S
spik99: Det spelade ingen roll hur belastningen på dom gamla mätarna var dom mätte lika "dåligt" oavsett om man hade enfasiga eller trefasiga laster. Samma gäller för dom nya utom att dom mäter lite mer exakt.
1 svar · 1,7k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: [citat] Många av dessa små 1-fas fläktar är bara byggda (lindade) för att kunna snurra på ett håll. Kopplar man dom "fel" har dem en tendens att bli varma. Kondensatorn ligger inkopplad hela tiden på dessa små motorer. Lite länkar: Single-phase ... Permanent-Split-Capacitor ...
19 svar · 13,7k läst
·
nsiak
nsiak: [citat] om motorn är på 230V ja, annars NEJ!!!
4 svar · 1,1k läst
S
swebulldog: Hej gustavk. Vi har en villa som vi vill övervaka. vi hade tänkt oss 4 utomhus dag/natt kameror (ir). inspelning via "kamera inspelningsenhet". inspelningsenheten är inga problem utan det är kamerorna i sig. vi vill ha trådbunda (analoga / digitala har inte bestämt) med bra kvalitet. Det som är svårt med det hela är att jag skulle vilja se känna och klämma utan jag litar inte på det
4 svar · 2,3k läst
E
elmont: Inte kan man väl klippa av fibern. Dom jag har gjort har jag fått knöla in överflödet ovan skivorna. http://www.lampor.nu/PDF/Fiberoptik.pdf
14 svar · 3,4k läst
snaggletooth
snaggletooth: Synd :( kommer nog att fälla en tår eller två...
21 svar · 5,9k läst
W
walderama: okidoki
2 svar · 1,7k läst
W
2 svar · 1,7k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Som Bo sa så kan du ta en borr och borra dig lite snett upp i dosan och där pilla in en kabel bakom det infällda uttaget. Nu är det väl i.o.f. lite olika svårt beroende på om du har träkåk eller inte, men... River man en vägg så att det blandas jordade och ojordade utag så tycker jag att man bör dra fram skyddsjord till de ojordade uttagen. Bara sätta ett jordat uttag för kyl och
5 svar · 7,2k läst
A
ANDHOL: [citat] Många har försökt men frågan är hur man säkerställer att det är korrekta uppgifter i registren, gäller ju att kunderna tänker på att ringa till elnätsbolaget och meddela sina nya uppgifter om de byter något. En variant jag såg att vissa nätbolag kör med är att kunderna kan logga in på de interna sidorna för sin anläggning. Där kan de ange såväl mobilnummer som mail
24 svar · 12,6k läst
H
Hur_göra: #2, Snaggletooth, Visst är det ett 2-väggsuttag jag menar. Och nej, det finns ingen skyddsjord, enbart kabel för fas och nolla. Tack för snabbt svar. MVH, Per
2 svar · 1,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja man behöver inte byta, sök på forumet - det var inte länge sedan vi pratade om det.
9 svar · 2,8k läst
Y
yxis: Vad är skillnaden mellan proffssilikon och amatörsilikon?
26 svar · 10,7k läst
Y
yxis: [citat] Budgetvarianten på det där är att om man har en såndär dammsugare med "dammsugarpicassoanslutning" (d.v.s. att man kan ta bort ett filter och ansluta med dammsugarslangkoppling även på utblåset) så skarvar man ihop ett par slangar från utblåset och slänger ut slangänden genom fönstret/dörren medan man dammsuger... (Det går iaf bra att skarva gamla Volta/Elektrolux-slangar
19 svar · 6,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Bra fråga, Mathsson, men det var inga problem. Vi grävde, sedan kom elbolaget (i detta fall var det Södra Hallands Kraft) och lämnade en rulle kabel. Vi köpte in och lade ner telekabel och vatten rör i samma grav och fyllde igen. Nåja, vi kanske lade vattenledningen underst :rolleyes:. Sedan när bygget började kom elbolaget och kopplade in kablen till skåpet och till vår
19 svar · 8,1k läst
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Är det bara jag som ser dåligt då? Står väl "min" med område 0.5 till 8 vid inställningsvredet, men jag kan ju ha fel förstås.
