2 979 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Frico Effektvakt
Är det någon som vet hur Frico Effektvakt fungerar.
Hade tidigare en effektvakt inkopplad på min varmvattenberedare.
Nu har jag bytt ut beredaren mot en accumulatortank med 2st elpatroner
Acc-tanken står för både värme och varmvatten för tillfället och elpatronerna är på
6 + 4,5kw, totalt 10,5kw, gamla beredaren var på 3kw
När elektrikern var här lät han effektvakten sitta kvar och den är således nu inkopplad på
elpatronerna, men detta fungerar inte så bra.
Vakten bryter så ofta att värmen inte räcker till.
På kretskortet finns ett par justeringar, dels huvudsäkring (som är 16 amp)
dels Last som skall brytas, och den vred elektrikern upp på max = ca 10kw,
om jag vrider tillbaka "last som skall brytas" till ca 6kw fungerar det bättre.
Är det nån som vet hur den skall justeras, Har det nån betydelse om den står på 6kw?
Hade tidigare en effektvakt inkopplad på min varmvattenberedare.
Nu har jag bytt ut beredaren mot en accumulatortank med 2st elpatroner
Acc-tanken står för både värme och varmvatten för tillfället och elpatronerna är på
6 + 4,5kw, totalt 10,5kw, gamla beredaren var på 3kw
När elektrikern var här lät han effektvakten sitta kvar och den är således nu inkopplad på
elpatronerna, men detta fungerar inte så bra.
Vakten bryter så ofta att värmen inte räcker till.
På kretskortet finns ett par justeringar, dels huvudsäkring (som är 16 amp)
dels Last som skall brytas, och den vred elektrikern upp på max = ca 10kw,
om jag vrider tillbaka "last som skall brytas" till ca 6kw fungerar det bättre.
Är det nån som vet hur den skall justeras, Har det nån betydelse om den står på 6kw?
Last som skall brytas är väl den effekt som effektvakten ska koppla bort, alltså kopplar den bort alla slingor i patronerna när den stod på 10kW, och när du vred ner till 6 kW så lämnar den 4 kW inkopplat hela tiden.
Så om det funkar bra och du har värme samt att säkringarna håller så kör på med 6kW på lastbrytningen.
Så om det funkar bra och du har värme samt att säkringarna håller så kör på med 6kW på lastbrytningen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Plankat från bruxet
Hur mycket strömmen måste sjunka innan lasten kopplas in på nytt ställs in via potentiometern Last som bryts i kW. Potentiometern Last som bryts ställs in på det antal kW som skall kopplas bort av effektvakten. Om man ställer in ett för lågt värde här kommer lasten att kopplas in innan utrymme finns och strömmen bryts på nytt. Om man ställer in ett för stort värdekommer lasten inte att kopplas in, även om den får plats, förrän den inställda lasten får plats.
Med din inställning på 10 kW (som är korrekt) så får resten av huset inte dra mer än 1 kW (11kW är max för 16A). Genom att dra ned på denna effekt till 6 kW så överbelastar du huvudsäkringarna, plus att effektvakten kommer att slå av och på hela tiden eftersom den totala lasten ofta kommer att överstiga 11 kW. Vakten tror att värmen drar 6 kW så om resten av huset drar 5 kW så kopplar den in värmen, som dock är på 10 kW, summa 15 kW = 21 A.
Det fungerar till en viss gräns - diazed tål 45% överlast kontinuerligt. Men du behöver egentligen större huvudsäkringar. 10 kW värme på 16 A huvudsäkring är snålt.
Hur mycket strömmen måste sjunka innan lasten kopplas in på nytt ställs in via potentiometern Last som bryts i kW. Potentiometern Last som bryts ställs in på det antal kW som skall kopplas bort av effektvakten. Om man ställer in ett för lågt värde här kommer lasten att kopplas in innan utrymme finns och strömmen bryts på nytt. Om man ställer in ett för stort värdekommer lasten inte att kopplas in, även om den får plats, förrän den inställda lasten får plats.
Med din inställning på 10 kW (som är korrekt) så får resten av huset inte dra mer än 1 kW (11kW är max för 16A). Genom att dra ned på denna effekt till 6 kW så överbelastar du huvudsäkringarna, plus att effektvakten kommer att slå av och på hela tiden eftersom den totala lasten ofta kommer att överstiga 11 kW. Vakten tror att värmen drar 6 kW så om resten av huset drar 5 kW så kopplar den in värmen, som dock är på 10 kW, summa 15 kW = 21 A.
Det fungerar till en viss gräns - diazed tål 45% överlast kontinuerligt. Men du behöver egentligen större huvudsäkringar. 10 kW värme på 16 A huvudsäkring är snålt.
Tack för bra svar Siltberg.
Misstänkte att det var huvudsäkringen som va problemet.
Acctanken kommer att laddas via kulvert från flispannan så elpatronerna är bara till för nödfall
men det är ju bra om det fungerar när det väl behövs.
Misstänkte att det var huvudsäkringen som va problemet.
Acctanken kommer att laddas via kulvert från flispannan så elpatronerna är bara till för nödfall
men det är ju bra om det fungerar när det väl behövs.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Kan du inte lägga bara en av patronerna på effektvakten?
Bra ide faktiskt!
Tidigare hade jag oljefyllda elradiatorer tot ca 7kw och varvattenberedaren 3kw och detta fungerade utmärkt med 16 amp huvudsäkring.
Borde bli ungefär samma förhållande om jag lägger 4,5kw på vakten
Tidigare hade jag oljefyllda elradiatorer tot ca 7kw och varvattenberedaren 3kw och detta fungerade utmärkt med 16 amp huvudsäkring.
Borde bli ungefär samma förhållande om jag lägger 4,5kw på vakten
Jag trodde i min enfald att effektvakter oftast var konstruerade för att dela elpatroner på två halvor, alltså en "dubbel effektvakt".
(Åtminstone styrningen till min elpatron har inbyggd effektvakt och den är delad på två halvor)
(Åtminstone styrningen till min elpatron har inbyggd effektvakt och den är delad på två halvor)
Klicka här för att svara