12 220 läst ·
28 svar
12k läst
28 svar
Kan någon förklara detta?
Jag har fått 400v genom armen, samt 230 genom arm till arm, och jag fortsatte arbeta, jag är långt från överkänslig.mycke_nu skrev:
detta är på inkommande ledningar till Elmätare, så vi kan ju som sagt glömma att jag är överkänslig.
Och som jag tidigare sagt, jag har inte 48 volt med lampa inkopplad, jag förstår inte hur någon kan tro att en 230v lampa skulle lysa med normal ljusstyrka då, samt att jag mätt upp strömmen som ligger över brytaren med belastning.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Jo jag har läst hela tråden. Ta och förklara det hela från början
Som sagt, normalt är detta helt normalt, speciellt om vi pratat om alla uttag i din bekants hus.
Men visst kan det finnas ett underliggande problem som dock är svårt att föreställa sig - centralen kanske är full av råttbajs som orsakar en svag överledning
För att kunna gå vidare behöver du göra fler mätningar enligt ovan, med hänsyn tagen till den typ av mätinstrument du har.
Och en allmän översyn av kopplingarna kan vara på plats. En annan källa till förvirring är backmatning från en annan fas via fas-fas-förbrukare. Då pratar vi om en två/trefasgrupp, men din bekant kan ju ha gjort en specialkoppling och lagt en 400V-apparat mellan faserna ifrån två olika enfasgrupper. Du kanske kan få viss vägledningen genom att skruva ur fler säkringar än just den som matar uttaget med problem. Skulle detta vara fallet pratar vi dock om ca 115-230V och kramp om du tar i ledarna.
Hur mätte du upp det? Vilken typ av instrument? Med eller utan last inkopplad?
Det kan så vara, men det kan också vara samma fenomen i alla uttag som du skriver först senare.
Hur stor?
Vad händer om du kopplar in denna lampa? Försvinner spänningen och känningarna i fingrarna då? Det är högst osannolikt att det skulle finnas en tjuvkoppling av något slag som skulle spänningssätta uttaget lite grann.
Om du tar i fas och neutralledare och känner någonting så är det mest troliga det som redan nämns, kapacitiv koppling mellan en annan spänningssatt ledare. Det är en vanlig källa till förvirring för man tror att det är något konstigt i elanläggningen.
Då skulle du ev kunna mäta/känna en spänning mellan neutralledaren och jord, inte mellan fas och neutral i en förmodat bruten krets.
Det är sannolikt inget fel här.
Det finns liknande exempel på LED och lågenergilampor som "spökar" på detta sätt.
Från obehagligt till stötar. Vad pratar vi om här egentligen - en känning, lite pirr i fingrarna eller en stöt som får musklerna i handen att dra ihop sig?
Som sagt, normalt är detta helt normalt, speciellt om vi pratat om alla uttag i din bekants hus.
Men visst kan det finnas ett underliggande problem som dock är svårt att föreställa sig - centralen kanske är full av råttbajs som orsakar en svag överledning
För att kunna gå vidare behöver du göra fler mätningar enligt ovan, med hänsyn tagen till den typ av mätinstrument du har.
Och en allmän översyn av kopplingarna kan vara på plats. En annan källa till förvirring är backmatning från en annan fas via fas-fas-förbrukare. Då pratar vi om en två/trefasgrupp, men din bekant kan ju ha gjort en specialkoppling och lagt en 400V-apparat mellan faserna ifrån två olika enfasgrupper. Du kanske kan få viss vägledningen genom att skruva ur fler säkringar än just den som matar uttaget med problem. Skulle detta vara fallet pratar vi dock om ca 115-230V och kramp om du tar i ledarna.
Jag har inte sett någon i denna tråd som påstått ovanstående.Elrandhir skrev:
Men vi har sagt att du ska mäta och se om du har 48V över lampan när brytaren är frånslagen.dvs mäta spänningen över last och då ska du se att spänningen är noll = ingenting felkopplat.
Om det är en "överledning" = fel som klarar av att driva någon som helst ström så kommer spännningen finnas kvar över lampan även om den sjunkit något på grund av belastningen.
Du är inte ensam om att ställa dessa frågor
http://www.byggahus.se/forum/el/70919-230v-115v-i-uttag-aldrig-0-varfoer.html
http://www.byggahus.se/forum/el/84474-80-volt.html
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Helt hundra på att det inte är trefasfördelat?
//Patrik
//Patrik
Jag är självklart inte helt hundra, då jag inte hade tid att gå igenom sakerna själv utan talade med ägaren av huset, jag var bara där en snabbis och konstaterade att det ju var som han sade, det fanns ström och spänning om än liten när han dragit ur Propp, samt att vi slagit från brytare (enligt honom) det hade tagit mig lång tid att leta reda på rätt proppar i någon annans hus, och jag hade absolut ingen tid för en genomförligare kontroll vid tillfället.Patrik_Hed skrev:
Ska dra dit och kolla igenom det bättre när jag får mer tid över ;D
Jag har inte haft tid att svara på många av de påståenden eller frågor ännu, men who cares, eftersom jag inte vet strömstyrkan, så tog jag ju spänningen som exempel själva strömgenomgången har jag ju ingen direkt hum om.Ifö skrev:
Handlade det om mitt sätt att säga det hela, så bryr jag mig knappast, då jag fullständigt skiter i om ordvalen inte blir helt korrekta ;D
På onsdag är jag ledig, så då ska jag svara på de frågor jag missat, påståenden, dock är det lite störande att se att vissa tar upp samma sak gång på gång, även om det redan finns svar på det i tråden.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Detta är ett forum, ingen expertpanel! Du får stå ut med att folk driver iväg off topic och att ord upprepas 
En sak som i alla fall inte nämnts är statisk elektricitet - det kanske är orsaken till stöten du fick?
Men vi ska heller inte utesluta ett underliggande fel i anläggningen här.
En sak som i alla fall inte nämnts är statisk elektricitet - det kanske är orsaken till stöten du fick?
Men vi ska heller inte utesluta ett underliggande fel i anläggningen här.
Hahah, statisk...jodu, så är det nog.
Jag har som sagt både tagit i 2 faser alltså 400v (okänd strömstyrka) och 230v(samma där), jag tror nog jag skulle kunna känna skillnaden. (Som jag för övrigt också redan nämnt i tråden.)
Något i anläggningen är inte som det ska vara, ofarligt eller ej, och vad vissa än säger, om jag får tid ska jag själv försöka kolla upp anläggningen bättre, men har så mycket att göra för egen del att det inte är jätteprioriterat.
Jag har som sagt både tagit i 2 faser alltså 400v (okänd strömstyrka) och 230v(samma där), jag tror nog jag skulle kunna känna skillnaden. (Som jag för övrigt också redan nämnt i tråden.)
Något i anläggningen är inte som det ska vara, ofarligt eller ej, och vad vissa än säger, om jag får tid ska jag själv försöka kolla upp anläggningen bättre, men har så mycket att göra för egen del att det inte är jätteprioriterat.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Du får helt enkelt återkomma när du har mer information. Tror inte det går att komma så mycket längre för tillfället
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden