Är på jakt efter ett relä enligt bilden. Kunskaperna i Elfa är dock lite begränsade :)

Photo%20okt%2018%2C%208%2045%2032%20fm.jpg

Photo%20okt%2018%2C%208%2046%2050%20fm.jpg

Photo%20okt%2018%2C%208%2047%2041%20fm.jpg

Det sitter i en Åkerström Sesam fjärrstyrning för en port. Jag får ett spänningsfall över reläet till och från, så jag antar att det glappar? De tre som syns på bilden är likadana

Jag har hittat ett i Elfa som jag tror kan vara rätt
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-150-18&toc=18836

Va tror ni?

Fungerar fint !

Det var ju ingen hemmansaffär direkt, så det gör ju inte så mkt om det skulle bli fel :)

Ovanligt med fel överhuvudtaget på dessa mottagare, har aldrig lagat eller bytt en enda sedan dom installerades för knappt 25 år sedan och då har vi nog ett femtiotal på jobbet, däremot har några kretsar i sändarna en tendens att paja i tid & otid.

Det är signalen för stängning av porten som felar till och från. Spänningen efter reläet brukar då ligga på 10-15V, ska ligga på 30 (33 tror jag trafon var på) nånting. Spänningskällan matar hela tiden ut rätt, så det måste ju vara reläet.

Kan vara ett underbelastat relä.

Protte

Du menar att spolen får för låg spänning?

Snarare för liten last på kontakten så att den inte "självrensar" sig i så fall.

Det länkade reläet har väl spolspänning 5V, de på bilden verkar ha 6V. Spänningsstabben på bilden verkar ge 8V. Matas reläerna stabiliserat eller ostabiliserat?

Säkrast är väl att mäta spänningen över spolen när den är dragen?

Reläet drar ofelbart när man trycker på stängknappen. Men spänningen som matas genom den växlande kontakten varierar alltså.

Vad menas med stabiliserat eller ostabiliserat?

Detta är inte riktigt mitt område :)

Ja, får du spänningsfall över reläkontakterna så är det ju solklart reläet, men som protte säger, förmodligen är det väldigt små strömmar som reläet switchar och därmed byggs det på med oxid på kontaktytorna, kan räcka med att man belastar reläet tillfälligt med lite högre ström för att få kontakt igen.

Ok. Det borde ju inte vara några problem att göra. Men nu är ett nytt relä beställt iallafall, och en tennsug dessutom, så det får bli ett byte.

Alltid kul att få lära sig något nytt

Redigerat:
Alla "mekaniska" brytare har ofta problem med pytteliten last, oxiderna bränns inte bort. Lågnivåbrytare är ofta i guld men de kan ändå kräva t.ex. 5 mA ström för att rensa kontakterna. Ett 10A relä med silverkontakter är inte lämpligt för 10 mA.

Det finns en annan möjlighet och det är att kontaktytorma glider lite mot varandra när det gör kontakt och nöter bort oxiden.

Stabiliserat: Då avviker spänningen bara någon % eller några mV för last 0-100% och för alla tillåtna variationer på nätspänningen.

Ostabiliserat: Jadå är det tvärt om, nätspänningsvariationerna går rakt genom + påverkan av lastvariationerna.

Protte

Och hur ser stabilisatorn ut på kretskortet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.