Kan det vara så att gul och grön ledare förbjöds då det blev andra regler om hur mycket som ska jordas i en anläggning? Som nämnts tidigare så var det ju inte mycket jordat förr men sen kom det ju krav i nyproduktion om mer jordning än bara köket....nått år jag inte vet.

TheStills skrev:
Hmmm Som jag misstänkt länge att det elektriker jag hade i början inte riktigt är helt med i "dagens standard". Han har använt svart som "bas-fas". Men det är väl inte helt fel??

Till TS fråga. Det är inte en kronbrytare och att det finns två tändkablar i taket?
Det var ju en övergångstid där man kunde använda både svart och brun som fas (L1) men som det är nu så är det ju brun som gäller och så har det varit några år tillbaka.

Glufsglufs skrev:
Kan det vara så att gul och grön ledare förbjöds då det blev andra regler om hur mycket som ska jordas i en anläggning? Som nämnts tidigare så var det ju inte mycket jordat förr men sen kom det ju krav i nyproduktion om mer jordning än bara köket....nått år jag inte vet.
1994.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
1994.

//Patrik
Ah...då är det ju inte så underligt då med gult och grönt i anläggningar under 80 och tidigt 90 tal

nsiak skrev:
Glufsglufs hävdade ju att det var en felaktig installation det var därför jag förtydligade att jag varken skrev att det var rätt eller fel, bara ett konstaterande från min sida att det gjordes in på 80-talet.
Glufsglufs skrev:
Det gjorde jag väl inte, jag hävdade att det inte behöver betyda att det är rätt....
Det gjorde du ju visst, indirekt: ;)

Glufsglufs skrev:
Gul och grön försvann väl samtidigt eller möjligen något tidigare när gul/grön blev standard för jorden...eller? Hur som helst så har inte gul och grön varit tillåten i nysinstallation sen jorden bytte färg från röd (vilket år det nu var).
Men visst, jag kan inte hävda jag vet att du kände till att jorden bytte färg från röd till gulgrön tidigare än nyss :)

GK100 redogör ju rätt bra för det i sitt inlägg #23 i denna tråd, dock efter du skrev det jag citerade ovan.

Glufsglufs skrev:
Det där låter som en rätt trolig teori.

Risken för att lekman hittar ett uttag där det förekommer både gulgrön och helgul och/eller helgrön lär väl ha ökat rejält när man började skyddsjorda allt om man inte samtidigt hade förbjudit helgul och helgrön. (Exempel: jordade lamputtag, men det är väl inte heller helt ovanligt att man kopplar vanliga schuko-uttag över strömbrytare).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.