtar. Om man ändrar i det ursprungliga
5 svar · 2,4k läst
E
elmont: Om man inte kör golvvärme på en termostat med golvgivare blir golvet växelvis varmt och kallt, så vill man i allmänhet inte ha golv med golvvärme utan det vill man ha ljummet hela tiden
7 svar · 5,6k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Aha, ja både ja och nej. Bl.a. så finns det väl lite bättre grejer nu. Men även om det kan vara lite smutsigt och tungt ibland, så är det väldigt ofta ganska fint arbete man håller på med som elektriker. Fördelarna överväger nackdelarna helt klart, tycker jag. (Har även borde hört om och fått höra snickare säga att de borde ha blivit elektriker. Mycket finare och mindre
20 svar · 5,9k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag tycker att du väljer en annan VVB som har märkspänningen 400V, helst trefasig, även om det är svårt att hitta numera i mindre storlekar. Det ger lite bättre fördelning. Annars kan du tvingas gruppera om i centralen så att VVBn blir i stor ensam på just den fasen.
2 svar · 2,5k läst
F
Friedrich: Kolla så att du inte har en snedbelastning av faserna också. Hade f.ö. ett par vars huvudsäkringar (16A) small. Förklarade för dom att antingen lagar ni först maten och tvättar sen, eller så säkrar ni upp och betalar några tusen till om året till elleverantören. Blev det förstnämnda.. ;)
7 svar · 10,8k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Jag skulle tro att du nog missförstått elektrikern. Ett alternativ skulle vara att ta bort det gamla perilexuttaget och använda dosan som kopplingsdosa, dra iväg en kabelstump till ett utanpåliggade perilexuttag och en kabelstump till ett vanligt utanpåliggande vägguttag. Doslock på kopplingsdosan och voila! Två uttag, ett för häll och en för ugn. //Patrik
10 svar · 2,6k läst
GK100
GK100: Tyvärr används nog inte dessa "mallar" i den utsträckning det gärna ges sken av. Du kan hitta några som är rimliga hos "EN" elektriska nämnden. (Obs Gratis).
7 svar · 12,5k läst
F
Floppman: Och vill du ha det billigare så byter du ljusrelät mot ett med inbyggd timer, t.ex. Steinel har en för ca 400:- vilket lär vara billigare än ett kopplingsur av bra kvalite...
4 svar · 4,0k läst
sir_daniel
sir_daniel: Håller på och renovera ett gammalt hus från 1909 som är utbyggt i omgångar. Nu sitter jag och planerar för sovrummet där vi kommer sätta upp en vägg för att på insidan få en garderob med 2 stora garderobsväggar. till saken hör att vi båda vill ha mycket hängmöjligheter, då är problemet att man inte kommer åt de högre raderna. Min tanke är att bygga en ram där jag fäster
0 svar · 1,9k läst
onbird
onbird: "Ovanför toaletten" betyder ett inbyggt skåp ovanför toan. Det är alltså fullt åtkomligt genom att ställa sig på en pall och öppna en liten dörr. Frid och fröjd alltså. Kopplade förresten in hela baletten nu ikväll, funkar finfint. Tack för er feedback.
11 svar · 1,5k läst
snaggletooth
snaggletooth: Visst, en gäng tidreläer + ytterligare ett antal hjälpreläer skulle nog funka oxå men är betydligt krångligare och dyrare, eller om man är lite haj på vanliga logik-ic är ju ett annat alternativ.
3 svar · 1,6k läst
S
Slugge: Eller köp en beröringsfri spänningsindikerare typ Phasen..
5 svar · 4,2k läst
H
Håkke W: Hej! Jag vill ha ett nytt uttag i hallen och ska även koppla in en lågvolt golvvärme system. En elektriker som tittade på detta föreslog att vi skulle dra utanpåliggande anslutning från ett befintligt vägguttag men jag vill helst ha det dolt utan att fräsa upp väggen. Det finns en glipa mellan gipsskivan på väggen och golvet. Är det ok att lägga flexslang i det utrymmet? Det kommer
0 svar · 1,5k läst
K
kalubah: Jag får väl ta och snickra ihop ett eget täcklock då... Trött blir man. :-(
10 svar · 2,7k läst
·
E
egge: Tack, då gör jag som jag tänkt. Att använda FK tänkte jag iom att spottarna är godkända för att monteras med 5mm luftspalt mot brännbart material så värmeutvecklingen kan ju inte var tokhög. Men visst, kan vara smart att använda värmetålig kabel ändå.
2 svar · 3,3k läst
·
J
John J: 10 timmar, wow då är det inga problem alls. Tack för all hjälp! Bra länk om batteriladdning.
8 svar · 4,2k läst
Y
yxis: [citat] Poängen är kanske att värmen går upp på max istället för kallaste vid strömavbrott? Den som eldar med ved kan då få värme genom att bara driva cirkulationspump(ar) med t.ex. omformare från 12V eller liknande. Å andra sidan drar väl de där reglergrejerna inte mer ström än att de kan få hänga med på en sån backup-elmatning... En annan poäng är kanske att man lätt kan
59 svar · 11,2k läst
·
B
BigGitt: Köper man ett hus, bör man anlita en elektiker för att kolla ellen. Själva golvslingor skulle jag kollat till varje pris. Har du en JFB och en golvtermostat, bör termostatens indikeringslampa slockna så fort man testar denna. Även ev uttag skulle jag testa. Enklast att lägga ut foto på centralen.
2 svar · 1,6k läst
nsiak
nsiak: [citat] :blushing: jag skrev tydligen utan att tänka :x
6 svar · 1,3k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Dyrt är ju relativt men dimmrar är inte direkt gjorda för att repareras så satsa på en ny du.
1 svar · 1,4k läst
GK100
GK100: [citat] Detta ansluter nästan till trådarna om färg på isolerslang, biledare, jordning av gamla armaturer mm. Om du som jag har förstått det hela är elfackman med stor erfarenhet, med ditt sunda förnuft anser att det går att ansluta två ledare på säkringens klämma, då är det helt ok. Detta har funnits med vad gäller centraler så att man inte skulle använda dem som
10 svar · 3,9k läst
·
Suhagg
Suhagg: Det har bara varit 230V 1-fas fram till det. Följt färgerna till skåpet samt mätte mig fram till det nu idag. Ska nu köra 400V på två faser. Då blir det två faser samt jord.
10 svar · 6,4k läst
F
Floppman: Den "sista 2.5 =biledaren" i en EKKJ är INGEN biledare utan en skärm. Den får användas och används som PE-ledare, vilket aldrig en biledare lär få göra i modern tid.
5 svar · 3,2k läst
G
gluecifer: [citat] En sån här har jag i badrummet: http://www.elonline.se/eljo-trend-kombidimmer-300va/1199-0 Men monterad med knapparna vertikalt. Den ena dimmrar några 12v halogenspottar med trafo, den andra tänder och släcker taklampan. Nåt knas med belastningen är det dock,för när spottarna lyser som starkast så flimrar de och sen släcks. Så då får jag hålla in knappen och sänka en aning
13 svar · 19,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.