1 425 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Funderingar kring delning av trefasgrupp (igen)
Om man delar upp en trefasgrupp som exempelvis i denna tråd; http://www.byggahus.se/forum/el/109205-dela-3-fasgrupp.html , hur löser man det då om det ur väggen kommer ett ingjutet metallrör som går in i en huvudbrytare? Detta rör är jordad via förskruvningen i huvudbrytaren. Om man plockar bort brytaren för att sätta en kopplingsdosa kommer röret inte längre vara jordat och det är väl inte så bra om någon ledare skulle bli dålig och få kontakt med röret? Och hur skulle man lösa det rent praktiskt med dosan? Låta metallröret gå in i en av dosans sidor (ungefär som i brytaren) eller kapa invid väggen och sätta dosan över? Röret är alltså av en slags finveckad plåt, så att säga, var säkert vanlig förr.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Gamla pansarrör (Bergman, SP, SP) får inte skyddsjordas då skarvarna inte ger tillförlitlig kontinuitet. Vid kortslutning i röret kan det i värsta fall uppstå en ljusbåge i skarvarna. Så det var egentligen fel att dom tidigare var skyddsjordade. Däremot kan en kopplingsdosa i metall vara skyddsjordad (vilket egentligen inte är så bra det heller med pansarrör).
Så montera din kopplingsdosa i plast du.
Vad finns i röret? FK eller kabel? Helst bör man försöka dra i en mantlad kabel som t.ex EKK, just pga att röret inte får skyddsjordas.
Så montera din kopplingsdosa i plast du.
Vad finns i röret? FK eller kabel? Helst bör man försöka dra i en mantlad kabel som t.ex EKK, just pga att röret inte får skyddsjordas.
På så vis! Den gamla brytaren är ju helt i metall med jordplinten direkt förbunden med godset i brytaren. Röret/slangen är sedan fastlåst i brytaren med en liten skruv. Men att rören jordades (via t.ex. brytare) var alltså helt korrekt förr? Det var därför jag funderade på placering av en ev. ny kopplingsdosa i plast, för monterar man den "istället för" brytaren så finns ju typ 10 cm ojordad metall som skulle kunna bli strömförande vid fel. Nu är det ett ordentligt lager färg på, så risken är väl rätt liten, men iaf. Detta gäller ett hus från tidigt 70-tal. Och ja, det är fk i röret.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja, detta är en gråzon - eller kanske hellre två ytterligheter med ett inslag av moment 22.

- Med dagens regler är ojordade metallrör med FK inte tillåtet, så du måste riva väggarna och förlägga metallrör som får jordas eller VP-rör i plast istället.
- Men nu är inte lagen retroaktiv, så det är tillåtet (därmed inte sagt att det är ofarligt) att behålla metallrören med FK, det är t.o.m tillåtet att byta FKn i rören för det räknas som underhåll. Ska man vara petig skulle man dock kunna tolka bytet av elkopplaren mot en dosa som en utökning, och därmed dra med sig dagens regler. Men röret byter du ju förstås inte...
- Dra ny utanpåliggande kabel
- Byt FKn mot EKK
- Isolera den berörbara rörstumpen med eltejp/krympslang.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
4. Drag ny FK, isolationstesta ("megga"), se till att JFBn fungerar och motionera den regelbundet. (Men om det *går* att dra EKK istf. FK så gör för all del det. Det är bara långt ifrån alltid möjligt/praktiskt).
Det är så jag själv gjorde när jag drog om i min anläggning. Extra isolering skadar förstås inte heller, men det är inte alltid det är praktiskt (jag har exv. en massa meter rör i källartaket, man kunde ha dragit om, men det hade också lett ganska långt så jag avstog. Det är tillräckligt långt från barn/fru).
Det är så jag själv gjorde när jag drog om i min anläggning. Extra isolering skadar förstås inte heller, men det är inte alltid det är praktiskt (jag har exv. en massa meter rör i källartaket, man kunde ha dragit om, men det hade också lett ganska långt så jag avstog. Det är tillräckligt långt från barn/fru).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Är det inte ens tillåtet med ny FK i metallrör? Trodde att det bara var olämpligt..
//Patrik
//Patrik
Man får byta ut befintlig tråd eftersom det räknas som underhåll. Givetvis meggar man efteråt i vanlig ordning.
Hur vill elektrikern troligast lösa detta fall? Det handlar om tvättstuga för att få uttag till enfas TM och TT med stickpropp.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag skulle satt en dosa över röret, dra fram två faser nolla och jord och grenat där till två envägs uttag
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden