3 852 läst ·
35 svar
4k läst
35 svar
Hur ska jag koppla?
Kan det vara så att gul och grön ledare förbjöds då det blev andra regler om hur mycket som ska jordas i en anläggning? Som nämnts tidigare så var det ju inte mycket jordat förr men sen kom det ju krav i nyproduktion om mer jordning än bara köket....nått år jag inte vet.
Det var ju en övergångstid där man kunde använda både svart och brun som fas (L1) men som det är nu så är det ju brun som gäller och så har det varit några år tillbaka.TheStills skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
1994.Glufsglufs skrev:
//Patrik
nsiak skrev:
Det gjorde du ju visst, indirekt:Glufsglufs skrev:
Men visst, jag kan inte hävda jag vet att du kände till att jorden bytte färg från röd till gulgrön tidigare än nyssGlufsglufs skrev:
GK100 redogör ju rätt bra för det i sitt inlägg #23 i denna tråd, dock efter du skrev det jag citerade ovan.
Det där låter som en rätt trolig teori.Glufsglufs skrev:
Risken för att lekman hittar ett uttag där det förekommer både gulgrön och helgul och/eller helgrön lär väl ha ökat rejält när man började skyddsjorda allt om man inte samtidigt hade förbjudit helgul och helgrön. (Exempel: jordade lamputtag, men det är väl inte heller helt ovanligt att man kopplar vanliga schuko-uttag över strömbrytare).
Klicka här för att svara