7 svar · 1,8k läst
E
elmont: Fram till tomtgräns är det nätägaren som gräver, efter tomtgräns är det kunden som gräver och lägger ner skydsrör
12 svar · 3,7k läst
N
norrbottenstorpet: Nu har svärfar (och svärmor) kört sin häll i en månad utan att fler säkringar gått. Och jag börjar tro att det är dags att avskriva 'problemet'.
10 svar · 3,8k läst
S
Slugge: Vet ej vad du frågade expediten men PEN har inget med inkoppling av spis att göra.
7 svar · 2,7k läst
S
Slugge: Det bästa brukar ofta vara att gå pårekommendationer. Behörighet kan du kolla på elsäkerhetsverkets hemsida, annars kan du ju kolla med eio men det är ingen garanti heller.. Så känsla och lite tur så kan du hitta rätt förhoppningsvis.
1 svar · 1,1k läst
E
elmont: Inga skador bara smärtor, samt en liten dispyt med kollegan som spänningssatte kabeln jag höll på att skala för att koppla in
8 svar · 1,1k läst
E
elmont: skifta och prova det går även att mäta strömmen, den drar mera när den går åt rätt håll för då transporterar den mer vatten/last.
26 svar · 7,2k läst
snaggletooth
snaggletooth: Tomrum kanske ;) Underlättar med lite bilder....
1 svar · 1,5k läst
·
btg308
btg308: Tätskiktet blir väl skadat redan av fästskruvarna till handdukstorken? Jag tänkte fylla med våtrumssilikon runt, precis som när man borrar och sätter upp hyllor eller vad som helst annars. Är det beroende på hur stort hål man gör? Kan man isf bara dra kabeln utan rör isf, det är ju ändå bara rakt genom själva väggen, inte parallellt med den.
6 svar · 2,1k läst
nsiak
nsiak: Har sett detta i annat forum, smart sätt att gå runt lagkravet :D Men jag tvivlar på att det "bara" är 95% verkningsgrad, är en glödlampa såpass effektiv att den ger synligt ljus av 5% av förbrukade energin?
1 svar · 1,1k läst
H
Håkan N: Toppen kolvas, tack! /Håkan
5 svar · 1,7k läst
Bricco
Bricco: Tack så mycket för hjälpen. Visst är det som ni båda säger. Man lär sig något varje dag och detta forum är en skänk från ovan. :)
5 svar · 1,0k läst
·
3
305: Du kan väl prova om det är en viss platta som "drar proppar". I så fall kan Du ju (som temporär åtgärd) låta bli att använda just den plattan. Man brukar nämligen väldigt sällan ha mer än tre kastruller på spisen samtidigt... Själv hade jag varit nöjd så, under resten av spisens livslängd.
6 svar · 3,1k läst
bonkeman
bonkeman: Den sladden är säkert godkänd och lite tjockare än min lampsladd. Jag hoppas att jag kan lita på att elektrikern kunde sina saker och inte riskerade att använda för tunn tråd. Hade jag inte behövt åka och byta spegeln så hade det varit installerat såhär och jag hade inte funderat på saken. Den här sladden driver alltså två klena spottar, inget mer... Nu har jag ljus
8 svar · 21,8k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Jag minns inte exakt, men vid takdosan fanns en inspektionslucka i taket för vent. La en bräda ovanför dosan och skruvade en lång skruv genom dosan och i brädan och den andra skruven skruvade jag i som vanligt. Ingen lösning jag är särskilt stolt över, men alla har väl sina "lik i garderoben" så att säga, :rolleyes: //Patrik
14 svar · 1,7k läst
A
AndersS: Tror det kan bli mycket svårt att efter 8-9år göra en anmälan som får någon konsekvens och den kommer att avskrivas utan någon som helst åtgärd. Många anmälningar görs ju endast pga att det är ett måste för att försäkringsbolag ska ta i ärendet. Nej, lägg krutet på att åtgärda felen. Lite nya pottor och kabel, kanske byte till LED så är det löst.
19 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.