Jag känner en person som har spänning i vissa uttag, samt en mindre ström självklart.

Vad jag undrar är hur detta är möjligt då han dragit ur säkringen till just dessa uttag, samt också slagit från brytare till en lampa som i kontakten har samma åkomma.

Spänningen ligger runt (Bara uppskattat, glömt bort det verkliga värdet, men det var inte högre än 48v), strömmen är väl inte speciellt hög då det bara var lite obehagligt att ta i ledarna, som jag kände på, då jag visste att en så liten spänning inte kan göra att några högre strömmar går genom kretsen.

Min enda teori är att det på nåt vis lyckas gå bakåt via nolledaren, då ju dessa är direkt anslutna, medan en brytare om den nu inte är trasig inte släpper igenom något alls, men vore den trasig, så skulle det istället ligga full kräm på uttaget, vilket det gör vid tillslag av brytare.

Är det någon som har råkat ut för detta och vet var felen kan ligga, kan nämnas att denna person ibland drar kablar själv även om man inte får göra detta utan behörighet (nej det är inte mig det handlar om, och jag har själv utbildning, men har inte varit i branschen länge nog för att råkat ut för något liknande.

På nåt vis enligt min tro måste en läck ström gå över till nolledaren, men jag har verkligen ingen aning varför, de flesta av uttagen har inte någon jordledare.

Redigerat:
Kunskaperna här va inte stora, trodde det skulle bli rätt snabbt svar, en annan jobbar ju ändå inte med liknande saker ofta, även om jag har utbildningen.

Har en gissning till dock och det är att en fas är borta, men jag förstår dock ändå inte riktigt hur detta fenomenet kan uppstå, då de får får full kräm när brytaren är till, så när brytaren vore avslagen tycker jag inte det skulle vara möjligt att få nåt alls, då ingen krets kan bildas.

Om det inte då just när man mäter tar bakvägen genom instrumentet.
Men jag som inte råkat ut för detta tidigare, förstår det ändå inte, då fasen är bortkopplad genom brytare, samt också säkring.

Redigerat:
Kolla huvudsäkringarna och se till att nolledaren eller PEN-ledaren inte har lossnat.
I en del fall kan man få kapacitiv spänning över ledarna -- koppla en last, exempelvis en lampa, och mät igen.

Det låter för mig som helt normala inducerade spänningar och en mätnng med en högohmig multimeter.

Tycker du ställer lite stora krav, att du bara måste få bra svar inom en timme på en söndag :cool:

Din kompis fenomen kan bero på lite olika saker. Kanske det är nollan istället för fasen som bryts i strömbrytaren? Kanske det är en trefasfördelad grupp (3 faser som delar nolla). Då kan man få ström bakvägen från en av de andra faserna via nollan.

Man kan även få en inducerad spänning i fasen som är avslagen

Okay, tack, ska kolla det igen när möjlighet finns, är ju inte hemma hos mig, så kan inte dra iväg till personen jag känner när som helst.

Rrrrr skrev:
Tycker du ställer lite stora krav, att du bara måste få bra svar inom en timme på en söndag :cool:

Din kompis fenomen kan bero på lite olika saker. Kanske det är nollan istället för fasen som bryts i strömbrytaren? Kanske det är en trefasfördelad grupp (3 faser som delar nolla). Då kan man få ström bakvägen från en av de andra faserna via nollan.

Man kan även få en inducerad spänning i fasen som är avslagen
Även om det skulle vara kopplat så att nollan bröts, så skulle den helt klart försvinna när säkringen var urtagen, det är inte en 3-fas fördelad grupp.

Vi pratar nu heller inte bara om ett uttag, utan detta fenomen finns i flera uttag, jag tog bara upp den del, som både blir bruten av säkring, samt strömbrytare i det senaste jag skrev.

Redigerat:
orparn skrev:
Det låter för mig som helt normala inducerade spänningar och en mätnng med en högohmig multimeter.
Okay, och vad ska man då göra åt något liknande, förutom vad som sagts kan kollas upp, för man ska ju inte behöva få sig en än om mindre stöt om man tar i bortkopplade ledare.

Sätter du i en led lampa, som kräver rätt lite, så lyser den om än svagt tex.

Redigerat:
Gör som IFÖ skrev och sätt en last mellan den brutna fasen och nollan och mät med den ansluten.
Om du då inte har någon spänning mellan fas och nollan så har du ju visat att fasen verkligen är bruten.

För att visa på inducerade spänningar så kan du ta en vanlig FK och dra ut en 10-15m på golvet i huset och avisolera en av ändarna och mäta mot jord i ett uttag så får du också en spänning om du mäter med ett högohmigt instrument.
Om du mäter med en typ av spänningsmätare som elektriker vanligen använder så har dom normalt så lågt motstånd i sig att den inducerade spänningen jämnas ut mellan ledarna.

som jag skrev tidigare, om detta inte framgick, så fungerar det utan problem att få en 230v lampa att lysa när den är inkopplad, och du får också rätt spänning när brytaren är tillslagen, problemet är just denna spänning och ström som fortfarande ligger kvar även om brytaren, samt säkringen är urtagen.

Om nu detta var vad du menade.

Ja ungefär.
Om du öppnar brytaren och mäter i den änden med avstängd brytare med respektive utan lampa i så borde du se skillnaden att när du skruvar ur lampan så har du helt plötsligt inducerad spänning på den kabeln som då inte är ansluten genom lampan i sockeln.
Problemet kan ju vara att hitta en nolla att mäta till vid brytaren.

Okay, men vi antar att det är på detta sättet, vad ska man tänka på för att liknande saker inte ska uppstå, för detta är ju inte nåt som ska vara.

Men sig nu att det är på detta viset, vad är lösningen, och vad ska man tänka på för att undvika liknande saker.

Antar att du mätte upp ~~48 V med en högohmig DMM trots att strömmen är bruten? Det är fullt normalt och ofarligt.
Vad är egentligen problemet? Vad vill du undvika?

Bo.Siltberg skrev:
Antar att du mätte upp ~~48 V med en högohmig DMM trots att strömmen är bruten? Det är fullt normalt och ofarligt.
Vad är egentligen problemet? Vad vill du undvika?
Ofarligt eller ej, det är inte korrekt, som jag sade tidigare, men som du antagligen bara läste förbi var att jag fick en mindre stöt när jag tog i ledarna, inte så illa så att det skulle ha någon direkt effekt, iallafall inte på en vuxen person, men låt oss säga att en liten unge skulle ta i det, då tror jag säkerligen det skulle kunna påverka honom, för det gjorde ändå ont i fingrarna, så jag skulle inte velat hålla i dom någon längre stund.

att jag sedan mätte upp ca 48v är en annan femma, men det är tydligt att det är riktigt kännbar ström i ledarna, även om det inte är något livshotande.

Det är helt enkelt fel, och vad jag frågade vad man gör för att undvika detta, och det är inte normalt med rätt koppling, för detta har aldrig hänt hemma hos mig själv, och ska inte behöva hända.

så om du tror detta är helt normalt, då har vi verkligen helt olika uppfattningar.

Läs igenom hela tråden, och skriv sedan igen, för jag betvivlar att du gjort detta, Forumgud eller ej.

Redigerat:
Koppla in lampan, stäng av strömbrytaren och mät över lampan.

Har du 48 V även i det läget har du någon allvarlig form av felkoppling i systemet. Har du noll volt så är du väldigt känslig för lågspänning in fingrarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.