Hej

Jag har inte riktigt koll på hur rören är dragna än, så jag funderar på följande:

Får tändtråd till vägglampa i köket dras via sovrummet (som går på samma säkring) till brytaren i köket? Får den även gå via kopplingsdosor i hallen som går på annan säkring, och får den gå via centralen om det nu är kopplat så med matningen?

Tack på förhand!

Inom samma gruppledning (för samma säkring) får du dra ledare hur/var du vill.

Blanda flera grupper inom samma rör och dosor är inte uttryckligen förbjudet vad jag kan se, men i praktiken nästan...
Detsamma gäller för att använda centralen som "kopplingsdosa".
Gör inte det om det inte finns starka skäl.

Tycker det låter som en mycket dålig ide. En installation ska vara överskådlig. Gör det så enkelt och självklart som möjligt

Edit. Och har du inte koll på rören kanske du ska börja reda ut det?

Redigerat:
Visar sig att man bara behöver dra tråden i rör som redan ligger på samma grupp, och tändtråden till köket kommer inte ligga i samma rör som tändtråden till taklampan i sovrummet, så då ska det vara ok om jag har förstått saken rätt. Skönt att kunna släcka all belysning med en knapp =)

Tack för hjälpen

Du får ha hur många tändtrådar du vill i samma rör, men samtidigt instämmer jag naturligtvis med Rikard att det ska vara begripligt och överskådligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.