Jag funderade över ett par saker, nu när det är vinter och kallt så använder många motorvärmare och/eller kupévärmare till sina bilar men hur många är det inte som klämmer sin kabel (230V) in i bilen genom bildörren?
Jag undrar om ni är många som gör på det sättet, om det finns några dokumenterade fall där kabeln skavts sönder och strömsatt karossen och om man nu gjort på det viset inte alls tänkt på eventuella risker eller om man på ett fullgott sätt skyddat sig mot eventuell skada på kabeln.

Jodå, tänkt på det, javisst. Kontrollerar kabeln efter varje gång jag tar bort den. Vet om risken, därför kollar jag.

Jag har sett en bil på parkeringen utanför jobbet som gör så, en av nåt hundratal.

Det vanliga är väl att man har ett uttag i kupén som är kopplat till motorvärmarens intag utvändigt?

Enda nackdelen med ett sådant uttag är att man inte kan köra kupévärmaren utan att också köra motorvärmaren. Det är extremt sällan man vill göra så, men jag har själv råkat ut för att behöva köra kupévärmare för att låsmekanismen på en dörr frusit så att det inte gick att stänga dörren... Kvalité i alla led [tm]...

Edit:

Däremot är det nog rätt vanligt att det fuskas med t.ex. kablar till batteriladdare.

Moderna bilar med larm är nog dessutom en värre bov här. Om man laddar batteriet på en bil utan larm så låter man nog ofta motorhuven vara "på glänt" eftersom det ändå är rätt lätt att bryta sig in i motorrummet på de flesta bilar (dessutom är det ju öppet underifrån på många bilar), medan om bilen har larm så vill man nog stänga huven helt för att kunna slå på larmen för att skydda bilen mot inbrott i kupén och mot att någon stjäl/startar bilen...

Det här är väl också ett exempel på att man skulle vilja kunna köra kupévärmaruttaget utan att ha motorvärmaren igång.. I de bilar där "cig-uttaget" är igång även när nyckeln är urtagen så är ju kupévärmaruttaget + cig-uttaget ett perfekt ställe att koppla in en underhållsladdare då bilen står uppställd ett tag...

Appropå att klämma kablar så är det ju ofta fånigt nog så att de kablar som är för utomhusbruk ofta också är 3x1,5mm2 medan de som inte är för utomhusbruk är 3x1mm2, varpå de som inte är för utomhusbruk oftast inte blir klämda lika hårt om man klämmer dem i en bildörr... (Och jo, visst, det finns 3x1mm2 eller än klenare även i utomhus-gummi-utförande, och det finns också 3x1.5mm2 och än grovare som plastisolerad kabel för inomhusbruk, men de är inte alls så vanliga i hyllorna i butikerna).

Redigerat:
Jag har tänkt att göra precis så, dvs klämma kabeln i dörröppning eftersom jag inte har något uttag för kupévärmare inne i bilen och det kostar ca 2000 kr att få det insatt. Bilen är ny så tyvärr är det ganska tätt mellan dörr och kaross och svårt att hitta ett bra ställe att dra in kabeln. Funderar just nu på om man skall ha en tunn kabel som inte klämms så mycket men som å andra sidan är mindre motståndskraftig eller en tjock som klämms mycket men som är mer motståndskraftig. Jag har jfb på uttaget där kabeln kopplas in. Reducerar det risken att karossen blir strömförande?

Hade jag lagt pengar på en ny bil hade jag nog också lagt pengar på ett utag i kupén. Tycker det verkar dumsnålt att klämma kablar i dörrar vare sig det går eller inte. Jag har faktiskt aldrig stött på att man gör så. Där jag bor har nog merparten (nästan alla) bilar uttag i kupén skulle jag tro,

Om du hade råd att köpa en ny bil så borde du väl ha råd att installera uttag? :|

Om du ändå tänkter klämma kabeln så se till att ha minst 1mm2 ledararea om kupévärmaren är på upp till kring 1200W, och 1.5mm2 ledararea för en kupévärmare på kring 2000W.

Fast en ny bil har du kanske bra försäkring på så det kanske inte gör nåt om den brinner upp? q(;^;)p

Ni har övertygat mig, jag sätter in ett uttag istället. (Ibland behöver man en spark i baken :-) )

Inget som vet något om att det har skitit sig med nån bil som blivit strömförande? Att det finns många som klämmer in kabeln genom dörren eller i huven som yxis sa är nog de flesta medvetna om för det finns ju alltid någon på någon parkering som gjort så. vanligare förr och på äldre bilar (nu och några år tillbaka får man väl nästan med motorvärme och uttag i kupén på köpet när man köper ny bil) men jag fattar inte att man kan utsätta sin omgivning för risken men å andra sidan, det kanske inte är så vanligt att det skiter sig.

Vidare funderade jag över om det är så att det finns en parkering med stolpar för motorvärmare så äger ju någon elanläggningen, är det sen en gränsdragning så att den som drar kabeln genom dörren är ansvarig för den biten eller faller det på ägaren av anläggningen ändå precis som i ett hem där jag ska se till att anläggningen dels är elsäker och sakerna jag petar in i uttagen inte är en fara för andra, även om det är någon annans grej?

Redigerat:
Jag har aldrig sett det. Visste inte att folk gjorde så.
Är det något påfund i de lite södrare delarna eller? Som någon nämnt så tror även jag att de flesta häromkring (södra norrland) har motorvärmare och uttag i kupén. Jag har i alla fall det i min passat.

//Patrik

Tyresö
"glufsglufs" gör en väldigt bra sak som tar upp det här problemet - det är ett väldigt vanligt problem, eller risk för problem.

Det är viktigt att ovetande människor får reda på riskerna med att klämma en 230-kabel i bildörren. Jag har sett det väldigt många gånger, och dom som gör det, säger: "men jag stänger ju dörren försiktigt"......
....Och då är det ungefär det samma som att det är helt ofarligt.

Minst sämst torde väl vara att veva ner ett fönster och trä in kabeln där, om man nu tvunget ska snåla in på ett kupéuttag..

Jag gissar att det är grymt sällan man lyckas klämma kabeln på samma ställe varje gång så att det blir skador som gör att man gör karossen strömförande. Klart oftare att intaget inklämt i grillen är skadat av fukt och salt och då ger farliga effekter. På många bilar är det ganska gott om mjuka lister runtom som gör att kabeln inte tar så mycket stryk

Patrik_Hed skrev:
Jag har aldrig sett det. Visste inte att folk gjorde så.
Är det något påfund i de lite södrare delarna eller? Som någon nämnt så tror även jag att de flesta häromkring (södra norrland) har motorvärmare och uttag i kupén. Jag har i alla fall det i min passat.

//Patrik
Precis, vi ser till att alltid ha "Norrlandspaket" på våra bilar d^_^b

(Norrlandspaket = motorvärmare/kupefläktsuttag och 3 st extraljus modell STORA, fast numera utbytt till xenon i helljus)

• Gilla
Bilal1
  • Laddar…
kolvas skrev:
Precis, vi ser till att alltid ha "Norrlandspaket" på våra bilar d^_^b

(Norrlandspaket = motorvärmare/kupefläktsuttag och 3 st extraljus modell STORA, fast numera utbytt till xenon i helljus)
...och snökedjor, säck med grus, skyffel, bengalisk eld, fleecetröja, spritkök, torrfoder, hagelbössa...

:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.