3 133 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Gruppcentral
Sida 1 av 2
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Menar du att även lägga spisen över JFB:n eller utanför JFB?
Båda funkar.
Neutralledare behövs inte för att en JFB ska fungera på en trefaslast. På en ren trefaslast så är det strömmen mellan faserna som mäts.
//Patrik
Båda funkar.
Neutralledare behövs inte för att en JFB ska fungera på en trefaslast. På en ren trefaslast så är det strömmen mellan faserna som mäts.
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Spisen kommer att skyddas av JFBn även om den (spisen) inte har någon nolla
Tack för ett snabbt svar.
En fundering till, vill ha uttag utan jordfelsbrytare i samma central, vad sker om jordfelsbrytaren utlöser för om jag har förstått det rätt så bryts även N (Nollan) eller tänker jag fel.
En fundering till, vill ha uttag utan jordfelsbrytare i samma central, vad sker om jordfelsbrytaren utlöser för om jag har förstått det rätt så bryts även N (Nollan) eller tänker jag fel.
Uttag som ligger utanför JFB har både fas och nolla före JFB och inget bryts då av JFB. Det man måste tänka på är att man behöver två nollskenor som inte är sammankopplade om man ska ha något utanför en JFB annars funkar det inte, en skena som nollan kommer till före JFB och en skena som nollan kommer till efter JFB i matningen till centralen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ska det upp ett nytt uttag så ska det skyddas av JFB?
Det man lämnar utanför JFB måste få egen nollskena
Det man lämnar utanför JFB måste få egen nollskena
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Varför vill du lämna ett uttag utanför JFB? Du skulle ju kunna lägga det på en personskyddsautomat annars..
//Patrik
//Patrik
En anledning till att jag vill koppla förbi JFB är att jag har ett uttag på utsidan av huset där det är en fast monterat JFB, går även till värmekabeln för vatten. Vill även få ett trefas uttag på utsidan av huset och det lär förses med en egen JFB.
Tänkte även att ha ett för kylen men har ändrat mig, ett liv kan vara mer värt en lite matvaror.
En extra noll skena kan jag lägga till en kopplingslist i befintlig plast list och bör den märkas upp på något sett.
Ser även att man kopplat Nolla och PEN fel i gruppen. Ska fixa det.
Tänkte även att ha ett för kylen men har ändrat mig, ett liv kan vara mer värt en lite matvaror.
En extra noll skena kan jag lägga till en kopplingslist i befintlig plast list och bör den märkas upp på något sett.
Ser även att man kopplat Nolla och PEN fel i gruppen. Ska fixa det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Med "uttag i centralen" menar du alltså en fast installerad gruppledning till JFBn på utsidan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Nja, sätt en plint på DIN-skenan så att det blir extra tydligt att det är en separat "nollskena".
Och har du inte förväxlat N pch PE-skenan på bilden? Svårt att se hur det är draget, men det ser ut som att JFBn matas på ovansidan från "Noll listen"?
Kolla också fasskenan i botten - den ser ut att glappa i vänsterkant.
Sedan kommer det med all säkerhet synpunkter från forumet på valet av Rutab och DinLine...
Och har du inte förväxlat N pch PE-skenan på bilden? Svårt att se hur det är draget, men det ser ut som att JFBn matas på ovansidan från "Noll listen"?
Kolla också fasskenan i botten - den ser ut att glappa i vänsterkant.
Sedan kommer det med all säkerhet synpunkter från forumet på valet av Rutab och DinLine...
Såg felkopplingen tidigare så det är fixat och fasskenan fastsatt. Inte jag som kopplat utan köpt färdikopplat. Plint monterad på DIN-skena. Rutab är ju Julas och det vet jag att det inte är av bästa kvallitet, men DinLine är väl det som Malmbergs elektriska säljer, vilket skåpet är uppmärkt med.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
En färdigkopplad elcentral som är felkopplad???!!! Den där centralen ser långt ifrån ut som något färdigbyggt man köper i butik.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag får beklaga valet av normkomponenter
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag monterade Hager idag. Det var mysigt.
Edit: Appropå det, det var en JFB och trepolig säkring jag installerade i en ny kapsling.
Rev en tvåpolig JFB på samma gång.
När jag gick runt med uttagstester och testade JFB så funkade den överallt förutom på just den gruppen där den tvåpoliga JFB tidigare suttit.
Den löste dock om man la ihop jord och nolla.
1. Varför funka det inte med uttagstester för?
2. Men i.o.m. att den löste när man la ihop så kan man väl anse att den funkar eller?
//Patrik
Edit: Appropå det, det var en JFB och trepolig säkring jag installerade i en ny kapsling.
Rev en tvåpolig JFB på samma gång.
När jag gick runt med uttagstester och testade JFB så funkade den överallt förutom på just den gruppen där den tvåpoliga JFB tidigare suttit.
Den löste dock om man la ihop jord och nolla.
1. Varför funka det inte med uttagstester för?
2. Men i.o.m. att den löste när man la ihop så kan man väl anse att den funkar eller?
//Patrik
Redigerat: