Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Man ska göra det! Sedan att det finns ackord-byggen där vissa elektriker slarvar en del, gör fortfarande inte det mer rätt. Sådana byggen är egentligen felaktigt utförda!Per72 skrev:
//Patrik
Knappast lagkrav. Man får ju gjuta in kabel direkt utan rör (Händer ibland att det är föreskrivet för att kabeln ska klara brand bättre, matning till hissar osv).
Kopplingsdosor däremot måste vara åtkomliga!
Sen är det ju en stor fördel om fk/kabel går att byta ut!
Kopplingsdosor däremot måste vara åtkomliga!
Sen är det ju en stor fördel om fk/kabel går att byta ut!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Bo, fram med föreskrifterna och leta reda på vad som gäller egentligen. 
//Patrik
//Patrik
SS 424 14 38 Kabelförläggning i byggnader
5.6.1. Förläggning i installationsrör
.
.
Rördimensioner, rörlängder och antal böjar mellan dosor anpassas så att kabeln lätt kan dras in och ut.
5.6.1. Förläggning i installationsrör
.
.
Rördimensioner, rörlängder och antal böjar mellan dosor anpassas så att kabeln lätt kan dras in och ut.
Som vanligt är det inte föreskrifterna som talar om vad som gäller utan svensk standard eller motsvarande, så har du en "egen" standard så ska du kunna redogöra för hur du har kommit fram till din egna lösning.
Saken är ju den att om man vid eventuell besiktning eller koll under projektets gång skulle göra och tänka så som TS i det här fallet och besiktningsman rycker lite i tåtarna eller ser att det är "omöjliga böjar" så blir det nedslag.
Detta var uppe i diskution då reglerna om att förlägga kabel lite hur som helst var på tapeten när jag var på nån kurs med kunnigt folk och det som Rrrr refererar till är ett förläggningsätt som dels är skyddad av yttre påverkan samt vid förläggning antingen är inskriven i handlingar om att dragningen är "låst" eller förklarad i efterhand och godkänd av besiktningsman.
Förlägning av rör, kanaler och liknande som i sig är dolda ska/bör som snaggletooth skriver enligt SS innehålla tråd/kabel som lätt kan bytas ut och som Rrrr skriver så är det ju sunt förnuft för en elektriker att göra så (bara för sakens skull, det är kanske inte så dumt med utbildning och behörighetskrav...så fick jag det sagt
) och i annat fall så får man ju då göra en skrivelse med förklaring på varför detta förläggningsätt med omdragbara trådar/kabel i rör/slang inte är omdragningsbara och sen få det godkänt....något som jag kan tänka mig är grymt svårt då föreskrifterna hänvisar till SS och med den skrift som står där lär ju ingen besiktningsman se mellan fingrarna, elsäkerhetsverket gör det inte i alla fall.
Detta var uppe i diskution då reglerna om att förlägga kabel lite hur som helst var på tapeten när jag var på nån kurs med kunnigt folk och det som Rrrr refererar till är ett förläggningsätt som dels är skyddad av yttre påverkan samt vid förläggning antingen är inskriven i handlingar om att dragningen är "låst" eller förklarad i efterhand och godkänd av besiktningsman.
Förlägning av rör, kanaler och liknande som i sig är dolda ska/bör som snaggletooth skriver enligt SS innehålla tråd/kabel som lätt kan bytas ut och som Rrrr skriver så är det ju sunt förnuft för en elektriker att göra så (bara för sakens skull, det är kanske inte så dumt med utbildning och behörighetskrav...så fick jag det sagt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Snaggletooth och Glufsglufs hann före. För att sammanfatta:Patrik_Hed skrev:
Det finns absolut inget lagkrav på att ledningssystem ska gå att byta (enkelt), och jag kan inte påminna mig att det krävs i standarden heller.
Men om man förlägger kabel/FK i rör/slang (vilket är det rekommenderade förläggningssättet i bostäder) så ska dom givetvis enkelt gå att byta.
Okej jag förstår resonemanget. Men låt säga att man har haft en elektriker hemma som har dragit rör åt dig och sen efter att allt är igenspikat så får han inte fram tråden för att det är för lång sträcka på röret så man beslutar sig för att ta upp ett hål i gipsväggen och hjälper till att dra fram tråden den vägen och sen skarva ihop rören istället för att riva ett halvt hus. Kan huset brinna upp eller nån få en allvarlig stöt och dö om man gör så?
Nä, det är det enda sättet kan jag tänka mig att få fram trådarna. Röret är intakt med skarv och trådarna går obrutna från punkt A till B så är det inom reglerna och det är inte heller omöjligt kanske att dra om i framtiden om man är två stycken (en som drar och en som skjuter på) men det kommer att gå trögt. Prio ett är ju att få en fungerande och säker anläggning. Lägger man däremot rör/slang så pass slarvigt som tex att den veckar sig så kan man ju inte påstå att man gjort det för att kunna göra omdragningar i framtiden, inte yrkesmässigt och enligt rekomendationerna.
Det är ju så att rör kan knäcka vid exempelvis gjutningar osv och ligger då FK/kabel redan i så sitter det där det sitter men det är ju skyddat och inget man kunde förutse vid förläggningen av röret/slangen.
Det är ju så att rör kan knäcka vid exempelvis gjutningar osv och ligger då FK/kabel redan i så sitter det där det sitter men det är ju skyddat och inget man kunde förutse vid förläggningen av röret/slangen.
Klicka här för att svara