Det brukar väl inte stoppa oss?! ;)

prototypen skrev:
Analogin var att förr hade vi el motsvarande 80 km/h och risken för trafikolycka är mindre
Nu har vi el motsvarande 150 km/h och risken för olycka är betydligt större och att skadorna blir värre än vid 80.

Haltar väl en aning

Protte
Ja, jag kan dessutom inte hålla mig. Statistik är kul! :)

Titta exv. på: http://www.trafikverket.se/Privat/T...ik/Vag/Nationell-statistik/Arsdata-fran-1950/ Speciellt då antal döda per 100k bilar. Det var 25 *gånger* fler dödsfall per bil 1950 jämfört med idag. Även om man justerar för att det är fler bilar idag, så var det ändå värre, mindre än hälften så många dödsfall per invånare idag jämfört med 1950.

Jag har inte min statistik för elolyckor tillgänglig, men det skulle inte förvåna mig om de såg ungefär likadana ut. Dvs vi hade mycket mindre exponering för elmateriel, men materielen var så mycket sämre att antalet olyckor ändå var mycket större.

Visst är statistik kul! :)

Det finns lögn
förbannad lögn
och statistik

Protte

Ja ni vet väl att 100% av de som dricker vatten dör! Tänk på det nästa gång du tar ett glas

O
Rikard Ågren skrev:
Ja ni vet väl att 100% av de som dricker vatten dör! Tänk på det nästa gång du tar ett glas
Å de värsta är att de gäller även dessa som försöker undvika vatten...:P

Odjuret skrev:
Å de värsta är att de gäller även dessa som försöker undvika vatten...:P
Försök dricka några liter vatten på kort tid.

p.s. gör inte det. Du dör av vattenförgiftning.

prototypen skrev:
Det finns lögn
förbannad lögn
och statistik
Det finns folk som begriper statistik, och de som har köpt myten ovan. ;)

En JFB är ett bra sätt att leta fel i anläggningen. Att inte sätta dit JFB för att man är rädd att hitta fel, är.... dumt.

Redigerat:
En del tror inte på det med JFL. Jag hade dessa sen 1990 i mina samtliga hus/lgh.
Ett antal gånger löste dom ut. Ibland då man klippte häcken (och kabel) ibland då man "lekte" med el.
En gång åkte en elgräsklippare över kabel. Jag vet inte om den räddat liv. Den löste ut ju!
:)

prototypen skrev:
Det finns lögn
förbannad lögn
och statistik

Protte
Nej, det är inte riktigt sant. Men vad väntar du dig av en politiker? Statistik brukar inte vara deras starka sida. Bättre är istället "Benchmarks don't lie, but liars do benchmarks." Detta fångar också bättre vad som egentligen menas med citatet. Inte att all statistik ljuger, men att en lögn som bygger på statistik är svårare att vederlägga och låter mer vederhäftig. Det är därför lögnare ofta förfalskar/förvränger statistik för att tjäna sina syften. (Läs gärna klassikern på området, den mycket tillgängliga, "Hur man ljuger med statistik".)

Jag hade t ex inga lögnaktiga avsikter och statistiken är mycket bra. Man listar dödsfall och skador som funktion av en massa parametrar och oberoende av vilken man väljer så stöder samtliga tesen att det var farligare förr. (Vilket generellt är rätt, oavsett om man pratar om trafik, våldsbrottslighet eller vad).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.