4 708 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Flimrande spotlights
Hej,
Har precis satt in Eljo Senso 315W till en IKEA spotlight men den vill flimra ibland när den körs svagare (inte märkvärdigt svagt dock).
Kan någon reda ut soppan med vilka dimrar som går ihop med vilka sorts spots?
Tack!
PS: Märkligt att inte Eljos Senso dimmer har samma vita färg som deras kronbrytare.. Syns tydligt när de sitter bredvid varandra tyvärr...
Har precis satt in Eljo Senso 315W till en IKEA spotlight men den vill flimra ibland när den körs svagare (inte märkvärdigt svagt dock).
Kan någon reda ut soppan med vilka dimrar som går ihop med vilka sorts spots?
Tack!
PS: Märkligt att inte Eljos Senso dimmer har samma vita färg som deras kronbrytare.. Syns tydligt när de sitter bredvid varandra tyvärr...
Är det farligt på något vis eller är det enda problemet att det är störande?ybu skrev:
Har kollat förpackningarna och ordern och alla är "VIT" och "Senso". Svårt att fota vit färg med kameror men ska försöka. Kronbrytaren är mer S0500 medans dimmern är mer S0502 alltså mer gult i sig.
Vad är det för spot du har?
Det finns/funnits olika vita, från jättevitt till lite mer gulvit. Jag tror det är fjällvit du är ute efter på dimmern.
Det finns/funnits olika vita, från jättevitt till lite mer gulvit. Jag tror det är fjällvit du är ute efter på dimmern.
Denna har jag. Vit.Glufsglufs skrev:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=107374&category_id=358
1901401 Senso Vit Trans.dimmer 315W
Spoten är en IKEA som har utgått nu men var en av de vanligaste när den fanns i metal samt lyktorna i vitt frostat glas. Den har 5 halogenlampor. Tror den har egen trafo.
Syns lite på denna bild. Det står vit på alla förpackningar men jag tycker det är sjukt märkligt att vit inom samma serie inte har samma nyans.. Störande när man har de bredvid varandra..

Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Om IKEA spoten har järnkärnetrafo så har du troligen fel spot. Ikea har haft en del armaturer med järnkärnetransformatorer. Enklaste sättet att se skillnad är om den är tung.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Här kommer en liten sammanställning, främst ifrån detta forum. Skulle vilja komplettera denna text med symboler, dvs hur dom olika typerna av dimmers/trafo är märkta.
Typer av dimmers (info från bl.a Eljo)
Blandade erfarenheter från forumet
Typer av dimmers (info från bl.a Eljo)
- Transistorteknik
Transistordimmern är en dimmer som kan reglera såväl glödljus som elektroniska transformatorer. Vid regleringen skär transistordimmern nätspänningens sjunkande sinusvåg, vilket även kallas bakkantsstyrning. Fördelen med denna teknik är att den tar bort den sista delen av sinuskurvan så att startpulsen blir låg vid inkopplingen av effekten. Med transistordimmern uppstår inga strömpikar som kan orsaka störningar i ledningssystemet. Den är dessutom helt ljudlös.
Används till elektronisk transformator och glödljus (inkl 230V halogen). Dimmern brukar vara märkt med att den är avsedd för elektronisk transformator. Vanligen upp till 600W. - Tyristorteknik
Tyristordimmer (triac), klipper sinusvågen i framkant vilket ger en strömspik. När det gäller induktiva laster såsom lysrör, konventionella järnkärnetransformatorer (dock inte alltid ringkärnetransformatorer) och enfasmotorer kan dessa bara regleras med tyristordimrar (eller universaldimrar). Används också till glödljus, halogen etc. Tekniken bygger på att en triac startar och tar bort en del av den stigande sinusvågen. Multiuniversaldimmer är i grunden en transistordimmer med en extra krets för induktiva laster. På så vis kan man lösa reglering av t ex elektroniska och konventionella transformatorer samtidigt. Kräver vanligen en minimieffekt. Vanligen upp till 1000W. - Universaldimmer
Är en transistordimmer som styrs på olika sätt beroende på den last som är ansluten. Med hjälp av en processor som är monterad på kretskortet känner den av vilken typ av belastning som är ansluten. Fungerar likadant som en transistordimmer eller tyristordimmer beroende på vilken belastning som är ansluten. Detta innebär att man kan välja antingen elektronisk eller konventionell transformator, men dock ej samtidigt.
