28 025 läst ·
28 svar
28k läst
28 svar
Motorvärmarkabel och kupévärmare
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
När min syster pluggade i Gbg för något år sen så berättade hon för några klasskamrater att våra föräldrar hade köpt en ny snöskoter. De blev fascinerad och undrade om snöskoter behövdes för att överhuvudtaget kunna ta sig fram "här uppe" i Gävleborg.
//Patrik
//Patrik
När jag byter bil kommer jag nog att förse den med motorvärmare och uttag för kupévärmare. I nuläget klämmer jag kabeln i dörren. Jag gjorde så hela förra vintern och har inte sett några skador på kabeln. Jag bor i Sörmland och det får väl räknas till de södrare delarna. Åtminstone söder om Norrland.
Erik
Erik
??? Vad är vitsen med kupevärmare om man inte har motorvärmare?
Om det är "firmabilen" där man bara är anställd, företaget är dumsnålt, eller om det är en leasingbil, så skiter man kanske i hur motorn slits... detsamma om det är ens egen bil men man har för vana att byta bil varannat år eller nåt sånt.
Det är nog många som kör kupévärmare för att slippa skrapa rutor...
Jag "har hört" att om man kör 2kW kupévärmare + motorvärmare kontinuerligt ett par dygn så är det inte bara rutor man slipper skrapa, hela bilen sånär som på typ fälgar o.s.v. kan bli rätt så snö/is-fri...
Miljövänligt å bra... :wow:
Det är nog många som kör kupévärmare för att slippa skrapa rutor...
Jag "har hört" att om man kör 2kW kupévärmare + motorvärmare kontinuerligt ett par dygn så är det inte bara rutor man slipper skrapa, hela bilen sånär som på typ fälgar o.s.v. kan bli rätt så snö/is-fri...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag häpnar när jag läser frågeställningen. Klämma kabeln till kupevärmaren i dörren?! Jag har aldrig hört talas om detta förrut. Iofs har jag nästan aldrig lämnat Norrland heller 
Till Johan Gunverths fina lista på nödvändig vinterutrustning som ska finnas i bilen kan jag lägga till yxa (stor), kniv och sovsäck samt bogserlina och startkablar
Till Johan Gunverths fina lista på nödvändig vinterutrustning som ska finnas i bilen kan jag lägga till yxa (stor), kniv och sovsäck samt bogserlina och startkablar
Du glömde motorsågen
vilken ingår i standardutrustningen för folk som bor i bushen här i Småland
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kan bara instämma med matss
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Att värma upp det skitiga oljetråget så pass att den i övrigt skitiga skitbilen överhuvudtaget går att starta?Matss skrev:
(Gissar att du egentligen ville ifrågasätta effektiviteten på värmarkonstruktionen)
Och gällande norrlandspaketet, det ska vara Xenon i extraljusen också
Jag måste lite skämmigt erkänna att jag klämt kabeln genom dörren en massa ggr, flera hundratals ... :blushing:
Bilen saknar motorvärmar & kupé-uttag. Hemma har den stått kallt, men arbetsgivaren har mv-stolpar.
Så där har det, när det blivit minusgrader-dagar fått stå en 1100W kupevärmare med termostat igång de flesta sådana kalla dagar.
Ja komfort och slippa skrapa rutor är skälet.
Jag har dock givetvis kollat upp hur kabeln mår med jämna mellanrum, dessutom klämmer den här dörren verkligen jättesnällt runt kabeln bara jag sätter den på rätt plats (långt bak). Inget kännbart motstånd när dörren stängs och även om man tittar på kabeln direkt när man öppnat dörren finns det inga tryckmärken där.
Men helt klart inget att vara stolt över, visst har jag mellan varven funderat på att göra en bättre permanent lösning.
Saker jag funderar på då jag inte funderar på att skrota skitbilen.
Bilen saknar motorvärmar & kupé-uttag. Hemma har den stått kallt, men arbetsgivaren har mv-stolpar.
Så där har det, när det blivit minusgrader-dagar fått stå en 1100W kupevärmare med termostat igång de flesta sådana kalla dagar.
Jag har dock givetvis kollat upp hur kabeln mår med jämna mellanrum, dessutom klämmer den här dörren verkligen jättesnällt runt kabeln bara jag sätter den på rätt plats (långt bak). Inget kännbart motstånd när dörren stängs och även om man tittar på kabeln direkt när man öppnat dörren finns det inga tryckmärken där.
Men helt klart inget att vara stolt över, visst har jag mellan varven funderat på att göra en bättre permanent lösning.
Saker jag funderar på då jag inte funderar på att skrota skitbilen.
Mikael_L skrev:Jag måste lite skämmigt erkänna att jag klämt kabeln genom dörren en massa ggr, flera hundratals ... :blushing:
Saker jag funderar på då jag inte funderar på att skrota skitbilen.![]()
Hahaha, nu kryper sanningen fram - imponerande att du rakt ut bara erkänner, har inte sett så många erkännanden på denna tråd...
Men Jag tror allt blir bra när "Glufsglufs" har haft ett försoningssamtal med dej.
Får väl också erkänna att man gjort det många gånger fast det var nog mest på 80-talet när man gled runt i sådana bilar som Saab 99, Volvo PV, Amazon, 144, 244 m.fl. :blushing:
Men jag har aldrig råkat ut för några problem med det men på gamla tiders bilar var nog springor och gummilister mer förlåtande
Men jag har aldrig råkat ut för några problem med det men på gamla tiders bilar var nog springor och gummilister mer förlåtande
Klicka här för att svara