- För att eliminera eventuella risker för radiostörningar är det viktigt att ledningslängden mellan transformator och lågvoltslampan inte är längre än två meter. Det är också viktigt att primär- och säkundärledningarna till transformatorn inte korsar varandra.
- Ljusreglering av lysrör med tyristordimmer:
För att kunna reglera Ø26 mm lysrör samt 4-stifts kompaktlysrör krävs det att dessa är försedda med elektroniska förkopplingsdon, typ EL-FD. Äldre typer av lysrör (Ø38 mm) kan ljusregleras under förutsättning att armaturen är försedd med tändtransformator (Typ T40 RS alternativt T80 RS) samt bottenlast (E 19 015 35). Lysrörsarmaturer med drossel, glimtändare och kondensator kan däremot inte ljusregleras. Vissa kompaktlysrör och lysrör kan regleras direkt medan andra måste brännas in. Inbränningstiden skall då vara 24 timmar och 100% effekt. Blanda ej lysrör med olika effekter i samma installation då de tänder upp vid olika startströmmar. - Asynkronmotorn är den vanligaste typen av växelströmsmotorer. Den har fått sitt namn av att den arbetar asynkront, d.v.s varvtalet är något lägre än det varvtal som svarar mot nätfrekvensen.
Blandade erfarenheter från forumet
- En 1-fasmotor kan hastighetsregleras med spänningssänkning (nästan alla). De vanliga varvtalsregulatorerna för 1-fas funkar som en vanlig tyristordimmer.
- Osrams dimmbara lågenergilampa kräver framkantsstyrd dimmer för att fungera. Dom rekommenderar Ensto dimmer.
- Eljo har en universaldimmer för både elektroniskt och ringkärnetrafo och glödljus (samtidigt).
- Problemet är att även om det fungerar med en dimmer så kan driftstiden bli förkortad. Jag satte in 90 st Megaman dimbara lågenergilampor i en lokal med en central dimmer efter några månader så hade ett flertal lampor gått sönder och många flimrade. Efter samtal med teknisksuport hos Megaman så bytte vi tillbaka till glödljus, då dom har provat med alla dimrar på marknaden och säger att det är endast Enstos enkla glödljusdimmer som funkar, E:nr 1901107.
- Jag har provat att köra en transistordimmer mot en järnkärnetrafo + transistortrafo. Resultat: Järnkärnetrafon brummade. En trafo jobbar lika bra vid vilken lägre spänning som helst, däremot skramlar de ju som du säger om man fasvinkelstyr dem (vanlig dimmer)...
Hej
Tack för sammanställningen, dock funderar jag lite på följande:
Går det att blanda last på alla transistordimmrar, alltså köra både elektrisk trafo till 12v halogen, samt 230v halogen/glödljus samtidigt, eller enbart var för sig?
Om det går, är det bara w-tal och kronfunktion som är skillnaden mellan den billiga Eljo dimmern på classehttp://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=32-6189, och den dyra http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-3596, eller är det bara den dyra som tar min elektriska trafo?
Tack för sammanställningen, dock funderar jag lite på följande:
Går det att blanda last på alla transistordimmrar, alltså köra både elektrisk trafo till 12v halogen, samt 230v halogen/glödljus samtidigt, eller enbart var för sig?
Om det går, är det bara w-tal och kronfunktion som är skillnaden mellan den billiga Eljo dimmern på classehttp://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=32-6189, och den dyra http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-3596, eller är det bara den dyra som tar min elektriska trafo?
Den billiga dimmern klarar bara glödljus, den dyrare glödljus och elektroniska trafos (om det är den vanliga transistor/bakkantsdimmern borde den klara blandad last). MEN Eljos komfortdimmer klarar nog inte (?) blandad last, för den kontrollerar automatiskt vilken typ av last som ansluts och ställer in sig själv.
Klicka här för att svara